Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 17 januari 2014

GETAWAY - full gas från början till slut i en av världens vackraste bilar!

Av Stefan Hansson - 17 januari 2014 14:15


GETAWAY


Producerad år: 2013

    

Genre: Action / Spänning


Speltid: 90 min


Rekommenderas från: 15 år


Regi: Courtney Solomon


I rollerna: Ethan Hawke, Selena Gomez

Jon Voight och Rebecca Budig

_________________________________


Tidigare racerförare Brent Magna (Hawke) ställs mot klockan. Brent försöker desperat att rädda livet på sin kidnappade fru, rekvirerar en anpassad Ford Shelby GT500 Super Snake, och tar på kommando av den mystiska skurken som håller hans fru som gisslan, den och dess ovetande ägare (Gomez) på ett höghastighetsrace mot tiden...

 

Jag har alltid gillat filmer med biljakter. Ju mera wroom desto bättre. En av dem första jag såg i mitt liv i den genren måste nog vara CANNONBALL RUN med Burt Reynolds och dem gamla legendarerna, Frank Sinatra, Dean Martin och Sammy Davis Jr. med flera. Vet inte vad det är men vem gillar inte häftiga bilar och häftiga biljakter och coola såna. Självklart så är nog i dagsläget FAST N FURIOUS filmerna dem mest populara i genren. Men hos mig så gillar jag fortfarande GONE IN 60 SECONDS med Nic Cage och Angelina Jolie. Visst har man dessutom sett en rad andra coola filmer men det skulle nog ta för lång tid att ta med alla här. Snart kommer ju en annan film i genren NEED FOR SPEED som baseras löst på det klassiska tv-spelet med samma namn. Om den är bra, ja det återstår ju att se när den väl dyker upp under våren på biograferna. 


Men dagen recension handlar om en annan film som ni alla har förstått, GETAWAY med träige Ethan Hawke (The Purge) i huvudrollen och har Selena Gomez (Spring Breakers) vid sin sida. Men det var inte dessa två som gjorde att jag ville se filmen. Nej trailern fungerade bra men framför allt är det för att den har världens grannaste bilmodell i "huvudrollen" : Ford Mustang. Helst ska det vara en klassiker från 60-talet MEN denna duger mer än väl, en Ford Mustang Shelby GT500 Super Snake. Hell Yeah!!!! 


Och jäklar vad dem kör!! Herregud! Av filmens 90 minuter så är det nog bara 20 minuter som är snack och lite som för filmen framåt, annars så körs det utav bara helsike! Och det gillar vi. Polisbilarna kraschas till höger och till vänster och flyger och far. För självklart är det ingen som kommer ikapp en Ford Mustang!


Men om man väntar sig en film med bra manus, nja då är det nog inte vad man väntat sig. För här är det mest en katt och råtta lek där Ethan Hawke måste köra ikapp för att rädda sin hustru som blivit kidnappad och han måste utföra ett uppdrag med sin snabba bil där det visar sig att han ävern är kameraövervakad, annars dör hon. Vi vet inte till en början varför han måste göra det och vi vet inte eller vem.


Men allt eftersom filmen rulla på får vi reda på att Ethans rollfigur är en gammal racing förare som blev avstängd och nu måste alltså göra detta uppdrag åt filmens skurk som spelas av Jon Voight (Midnight Cowboy).


GETAWAY är en film som drar igång med full spruta från första filmrutan och biljakten slutar inte förräns vid dem sista 10 minuterna i filmen. Just för att filmen, trots ett trist och fattigt manus, drar igång med en gång och att det verkligen är full ös med denna vackra bil gör att jag, personligen gillar den, men jag gissar på att många andra kommer tycka att den inte alls är nåt att ha. Men man får se den till vad den är och vad den levererar: Action, biljakter, biljakter och biljakter.


Tummen upp säger jag. Om man har en film där det kraschas över 130 stycken fordon, allt i från polisbilar, lastbilar till motorcyklar, då kan det inte vara fy skam och dessutom så är det inga dataeffekter med i filmen utan alla biljakter är gjorda med riktiga bilar och stuntförare! ME LIKE!


Tyvärr så finns det en hel del klaff fel i filmen och en och annan filmgroda med bl.a en backspegel som flyger av men som sen dyker upp igen för att senare vara borta igen... Sånt kan va lite aj aj aj... Men skit samma det här e en film där det blir åka av. Skit i manuset och handlingen. Det är är en en cool film med biljakter, sa jag det? Biljakter! Ta den för vad den är och kolla in dessa schyssat bilscener! Det var länge sen jag såg en film med så mycket smashade bilar. Skulle väl vara någon av mästaren Michael Bay's filmer då. Så snälla ta filmen för vad den är, en fartfylld biljaktsfilm med en schysst bil. Helt i min smak!


Men varför ger jag då den bara 3 popcornburkar nu då om jag tycker att den är så jäkla cool, tänker ni. Just för att det är det enda som är bra med filmen. Bilen = Ford Mustang och vad gör man? Jo man kör som faen! Manuset är så där, den är självklart förutsägbar, slutet blir som vi väntat oss. Men det är coola biljakts scener! 


Så mina kära vänner antingen så gillar ni GETAWAY eller så gör ni det inte. Men en sak är säker. Om ni inte har höga krav på den här typen av film, så se den. Den är häftig!


 


GETAWAY släpps på Blu-ray och DVD den 22 januari.

 



//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards