Stefans filmtips

Alla inlägg under september 2013

Av Stefan Hansson - 4 september 2013 07:15

 

THE CALL


Producerad: 2012


Genre: Thriller / Crime / Spänning


Speltid: 94 min


Rekommendrad från: 15 år


Regi: Brad Anderson


I rollerna: Halle Barry, Abigail Breslin

Michael Eklund, Morris Chestnut m. fl.

____________________________________


Jordan Turner är en erfaren larmoperatör, men när hon gör ett fel i ett fall där en ung kvinna kidnappas och senare hittas mördad, känner hon sig skakad och osäker på om hon kan fortsätta sitt jobb.

Snart kidnappas ännu en ung kvinna, Casey Welson, och Jordan får en ny chans att göra rätt och samtidigt rädda en ung kvinnas liv.


Härom dagen såg jag en film som verkligen överraskade mig. Nämligen ovannämnda film THE CALL med Halle Berry i huvudrollen. Hon spelar en larmoperatör som efter ett misslyckat samtal förlorare en tjej som blir kidnappad och mördad och har svårt att komma över händelsen. Snart råkar en ny tjej ut för samma sak men denna gången efter viss tvekan lovar hon sig själv att inte samma sak ska hända henne. Snart upptäcker hon att händelserna hänger ihop.


Filmen har oförtjänt fått dålig kritik på vissa hemsidor och i tidningarna tycker jag. Varför? Det är ju så här en film ska vara. En händelse som bygger upp spänningen med en gång i början av filmen och sen låter bli att tappa både spänning och tempo. Visst har Halle Berry kanske varierande skådespeleri och roller som både går upp och ner, men THE CALL är en grymt spännande film där jag tycker hon gör bra ifrån sig. Visst kanske har hon en konstig frisyr men det är det minsta man tänker på. Till sin hjälp har hon Abigail Breslin (Little Miss Sunshine) som spelar den kidnappade flickan vilket hon gör övertygande med skräck och rädsla i sin roll. Så dessa två tjejer gör verkligen bra ifrån sig i filmen.


Filmen är regisserad av Brad Anderson som ligger bakom filmen THE MACHINIST och som regisserat några avsnitt ur succéserien THE KILLING med svenske Joel Kinnaman, en polisserie baserad på den danska succén BROTTET. Så att regissera spänning av den här typen är nog nåt han är van vid. Och det har han gjort med bravur. Det här är bra.


Ni som har hängt med på min sida vet att det är den här typen av filmer som jag verkligen gillar. Där det är fullt ös från ruta ett och framåt. Då brukar det bli ett gott betyg och THE CALL är inget undantag. Dessutom att den har det slutet den har gör filmen inte sämre. Visst kan man kanske ifrågasätta filmens handling lite där det är larmoperatören som ger sig ut för att försöka lösa fallet istället för polisen. Men detta har man tycker jag överseende med då det är så jäkla spännande helt enkelt.


Detta tycker jag är en av dem bästa thrillers som kommit i år. THE CALL är en film som visst kanske känns som en dussintrhiller och lite otrolig handling, men förbaskat bra tackvare tempot och spänningen. Så att ge den ett lågt betyg skulle bli fel. Nej betyget blir högt och bra för det här ska ni se tycker jag. THE CALL får lätt fyra fyllda popcorn burkar. En film som sitter som en smäck i soffan en regnig sommarkväll. Se den.


   

THE CALL finns ute nu på Blu-ray och DVD



För att läska er som är nyfikna bjuder jag på ett spännande klipp från filmen



//Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4 5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23 24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards