Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 16 oktober 2013

MARIA LANG: Mördaren Ljuger Inte Ensam

Av Stefan Hansson - 16 oktober 2013 11:30

  

MÖRDAREN LJUGER
 

INTE ENSAM


Producerad: 2013


Genre: Crime / Spänning / Svenskt


Speltid: 90 min


Rekommenderas från: 15 år


Regi: Birger Larsen


I rollerna: Tuva Novotny, Linus Wahlgren

Ola Rapace, Gustaf Hammarsten m. fl.

_________________________________


Puck är inbjuden av sin universitetshandledare att fira midsommar på hans ensliga ställe på en ö i Skogasjön, tillsammans med en grupp andra vänner, däribland Einar Bure.


Sommarnatten är förrädiskt vacker och erotiska spänningar mellan gästerna uppstrår. Men när Puck och Einar, som känner varandra sedan tidigare, varit ute och svärmat, hittar Puck en av de kvinnliga gästerna mördad. Einar tillkallar vännen och tillika kommissarien Christer Wijk men när han kommer till brottsplatsen är liket spårlöst borta. Kontakten med omvärlden bryts helt när öns enda båt försvinner. Alla är fångna på ön - och någon i sällskapet är en mördare.


Då är det dags för ytterligare en deckarserie att hitta till hyllorna och tv. Denna gången är det Maria Langs romaner om litteraturstudenten Puck och blivande fästman Einar och hans kompis kriminalkommisarien Christer, där allt utspelar sig i en 50-talsmiljö i Stockholm med omnejd.


Vi börjar bli vana nu att succéromaner blir film och/eller tv-filmer och man tänker säkert hur många finns det egentligen. Det som kanske skiljer Maria Langs böcker är att dessa mordgåtor utspelar sig på 50-talet och det är faktiskt det som jag gillar och som tilltalar mig som film. Vi har redan en massa polisfilmer som utspelar sig i nutid med olika gott resultat, därför är det kul när det kommer nåt "nytt". Men som vanligt så kommer jag inte göra någon jämförelse på filmen och boken då jag är en dålig bokmal, nästan inte alls tyvärr. Så jag utgår som alltid hur den är som film.


MÖRDAREN LJUGER INTE ENSAM är den första i en serie på sex stycken filmer, till att börja med. I denna får vi träffa Puck för första gången och bestifta bekantskap med hennes kommande pojkvän/fästman Einar och kriminalkomisaren Christer. Filmen utspelar sig på en ö i Stockholms skärgård under midsommar-helgen där det begås ett mord som snart ska bli fler. Och är man på en ö där brott begås, blir snart alla misstänkta, och gamla kärleksaffärrer och bekantskaper dras snart upp till ytan igen.


MÖRDAREN... är en hyfsat spännande kriminalhistoria där det faktiskt inte är så lätt att lista ut vem som är mördaren, vilket är skönt för annars skulle filmen vara för trist och tråkig. Om du förväntar dig någon action då är det fel flm för dig. Här är det mordgåtan och spänningen som står i centrum allt snyggt filmat och scenografiskt gjort i skön 50-talsmiljö. Det är nog det jag gillar med att få se en ny serie bland alla dessa mordhistorier som gjorts på film i Sverige och som fullkomligt exploderar, allt baserade på böcker av kända svenska författare.


Även om MÖRDAREN... inte är en stark film så är den hoppas jag en mjukstart på vad som komma skall i fortsatta mordhistorier. Tempot är lågt och har en morden-i-midsummer-känsla över sig. Men det är ändå nåt som gör att jag vill se dem kommande övriga filmerna och som fått mig intresserad. Alla tre, Tuva, Linus och Ola gör bra i från sig i sina respektive roller och gör filmen till en intressant historia.

Även om MÖRDAREN är en superbra film så ser jag ändå fram emot att komma få se dem övriga i serien. På nåt sätt gillar jag ändå denna stilen av deckarhistorier. Så om kommande filmer har bra manus och skådespelarna bara får komma in i sina roller så tror jag att den kommer ta sig.


Som alltid introducerar man en sån här filmserie med att först göra en biofilm och sen släppa resten på Blu-ray/DVD och även visas i TV. Om den kommer bli en lika stor succé som övriga filmserier blivit återstår att se men jag gissar på att det kommer rulla på även i denna serien på Maria Langs böcker.


Hur är då MÖRDAREN LJUGER INTE ENSAM? Det är en helt okej film. Inte det bästa jag sett men som sagt ändå intressant. Det känns att det är en lugn start och det är bara att hoppas att nästa film, som finns ute, blir/är bättre. Har man som sagt väntat sig svensk action så är man fel ute, här är det en enkel mordgåta där en är skyldig. Historien ter sig ett tag som dem 10 små negerpojkarna men det är ändå inte en förutsägbar historia utan allt avslöjsa som sig bör mot slutet av filmen.


Filmen når inte riktigt ända fram till godkänt för att vara bra men ändå kanske värd att ta en kik på. Speciellt om man vill se dem andra i serien, eftersom här introduceras och presenteras Puc och hennes vänner. Jag tror man får ge dem en chans och kolla vidare för att se hur det utvecklar sig.


Av mig får MÖRDAREN LJUGER INTE ENSAM två stycken fyllda popcornburkar. Men som sagt, jag kommer ändå att följa denna serien och ser fram emot nästa som är KUNG LILJEKONVALJE AV DUNGEN. Så jag lär återkomma till dessa filmer för att se och berätta hur dem utvecklar sig.

 

MÖRDAREN LJUGER INTE ENSAM finns ute nu på Blu-ray och DVD.

 


//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5 6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards