Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 5 november 2012

TINGELING - Vingarnas Hemlighet (3D)

Av Stefan Hansson - 5 november 2012 11:42

 

TINGELING

 

Vingarnas Hemlighet


Producerad: 2012


Genre: Barnfilm / 3D-version


Speltid: 75 minuter


Tillåten från: 0 år


Regi: Robert Gannaway och Peggy Holmes


Svenska röster: Marie Serneholt, Molly Sandén, Johan Hedenberg, Elin Klinga, Myrra Malmberg,

Sarah Dawn Finer, Hanna Hedlund, Anna Book m.fl


__________________________________

 

För Tingeling och de andra älvorna är Vinterskogen en mystisk och hemlighetsfull värld. Eftersom deras vingar är alltför ömtåliga är det en förbjuden plats, bara vinterälvorna är säkra i Vinterskogen. Men Tingeling kan inte motstå äventyret, hon är alldeles för nyfiken. I det kalla och främmande landskapet möter hon vinterälvan Vinterlilja och tillsammans upptäcker de en magisk hemlighet som förändrar allt. En hemlighet som förenar två världar och gör dem till en.


Peter Pans lilla flicka är tillbaka i ytterligare en film. Jag pratar naturligtvis om den påhittiga och envisa Tingeling. Tidigare har vi mötte henne i tre egna filmer där hon senast avslöjade att älvor finns för en liten flicka i London. Men nu är hon och vi ser henne åter i Landet Ingenstans. Denna gången håller man på att hjälpa till och förbereda för dem andra älvorna i Vinterskogen. En del av deras egna värld dom aldrig får besöka men då hon drivs av sin nyfiken het upptäcker hon snart ett vackert vinterlandskap med en hemlighet som kommer föra samman dem båda delarna av Ingenstans.


Då detta är den fjärde filmen i serien kanske det börjar bli tjatigt. Ja för oss lite äldre kanske, men inte för dem allra minsta. Jag ska erkänna att jag sett dem tre tidigare filmerna tillsammans med min dotter som är ett fan av Tingeling och som tycker att VINGARNAS HEMLIGHET är en superbra film. Vad annars? Den här filmen är ju riktad till dem små, så att bedömma filmen ur en vuxens perspektiv blir nog lite snedvridet. För till skillnad från typ SHREK och ICE AGE så riktas filmerna om just Tingeling till den yngre publiken. Så jag ska ändå försökar ge en kommentar om filmen ur en vuxen med barnasinnet kvar.


Som dem flesta tecknade barn och familjefilmer så visas även denna i 3D dock är det 2D versionen som jag har sett, med svenska röster. Och tillskillnad från vissa andra tecknade filmer så duger den här lika bra i 2 som 3D version utan att ha sett den senaste varianten, dock utan att ha sett den.


Jag ska villigt erkänna att jag är en sucker för tecknade familjefilmer speciellt från Disney så ja en tår föll i ögonvrån när det blev ett lyckligt slut. För som alltid slutar dem här filmerna lyckligt. 


Med en ganska enkel och gullig story så är TINGELING - VINGARNAS HEMLIGHET en bra film att se med dem små. Dem kommer älska den och jag tycker att den är bra. Som vanligt har disney gjort det igen, även om vissa kanske börjar tröttna på dessa dussinfilmer från dem. Men den här är vackert och skickligt gjort med en gullig och vacker berättelse. Och jag blir inte förvånad om vi snart kommer återse Tingeling och hennes vänner i en film snart igen. Att det är Marie Serneholt som gör rösten till Tingeling tycker jag att hon gör bra. Hennes barnslighet i rösten fungerar alldeles utmärkt på denna lilla envisa älva från landet Ingenstans. 


Så ni som har småttingar som bege er till närmaste biograf och se TINGELING - VINGARNAS HEMLIGHET barnen kommer i alla fall inte att bli besvikna. Och jag... ja eftersom jag fällde en tår i ögonvrån så får den tre popcornburkar. Detta lär inte vara det sista vi sett av Tingeling, hon lär snart flyga förbi igen.....


 

TINGELING - VINGARNAS HEMLIGHET visas just nu på en biograf nära dig.

 



För dem minsta och er med barnasinnet kvar och ni som älskar Disneys filmer bjuder jag på ett klipp ur filmen.



//Stefan







 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28 29
30
<<< November 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards