Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 22 mars 2012

STRAW DOGS (2011)

Av Stefan Hansson - 22 mars 2012 11:08

Ett ungt par flyttar till en pittoresk liten stad i den amerikanska södern. Men det som var tänkt att bli en nystart utvecklas snart till ett rent helvete när mörka hemligheter och förbjudna känslor avslöjas. När de tas till fånga av stans värstingar med en hänsynslös ledare i spetsen, ställs de inför en mardrömslik natt. För att överleva måste de nu ta till ännu brutalare metoder än deras fiender...


Det verkar vara populärt att göra nyinspelningar av gamla filmsuccéer. En av dom senaste i raden av dessa är STRAW DOGS som gjordes första gången 1971 med Dustin Hoffman (Tottsie, Rainman) i huvudrollen. Filmen regiserade då av Sam Packinpah (De Vilda Gänget, Konvoj). Originalet blev vad jag har förstått en succé.


Jag har bara sett delar utav original STRAW DOGS men sett den sista uppgörelsen i slutet av filmen. Så därför ska jag eller kommer jag inte att göra en jämförelse av dessa två, utan håller mig till att prata om nyinspelningen av STRAW DOGS.


Den nya versionen är skriven och regisserad av den mer eller mindre okände killen Rod Lurie (Nothing But The Truth). I huvudrollerna som David och Amy ser vi James Madsen (X-Men, Förtrollad, Hopp) och Kate Bosworth (Remember the Titans, Blue Crush, Superman returns). En annan viktig roll i filmen har allas vår Hollywoodhunk Alexander Skarsgård (Hundtricket, Dykaren, Generation Kill, True Blood).


Filmen är mer eller mindre bara en om och nyskrivning av originalet från 1971 men dennna gången är det flyttat från den Engelska landsbygden till den amerikanska södern.

Amy och David flyttar från storstaden till hennes gamla småstad och in i hennes föräldrahem. Amy är en hyllad tv-stjärna och David försöker sig på att skriva filmmanus om andra världkrigets slag i Stalingrad. Alla beundrar Amy men har svårt att släppa in David i byn. Den som har svårast är Amys ex som spelas av Skarsgård. Snart så börjar invånarna att visa vilka regler som gäller och skoj och hårt snack övergår snart till ren terror och våld och David och Amy tvingas att slå tillbaka med samma mynt för att inte själva coola vippen....


STRAW DOGS är spännande men lite långsam på sina ställen och hur man skildrar ett småstadssamhälle är ganska typiskt som det alltid är på film. ALLA är kristna. ALLA stöttar sitt fotbollslag. ALLA jagar, även om det inte är säsong. Med andra ord typiska "red necks" som det skildras på film. Men jag gillar den och den är bra spännande och i vissa scener nagelbitande.


Tycker att alla som är med i filmen gör bra ifrån sig även om jag trodde att Alexander skulle ha en mer elak roll än han har. Det är mer en översittande "jag är snygg-och-spelat-med-i-laget" roll och visar att han fortfarande inte släppt Amy efter alla dessa år. NU KOMMER EN SPOILER! När filmen spelades in så läste jag på andra ställen på nätet att Kate Bosworth, som var ihop med Alexander när filmen spelades in, tyckte att våldtäcktsscenen på henne som Alexander gör var fruktansvärt jobbig och tog flera dagar att spela in och tog hårt på henne. Jag tror nog att det har gjorts värre övergreppsscener än denna men den är ändå elak ifrån Alexanders sida och den är snyggt filmad och gjord om man säger så, precis som resten av filmen. Men det är först när uppgörelsen mellan dem s. k. rednecks'en och David och Amy som filmen blir verkligen spännande och sättet som dom åker dit på är minst sagt raffinerande inte allra minst Alexander, den är cool och man säger Oooops!


Jag kan rekommendera er att se STRAW DOGS eftersom det är en spännande och snyggt filmad film, och jag tror inte att ni kommer bli besvikna när ni ser den. Så av fem möjliga i betyg får STRAW DOGS:


    



//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards