Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 9 januari 2015

SUNE I FJÄLLEN - Anderssons är tillbaka, så se upp i backen!

Av Stefan Hansson - 9 januari 2015 11:00

 
SUNE I FJÄLLEN


Producerad år: 2014


Genre: Komedi / Barn / Familj


Rekommederas från: Barntillåten


Speltid: 92 min


Regi: Gustaf Åkerblom


I rollerna: William Ringström

Morgan Alling, Anja Lundqvist, Julius Jimenez Hugosson

Hanna Elffors Elfström, Frida Hallgren m. fl. 

______________________________________


Vad gör Sune när han upptäcker att hans älskade Sophie ska åka till fjällen med snygga sportkillen Santos? Enkelt: han övertygar hela familjen Andersson att följa med, trots att de varken har råd eller kan åka skidor.


Nu är dem tillbaka igen. Familjen Andersson. Allas våra älskade Sune med familj. Denna gången, den tredje, så beger man sig på skidsemester i fjällen. 


Ja tidigare har vi fått bekanta oss med Sune på semester i Grekland och under en bilsemester igenom Europa. Men denna gången så håller dem sig som sagt på hemma plan. Inför det kommande lovet får Sune reda på att hans Sophie ska åka på fjällsemester men oroar sig att hon ska falla för Santos, skolans snyggaste sportkille, men inte kunnig när det gäller tjejer. Dock är han orolig att Sophie ska fastna för honom så han tar beslutet att familjen än engång ska åka på semester även om pappa Rudolf försöker hålla i pengarna. Sune lyckas dock lura familjen att dem blir bjudna av Sophies familj och alla hänger på och nu börjar ett fjälläventyr där ingen i familjen egentligen kan åka skidor. Men är det gratis så! Men ska Sune lyckas och hindra Sophie att falla för Santos, och vem är egentligen den där som det varnas för hela tiden, Snöras? Ett konstigt snömonster?


Att det är snubbelkonstnären Morgan Alling som spelar Sunes pappa har knappast undgått någon tror jag. Att han fungerar för den yngre generationen det förstår jag, men för mig är Sunes pappa Peter Haber i SUNES SOMMAR (1993) som jag faktiskt dock tycker är bättre än Morgan i rollen som pappa Rudolf.


Men utan att jämföra dem två emellan så är SUNE I FJÄLLEN, en underhållande och trevlig familjefilm. Humorn från dem tidigare filmerna finns kvar. Dock var det sämre i den förra, BILSEMESTERN-filmen, sin är den svagaste tycker jag. Men i FJÄLLEN-filmen har man hittat tillbaka till dem små härliga guldkornen som finns i GREKLAND-filmen. Själv är jag ingen som gillar snö och fjäll men kan säkert tänka mig att dem som har vanan inne av att semestra i fjällen kan känna igen sig. För visst är det roligt när pappa Rudolf äter renbajs och alla dessa människor som kommer ivägen för familjens "klumpigheter" eller? Jo då, man drar allt på smilbanden och skrattar högt även jag när jag ser på filmen och man kan tänka sig in i pinsamheterna det blir för barnen om man skulle göra som pappa Rudolf alltid gör.


För oss vuxna så är kanske filmen inte riktigt hundra, men för dem yngsta, som min dotter på nio år så gillade hon SUNE I FJÄLLEN skarpt. Så mycket att hon pratar om den nästan hela tiden och vill se den igen. Så frågar du henne om betyget på filmen så blir det säkert en femma men hos mig, ja där blir betyget lägre. En trea. Tre fyllda popkornburkar fyller jag upp för SUNE I FJÄLLEN. Glimten i ögat finns där. Morgan Alling gör hela filmen. Och självklart sitter hjärtat på det rätta stället för den här familje filmen. En film som jag absolut tycker att ni ska gå och se med era barn, om ni inte redan har gjort det.


 

SUNE I FJÄLLEN visas på bio.



Vi får se om det blir SUNE I FJÄLLEN som blir årets Guldbaggevinnare i Biopublikens Pris. 2012 var det SUNE I GREKLAND som fick den, kanske blir det en repris senare i år. Om den blir nominerad vet vi längre fram. Och om biopubliken får bestämma så tror jag att den kommer ta hem priset. Men den som väntar får se...

 

Eller vad säger ni Familjen Andersson?

 


 

//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2015 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Skapa flashcards