Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 27 maj 2014

ROBOCOP - Verison 2014.

Av Stefan Hansson - 27 maj 2014 08:15

 
ROBOCOP

(Verison 2014)


Producerad år: 2014


Genre: Action / Sci - Fi / Spänning / Crime


Rekommenderas från: 15 år


Speltid: 118 min


Regi: José Padhila


I rollerna: Joel Kinnaman, Michael Keaton

Gary Oldman, Samuel L. Jackson

Jackie Earl Haley, Abbie Cornish m. fl.

___________________________


Året är 2028 och OmniCorp, som är världsledande inom robotteknologi, ser ett gyllene tillfälle att tjäna miljarder. När Alex Murphy – en kärleksfull make, far och god polis som gör allt för att hejda vågen av kriminalitet och korruption i Detroit – blir allvarligt sårad, tar OmniCorp chansen att skapa en polis till hälften människa, till hälften maskin. OmniCorps vision är att placera en RoboCop i varje stad och är beredda att genomföra planen till varje pris – oavsett vad det kommer kosta Alex. Men det finns något OmniCorp inte tagit med i beräkningen: inuti maskinen finns fortfarande en människa som kämpar.


En sak som är väldigt populärt och samtidigt lite trist i Hollywood är att göra remakes. Speciellt på många utav 80 och 90-talets stora actionsuccéer. Vi har bl. a. sett en ny RED DAWN och TOTAL RECALL. Båda har jag sett och mest gillade jag TOTAL RECALL som faktiskt var ett lyft även om Schwartzneggers original är en klass i sig.


Med dagens datateknik så kanske det inte är så konstigt att man försöker sig på att göra nya filmer av gamla och reda gjorda filmer. Åter igen där är TOTAL RECALL ett bra och snyggt exempel. Sen kom beskedet att en av 80-talets hårdaste, hårt cencurerade (i Sverige i alla fall) och coolaste, tuffaste, actionfilmer skulle få sig en uppfräschning. Filmen kom 1987 hade Peter Weller i huvudrollen och regisserades av Paul Verhoven. Jag pratar naturligtvis om ROBOCOP. Det var nytt, det var rått, det var tungt, det var bra helt enkelt. Så när jag läste om att man skulle "göra om" filmen igen så var mina förväntningar höga, och att ha en svensk som Alex Robocop Murphy gjorde inte saken sämre. Men vad hände egentligen? Vilken besvikelse det blev! Vad var detta? Vilken slakt det blev!!



Joel Kinnaman lägger jag absolut ingen skuld på han gör sitt bästa, men jag är lessen, han är inte lika cool som Peter Weller var och har inte samma coolhet som original Robocop har. Han gör det han kan mer kan han inte göra.


Till vissa delar känns storyn igen, och platsen, företaget och vissa karaktärer är kvar. Fast Murphys kollega Lewis är nu man och svart. I originalet är det en kvinna och betydligt tuffare. Tur var väl att dem behöll Robocop temat (musiken) när filmen börjar i alla fall. Visst gör man en remake så ska det ju vara en uppdatering av filmen, men för det behöver man ju inte från gå allt. För att inte spoilera filmen så fattar ni nog vad jag menar när ni sett den.


Det finns med andra ord mycket i filmen som bara är nej nej nej. Förhållandet till familjen, motorcykel istället för bil, konstiga biroller, ointressant arbete med utvecklingen av Robocop. Helt fel helt enkelt! Och stridsdräckt?! Vad va det? Robocop har ingen stidsdräckt! Robocop är Robocop han behöver ingen stridsdräkt! Och svart dessutom. Kom igen!?


Nej, har ni inte sett filmen så missar ni inget. Precis som jag slaktar filmen tycker jag att dem har gjort mot originalet av RoboCop. Mina förväntningar var höga. Alldeles för höga och besvikelsen ett faktum. Skulle inte ha sett den och kommer inte att göra det igen. Nä då slänger jag in originalet av Paul Verhoeven i min spelare och ser den en gång till. RoboCop är ett bra bevis på att originalet är bäst, gammal är bäst! Visst kan en film bli bättre i en ny version men då måste man ju hålla sig till tanken med originalmanuset, vilket man inte gjort denna gången. 


Så tyvärr Joel, jag gillar dig skarpt som skådespelare, men felet är inte ditt. Men tyvärr är det här inte bra. Det blir bara pannkaka av en redan bra film som inte behövt en remake. Så betyget för ROBOCOP ver.2014 blir bara en popcornburk med popcorn. Se nåt annat eller varför inte se originalet, där har ni en bra film och den äkta RoboCop.



 



Det här är originalet. Den riktiga RoboCop.


"Thank you for your coporation"



//Stefan

 
 
Joy Malou Schubert

Joy Malou Schubert

18 augusti 2014 19:03

Jag älskar den här filmen med Joel! Men jag har inte sett originalet, säkert därför hehe. Originalen brukar vara bäst :D Älskar alla dina tips på filmer. Superbra blogg!

http://nicolinda.blogg.se

 
Stefan

Stefan

19 augusti 2014 06:33

Tack! :)

Joel e Joel, :) Det är absolut inte hans problem att filmen inte håller tvärtom. Svagheten finns nån annanstans. Joel e duktig. Men ja, originalet i detta fallet är MYCKET bättre. Se original Robocop och gör din uppfattning. :) Roligt att du gillar bloggen! Det är kommentarer som dina som gör att jag fortsätter. ;)

http://stefansfiilmtips.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Maj 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards