Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 22 september 2014

GODZILLA (2014)

Av Stefan Hansson - 22 september 2014 08:15

 
GODZILLA


Producerad år: 2014


Genre: Action / Sci-Fi / Spänning


Speltid: 122 min


Rekommenderas från: 11 år


Regi: Gareth Edwards


I rollerna: Elizabeth Olson, Bryan Cranston

Aaron Taylor-Johnson, Victor Rasuk

Juliette Binoche, Sally Hawkins

Ken Wantabe, David Straitham m. fl.

________________________


Jorden ställs inför ett hot större än vad civilisationen tidigare upplevt. Ett radioaktivt jättelikt monster utplånar allt i sin väg när hon skoningslöst trampar ner allt som människor skapat. Men mänskligheten låter sig inte trampas på hur som helst. Monstrens monster Godzilla är tillbaka.

 

Om USA har sitt stora "monster" i form av King Kong så är japanernas stora stolta "monster" Godzilla. Och nu har det kommit ytterligare en version av jätteödlan. Denna gången är det återigen Hollywood som försöker sig på en film om ödlan som på japanska kallas Gojira.


Senast som Hollywood gav sig på sin version av GODZILLA var 1998, då i regi av INDEPENDENCE DAY regissören Roland Emmerich, en version som inte kanske många tyckte var bra, men som jag gillade skarpt och faktiskt mycket mer underhållande än denna. 


Nu är det regissören Gareth Edwards som gett sig på detta kultmonster i filmens värld. Med sig i rolllistan har han bl. a. Elisabeth Olson, Bryan Cranston och Juliette Binoche, även om dessa två sistnämnda inte blir långlivade i filmen är dem kanske dragplåstren till den. 


Grundstoryn är väl i stort sett det samma som det alltid har varit att efter olika länders kärnvapentester har man olyckligtvis skapat ett monster en jätteödla som krossar det mesta i sin väg och man gör allt för att hålla tillbaka den. MEN i denna versionen visar det sig snart vara andra typer av monster som är farliga och inte jätteödlan Godzilla utan han hjälper oväntat till för att rädda mänskligheten från dem andra monstren, i form av skalbaggar eller nåt.


Och faktum är att det är just då som hela filmen bara blir en stor besvikelse och ett va?! Detta mina kära vänner är inte bra eller underhållande. Det känns inget bra och hela filmen blir bara så tråååååkig och konstig. För trots dem stora namnen till medverkande i filmen så.... nej.. det funkar inte. 


Mina förväntningar på filmen var höga och shit vad besviken jag blev. GODZILLA är absolut det sämsta jag sett på länge. Därför så tycker jag definetivt att Roland Emmerich's version är BRA mycket bättre än denna på alla sätt och vis. Mer underhållning, bättre skådisar, bättre manus, bättre idé. Den är helt enkelt en underskattad "monsterfilm".


Nä, Hollywood, om ni ska göra en japansk monsterfilm måste ni göra nåt bättre utav det. Det här håller inte utan blir platt och tråkigt som tusan. För mig var det här ingen underhållning utan bara en udda och konstig film om en av världens mest kända filmmonster nr 1, GODZILLA.


Mitt råd är att släng inga pengar på att se den här. Se nåt annat istället. Ingen chans att jag kommer se den igen i alla fall. Nä då slänger jag  hellre på GODZILLA version 1998 än att pina mig igenom denna igen. Ett bottennapp helt enkelt. Så när uppföljaren, som är planerad till 2018 kommer, då lägger jag inga pengar på att se den i alla fall.


Att den inte får en överkryssad popcornburk är på grund av skådespelarna som ändå inte ska skyllas på för dem gör absolut sitt bästa med Bryan Cranston i toppen. Därför får GODZILLA version 2014 bara en popcornburk att svälja ner i ett jättevrål med risk att den sätter i halsen. För så dålig är den. 


Har ett ord för att avsluta min recension av filmen: UNDVIK.


 

GODZILLA (2014) finns ute nu på Blu-ray och DVD.

 



//Stefan

 
 
Joy Malou Schubert

Joy Malou Schubert

6 november 2014 03:19

Jag hade så himla stora förhoppningar på denna! Men oj vad besviken jag blev. Blev fan uttråkad i mitten av filmen. Det trodde jag aldrig!

http://nicolinda.blogg.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards