Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 5 november 2012

THE AMAZING SPIDER-MAN

Av Stefan Hansson - 5 november 2012 21:00


 THE AMAZING

 

SPIDER-MAN


 

Producerad: 2012


Genre: Spänning / Action


Speltid: 136 minuter


Rekommenderas från: 11 år


Regi: Marc Webb


I rollerna: Andrew Garfield, Emma Stone,

Rhys Ifans, Martin Sheen, Sally Field, Campell Scott

_____________________________________


Peter Parker är en utstött high school student som blev övergiven av sina föräldrar som liten, och uppfostrad av sin farbror Ben och faster May. Som de flesta tonåringar försöker Peter att komma underfund med vem han är och hur han blev den han är idag.

 

Peter blir också förälskad för första gången, i skolkamraten Gwen Stacy, och tillsammans kämpar de med kärleken, förpliktelser och hemligheter. När Peter upptäcker en mystisk väska som har tillhört hans pappa, så påbörjas ett sökande efter att förstå sig på hans pappas försvinnande och det leder honom till ett laboratorium på Oscorp och Dr. Curt Connor, hans pappas forna kompanjon. När Spider-Man kolliderar med Connors alter ego, The Lizard, måste Peter göra livsavgörande val och använda sina krafter för att skapa sitt eget öde och bli en hjälte.

 

Peter Parkers alter ego, Spider-Man, är tillbaka igen men denna gången gör man åter en omstart på serien, för tanken är att det ska bli en filmserie. Sist vi såg Spider-Man var det Tobey Maguire som gjorde Peter Parker och Spindelmannen. Då gillade jag att man valt Tobey för han är precis den tönt som man förknippar med Peter Parker, tycker jag. Därför har jag svårt att tycka att Andrew Garfield är lika bra. 

 

En annan sak som skiljer filmerna åt är i och med att man börjar om från början igen så sker även hur Peter blir spindelmannen på ett annat sätt, där jag tycker att Tobeys variant var bättre. Kändes mer trovärdigt på nåt sätt. Nu tillhör jag inte dem största Spindelmannen fansen som har läst serierna eller så men ändå. Överlag så gillar jag den förra serien bättre än denna filmen. Varför? Bättre story och coolare skurkar. Så regissören Sam Ramis version av Spindelmannen slår högre tycker jag, den nya AMAZING SPIDER-MAN känns på det hela som en upprepning. Frågan är om den här ens var nödvändig att göra trots en reboot av filmerna. Men det är klart allt kan bli bättre. 


Skurken som jag nämnt som jag inte gillar blir en ödla och kallas därefter Lizard, den känns tråkig och inte alls lika grym som Green Goblin, Dr Oc eller Venom gjorde. Dem kickar Lizard hästvägar bort kan jag lungt påstå. Men effekterna i THE AMAZING SPIDER-MAN är grymt snygga och kan vara svårt att upptäcka när det är riktiga skådisar och när det är dataeffekter som gjorts.


Som Peter Parkers kärleksintresse är det inte Mary-Jane utan en high school kamrat som heter Gwen Stacy, som dök upp först i den sista av dem tre i förra omgången av Spindelmannen. Här spelas Gwen Stacy av Emma Stone (Niceville, Friends with Benefits) men jag gillar bättre Kirsten Dunst som Mary-Jane i dessa filmer. Så återigen, det känns som vi sett det här förut. Inte den revoutionerande omstarten som Christopher Nolan gjorde med BATMAN där allt skiljer sig klart och tydligt jämfört med Tim Burtons versioner från -89 och -92 som jag gillar allra mest av den figuren. Nä så ska Marc Webb fortsätta med att göra filmer om Spindelmannen så får det vara något som skiljer sig stort från dem som bara är några år på nacken. Och kanske är det det som är problemet, att rebooten av Spindelmannen kommer alldeles för tätt.


Så slutligen kan jag säga att jag är inte så värst imponerad av detta som film, då det känns som vi sett det förut. Då ser jag hellre om dom tidigare tre filmerna med Tobey Maguire i rollen som Peter Parker han var eller rättare sagt är bättre än Andrew Garfield. Så betyget för THE AMAZING SPIDER-MAN blir inte högt. Den faller lite men lyckas hänga sig kvar i spindeltråden med två popcornburkar. Men som alltid är du själv som avgör om du vill se den trots min åsikt, men frågar du mig så missar du inget.


 


THE AMAZING SPIDER-MAN finns ute på Blu-ray och DVD från den 7 november.

 



//Stefan



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards