Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 3 maj 2012

CONTRABAND

Av Stefan Hansson - 3 maj 2012 11:38

 


Chis Farraday har för länge sedan lämnat den kriminella banan. Men då hans svåger Andy misslyckas med en drogaffär för sin hänsynslöse boss Tim Briggs, tvingas Chris än en gång återvända till det han gör bäst – att smuggla – för att på så sätt kunna lösa Andys skuld. Chris är en rutinerad smugglare och med hjälp av sin bäste vän Sebastian har han snart satt ihop ett team för att för sista gången ta sig till Panama och tillbaka, med målet att återvända med miljoner i falska sedlar. 
Saker och ting börjar snart gå snett. Med bara några timmar tillgodo måste nu Chris på nytt fräscha upp sina ringrostiga förmågor och med hjälp av dem navigera genom ett förrädiskt kriminellt nätverk fullt av brutala drogkungar, poliser och torpeder – detta innan hans fru Kate och barn blir till måltavlor.
 

Just nu är det populärt att göra remakes i Hollywood av filmsuccéer från Europa. Senast var här på min blogg var det THE GIRL WITH THE DRAGON TATTOO och denna gången är det en ny nordisk film som ligger bakom filmen CONTRABAND

2008 gjorde islänningen Óskar Jónasson filmen REYKJAVIK - ROTTERDAM som har handlar istort sett om samma sak. Före detta smugglare måste smuggla en sista gång för att rädda sin familj. Ja, ingen större skillnad där inte. Kolla in trailarna nedan så märker ni nog att skillnaden inte är så stor. Jag har själv inte sett originalet men kände lätt igen filmen från från att ha sett  CONTRABAND med Mark Wahlberg i huvudrollen.

Detta är en klassisk "rädda-någon-som-jag-känner-fast-jag-har-slutat-med-kriminalitet" film, lite som GONE IN 60 SECONDS med Nicolas Cage. Detta är återigen en film som verkligen fångar en från första stund och som gör att man sitter klistrad i soffan framför tvn.

Trots att detta är en amerikansk remake av en nordisk- europeisk film så lyckas dom väldigt bra. Mycket tycker jag är för att dom har så bra skådisar i rollerna. Mark Wahlberg i huvudrollen, Kate Beckinsale (Underworld, Pearl Harbor), Giovanni Ribisi (Gone in 60 Seconds, Avatar) som skurken och Ben Foster (3:10 to Yuma, The Mechanic) som Marks kollega med flera. Nån islänning från originalet är också med och spelar samma roll som han gjorde i REYKJAVIK - ROTTERDAM.

Faktum är att filmen inte är så förutsägbar som den verkar tycker jag. Den har ett helt okej slut som inte gör filmen dålig utan mer rättvis. Det är väl klart att man kanske listade ut filmen vad som skulle hända men det gör den inte alls sämre. Den har något som gör att man ändå gillar den och tillhör en av favoriterna i actiongenren i år. Jag tror som sagt mycket att det beror på Mark Wahlberg som jag tycker är bra som actionskådis och gillade honom skarpt i SHOOTER som är snäppet bättre i genren. Den filmen rekommenderar jag verkligen om du inte har hunnit se den än. Den kom för några år sedan och finns bland välsorterade hyrfilmsbutiker. 

I och med att man har sett CONTRABAND så är det väl ett måste och se originalet REYKJAVIK - ROTTERDAM och se om Hollywood lyckas bättre än vi här i norden. Vi har som sagt sett det förut att originalet är bättre och då syftar jag på MÄN SOM HATAR KVINNOR

Men i jämförelse till min tidigare recension av ovannämda film där originalet är klart bättre så tror jag faktiskt att dom som sagt lyckats att göra en bra version av detta isländska original.


Av fem möjliga popcornburkar ger jag CONTRABAND:


Nedanför får du naturligtvis även en titt på trailern till filmen men också den till REYKJAVIK - ROTTERDAM. Jämför ni dom så kommer ni säkert att se att dom verkligen är lika. Tills nästa gång. Vi hörs snart igen.


CONTRABAND


 

REYKJAVIK - ROTTERDAM

//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Skapa flashcards