Stefans filmtips

Alla inlägg den 28 november 2011

Av Stefan Hansson - 28 november 2011 11:35

John Carpenter är nog regissören som är mest känd för sin film HELLOWEEN - Alla Helgons Blodiga Natt, från 1978, med the scream queen Jamie Lee Curtis, som blev utsatt för Michael Myers terror när hon satt barnvakt. Men hans stora tid var under 80-talet då han kom med filmsuccéer som THE THING, FLYKTEN FRÅN NEW YORK, STARMAN och BIG TROUBLE IN LITTLE CHINA. Alla har hört talas om John Carpenter genom bl. a. dessa och senast han gjorde en film var 2001 med GHOSTS OF MARS som inte var någon vidare bra film och inte heller någon succé, trots att den hade stjärnor som Natasha Henstridge, Pam Grier, Ice Cube och Jason Statham. Därför blir man ju onekligen nyfiken när han nu dyker upp på Blu-ray/DVD hyllorna med en ny rysare, en genre där han nog tillsammans med Wes Craven, TERROR PÅ ELM STREET, tillhör skräckmästarna. Denna gången är han tillbaka med filmen THE WARD.


Kristen, spelad av Amber Heard (Drive Angry) tas på bar gärning efter att ha bränt ner ett hus och blir skickad till mentalsjukhuset North Bend. Året är 1966 och Kristen kommmer inte ihåg nåt av det som hänt och tillsammans med de andra tjejerna på anstalten lider hon snart av den grymma vård de får av Dr Stringer och hans medarbetare.


Men någonting står inte rätt till i sjukhusets rum och korridorer. Plötsligt börjar tjejerna försvinna en efter en och alla pratar dom om hon som ingen vill prata om. Spökar det på avdelningen eller ligger något annat bakom försvinnandet av Kristens medpatienter?...



Äntligen tänkte jag, en ny rysare av en av 80 talets stora mästare inom skräck. Men jag blev nog lite besviken. Filmen är i och för sig inte så dålig men jag hade nog förväntat mig mer av filmen och kanske är det just det att man tror att det är en "spökhistoria" men som sen i slutet inte alls är vad man förväntat sig. Kanske jag sa för mycket nu? Hur som helst. Det nya stjärnskottet Amber Heard som slog igenom stort i år med DRIVE ANGRY mot Nicolas Cage tycker jag gör rollen väldig bra och övertygande. Visst hoppar man till, det ska jag villigt erkänna. Så än kan han allt överraska med hopp i soffan av saker som händer i filmen. Men att bli lika ihågkommen som THE THING eller HELLOWEEN blir den nog inte. Men jag tycker det är roligt att John Carpenter har hittat tillbaka efter hans fiasko av GHOSTS OF MARS och kanske är det därför han hållit sig undan registolen. Den är abslut inte dålig utan fungerar att se en kväll när inte nåt annat finns att se på på tv:n. Men inte heller något som jag nog kommer se igen. Så om han ska fortsätta "slåss" om skräckmästartiteln med Wes Craven, så vinner nog Craven som har lyckats bättre även på senare år med t. ex. SCREAM - filmerna. Men jag ser ändå fram emot vad han har här näst att komma med för fortsätter det så här så blir det bättre nästa gång. Det sköna med THE WARD är väl ändå att ... ja den slutar som alla andra skräckfilmer, när du trodde det var över ;) ....


Så mitt betyg av THE WARD blir:


    




//Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16 17 18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< November 2011 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards