Stefans filmtips

Alla inlägg den 19 december 2011

Av Stefan Hansson - 19 december 2011 11:51

  

Äntligen har uppföljaren till en av sveriges bästa thriller genom tiderna kommit ut på Blu-ray/DVD. Jag pratar naturligtvis om Kjell Sundvalls succéthriller JÄGARNA från 1996. Filmen jag pratar om är kort och gott JÄGARNA 2 med Rolf Lassgård återigen i rollen som Erik Bäckström och med sig som dragplåster i filmen har han Peter Stormare till hjälp, dennen underbare svenske hollywoodskådis.


Det tog Kjell Sundvall 15 år innan han hittade och fick rätt manus till att göra en uppföljare till JÄGARNA. För det var det han hela tiden väntade på då han visste att trycket och önskan om en uppföljare var mycket efterfrågat. Men är det då rätt manus och håller filmen som en uppföljare och är den bättre än originalet? Dessa frågor var i alla fall dom som jag tänkte på och ställde mig när jag härom dagen såg filmen hemma från soffan.


Erik Bäckström (Rolf Lassgård) är Rikskrims bästa förhörsledare. 15 år efter att hans hemvändning till norrland som började med ett mord och slutade med att han förlorade sin skyldige bror i en eldsvåda, sker åter igen ett brutalt mord på en ung kvinna i samma skogar. Erik tvingas att återvända till sina gamla hemtrakter och där jobba ihop med den motvillige polisen,Torsten (Peter Stormare). Vad som till en början ser ut som en simpel mordhistoria visar sig snart ha både polisen och jägare inblandade, vilket gör att  den konflikt som finns mellan Erik och Torsten fördjupas ännu mer. När Erik får reda på att hans egen brorson som också är Torstens styvson kan vara inblandad blir allt snart till någonting värre än han någonsin kunnat ana...


Är det här, som aftonbladet skrev när den gick upp på bio, Sundvalls bästa film? Nej jag kan inte hålla med om det. Fortfarande är det hans JÄGARNA från -96 som är den bästa tätt följt av den brutala 80 talsfilmen I LAGENS NAMN. Visst är JÄGARNA 2 en spännande film. Men inte tillräckligt. Nej, det känns som om vi redan har sett det här, fast bättre. Ibland känns filmen som en repris av JÄGARNA och redan efter ett par minuter in i filmen så kan man lista ut vem som är mördaren. Det känns som om det är alldeles för tydligt även om man i filmen försöker med andra stickspår. Jag tror att du listar ut det bara genom att man vet vilka som spelar dom stora rollerna i filmen. Så hade dom valt någon "mindre känd" så kanske det blivit en annorlunda känsla om vem som är den skyldige. Fast det är ju klart. Har man lyckats få hem Peter Stormare (Armageddon, Minority Report) till Sverige så är det väl nästan omöjligt att misslyckas. Och det är tackvare att Rolf Lassgård spelar åter Eric och att man har Stormare som Torsten som gör att filmen ändå blir spännande. För det är skådespeleriet dem emellan som är bra. Så visst är filmen sevärd, men om det var det bästa manuset för Sundvall att vänta på för att göra en uppföljare, nja det tycker inte jag. Den påminner alldeles för mycket om den första och känn som en repris i vissa scener. Det är väl där den faller lite. En sak är Kjell Sundvall riktigt duktig på och det är att han behöver aldrig visa det råa våldet utan att det räcker med ljud, musiken och vetskapen om vad som hänt. Det är han grymt duktig på att visa, speciellt i den första filmen i scenen med dom polska bärplockarna som blir mördade.

JÄGARNA 2 är ändå en bra och spännande film men jag sätter nog hellre in den första filmen i min spelare igen än ser om denna, i alla fall nu. Men vem vet kanske det är just det den behöver, att man ser den en gång till för att man ska bli riktigt nöjd. Men ett betyg ska den få i alla fall och mitt betyg på JÄGARNA 2 av fem möjliga blir:

 


//Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards