Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 13 juni 2012

KURT JOSEF WAGLE OCH LEGENDEN OM FJORDHÄXAN

Av Stefan Hansson - 13 juni 2012 08:30

Tordenskjold Wagle har försvunnit i skogen, och hans bekymrade pappa Kurt Josef är rädd för att han har kommit bort i fjordhäxans territorium.


Ingen vill se sin son förlora sin själ till Satans egen brud. Kurt samlar samhällets bästa män för att ta till åtgärder...

Mannen som gjorde en av mina favoriter KILL BULJO har kommit med en "ny" film. Denna gång också en liten parodi på ett välkänt tema eller film. KILL BULJO var ju en parodi av KILL BILL och DEN SISTA FÄRDEN och denna gången har Tommy Wirkola tagit sig an temat med mocumentära filmer. Alltså påhittade dokumentärer och denna gången finns även vinkningen till den så en gång mytomspunna BLAIR WITCH PROJECT, där det sas att man hittat en videokamera med ett band i där ungdomar hade gett sig ut i skogen för att filma och se om dom kunde träffa på Blair witch häxan, filmen hittades då dom hade försvunnit spårlöst. Kanske en av dom bästa hypearna och omtalade filmerna innan den ens fått premiär. Många trodde på storyn men den var naturligtvis påhittad. Men killarna bakom BLAIR... lyckades med sin kupp och tjänade en massa pengar.

Men om norrmännen gjort samma sak, det är jag tveksam till, i alla fall på den här filmen.

Dem senaste åren har våra vänner norrmännen verkligen kommit med en massa filmer i alla olika genrer. Alltifrån skräck, zombie, action, komedier och som denna, mocumentärer. Jag har tidigare recenserat TROLLJÄGAREN som också är en mocumentär och den var riktigt cool och snyggt gjord, Fjordhäxan håller sig väl inte riktigt i samma klass.

Tommy Wirkola, mannen bakom filmen som även brukar spela huvudrollen i sina filmer, har tidigare gjort nämnda KILL BILL men också nazi-zombie filmen DÖD SNÖ. Den har jag tyvärr inte sett men den är nog ett måste nu när jag sett  annat från den här killen. Det har tydligen gått bra trots att Fjordhäxan inte riktigt leverarat vad jag trodde den skulle så har Tommy precis gjort färdigt sin första Hollywoodproduktion en filmatisering om Hans och Greta som häxjägare. Det är inga dåliga skådespelare han har lyckats knyta an till filmen. Som Hans ser vi Jeremy Renner som vi såg senast i MI:4 - GHOST PROTOCOL och THE AVENGERS som Hawkeye, och är snart aktuell i THE BOURNE LEGACY. Som Greta ser vi Gemma Arterton från PRINCE OF PERSIA och CLASH OF THE TITANS. I andra roller kommer vi sen att se Famke Janssen (Goldeneye, X-Men, Taken) och vår egen Peter Stormare (Armageddon, Jägarna 2). Sen vet jag att Tommy har skrivit manuset till fortsättningen på KILL BULJO som man just nu håller på att spela in.

Kanske var det med för höga förväntningar som jag såg filmen om Fjordhäxan. För du som läst tidigare på sidan här vet att jag verkligen gillar filmen om Buljo och då det är samma gäng som kommit med denna filmen så är det kanske klart att man tror den går i samma fotspår.

Men ack så jag tar fel. Den är ju inte alls lika rolig, tyvärr... Visst finns samma humor som i Buljo men ändå. Du har hjälten, byfånen, den tuffe polisen, den vackra kvinnan och killen som kommer kola vippen först. Alltså samma som i många andra typer av såna här filmer. Något som är genomgående i Wirkolas parodier är att hjälten är COOOOOOL jädrigt cool men först å främst humorn.  Mycket under bältet humor och gärna lite kiss och bajs humor. Fast den scenen i Fjordhäxan är nog mer äcklig och vidrig än rolilg även om jag drog på läpparna lite.

Filmen tappar greppet om sig själv redan i början och känns med en gång ointressant. Visst finns det stunder som är roliga men, nja jag vet inte. Tommy Wirkola kan mycket bättre, i och för sig har han ju inte gjort så många men jag tror på honom. Men om jag ska rekommendera Fjordhäxan? Nja jag tror inte det.... Tycker hellre att du ska se KILL BULJO om du inte gjort det, den är en fullpoängare!

Så, jag är lessen mina kära vänner i väst. KURT JOSEF WAGLE OG LEGENDEN OM FJORDHEKSA får inte mer en etta av mig i betyg.


KURT JOSEF WAGLE OG LEGENDEN OM FJORDHEKSA

 

Här får du också ett smakprov på Tommy Wirkolas övriga två filmer:

KILL BULJO


DÖD SNÖ

//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards