Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 25 november 2011

X-MEN: First Class

Av Stefan Hansson - 25 november 2011 10:37


Vi känner dom alla, Professor Charles Xavier, Magneto, Mystique, Beast, Wolverine, Storm. Dom är THE X-MEN. Tidigare har vi mött dom i fyra filmer. X-MEN (2000), X-MEN 2 (2003), X-MEN: The Last Stand (2006) och WOLVERINE: X-Men Origins (2009) och den här gången i X-MEN: First Class.

  

X-MEN är en älskad serie och mycket framgångsrik filmserie men nu får vi äntligen veta hur Charles Xavier alias Professor X och Erik Lensherr alias Magneto stred sida vid sida och samlade ihop mutanter för att rädda världen från ett nytt tredje världskrig, men också vad som ledde fram till att dom blev bittra fiender.


Charles Xavier är en professor specialicerad på mutation. Detta står honom nära då han själv kan både läsa och kontrollera andras tankar. Vid sin sida har han sin fostersyster Raven var mutation
är kameleontliknande och kan snabbt ändra sig till andras skepnad men lider av ett dåligt självförtroende.

Snart upptäcker dom att en annan ond mutant vid namn Sebastian Shaw har planer på att lura USA och ryssland att spela ut dessa mot varandra och starta ett nytt världskrig, och utrota den mänskliga rasen och låta mutanterna ta över. Men snart korsas Charles och Ravens vägar med Erik Lehnsheer som har starka magnetiska förmågor men som hela sitt liv letat efter Shaw för att hämnas sin mammas död. Snart lyckas dom hitta och samla fler mutanter, och tillsammans försöka stoppa Sebastian Shaws hemska planer....


Jag bara älskar dessa varelser. Jag var skeptisk till att se den men jädrans vad bra den är. Den håller gott och väl samma tempo som dom tidigare X-MEN filmerna gjort. Vet inte vad det är men jag gillar mer och mer "superhjälte"-aktiga filmer. Kanske är det för att dom filmar dom så fruktansvärt snyggt. Visst är det CGI effekter men bra blir det. Sen gillar jag denna filmen för att vi får reda på just varför Professorn och Magneto är såna ovänner även om vi har vetat att dom en gång just varit vänner.


Jag tycker också att dom har lyckats bra med att rollbesätta filmen bra. James McAvoy (WANTED) som Xavier och nya stjärnskottet Jennifer Lawrence (WINTERS BONE) som Raven aka Mystique. Sen överraskar Kevin Bacon (FOOTLOOSE) stort som skurken Sebastian Shaw. Var lite skeptisk till honom innan jag sett filmen men ändrade mig snart. Filmen tycker jag håller vad den lovar. Massor av spänning, action och snygga effekter och gillar man dessutom dom tidigare X-MEN filmerna så är denna självklart ett måste.


För mig blir betyget ganska lätt. Av fem möjliga får filmen:


 


Det är väl värt att spendera 2 timmar och 10 minuter framför TV:n och lära sig mer om X-MEN. Liten kul kuriosa i filmen är att Hugh Jackman dyker upp som Wolverine, självklart,  men är lika grinig som vanligt. Så se den säger jag.



//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards