Stefans filmtips

Alla inlägg den 8 oktober 2012

Av Stefan Hansson - 8 oktober 2012 12:45

   

JOHAN FALK -

 

De 107 Patrioterna

 

Producerad: 2012

 

Genre: Thriller / Crime / Action / Spänning

 

Speltid: 92 min

 

Rekommenderas från: 15 år

 

Regi: Anders Nilsson

 

I rollerna: Jakob Eklund, Jens Hultén, Erik Eriksson, Joel Kinnaman, Anastasios Soulis, Melize Karlge m.fl

___________________________________

 

Det är en vacker dag i Slottsskogen, Göteborgs idylliska stadspark, när plötsligt det otänkbara inträffar - skottlossning mitt bland alla människor. Två gangstergäng skjuter vilt mot varandra och en stor polisinsats drar igång.


Konflikten växer snabbt till att involvera flera gäng från Göteborgs undre värld. GSI kopplas in för att försöka identifiera ett nytt gäng som visar sig vara både större och bättre beväpnade än alla andra. Den enda ledtråden är en tatuering på en av de dödade gängmedlemmarna. Johan Falk och hans kollegor på GSI inser snart att det uppblossande gangsterkriget växer till deras farligaste och mest våldsamma fall någonsin?


Så har då Falk nr 8 i ordningen kommit och sist vi mötte han och Frank så blev Frank tvungen att återigen komma tillbaka som polisen hanterare för att hjälpa dem att lösa problem i Göteborgs undre värld. Men denna gången är han inte lika mycket iblandad i händelserna som under en vecka skakar Göteborg. Istället får han bistå med ren information om vilka det var som egentligen gjorde upp i idyllen i Slottskogen. Och som synopsisen säger, kanske blir detta det tuffaste som Johan och hans kollegor råkat ut för?


Äntligen börjar ordningen bli återställd och Falkfilmerna har hittat sin fart. DE 107 PATRIOTERNA är nämligen regisserad av upphovsmannen bakom Falk själv, Anders Nilsson. Å jisses vilken fart filmen får när det är Nilsson som drar i trådarna. Redan i början av filmen gasar händelserna på och går knappast på sparlåga nån gång i filmen. Det är så här vi vill se Falk och hans kollegor på GSI på Göteborgspolisen lösa brott. Det märks också som många andra   redan nämnt att allt känns mer genomarbetat i denna omgången. Bättre manus, snyggare regi, snyggare foto, mer action, mer spänning. Helt enkelt mer trovärdigt och det gillar vi. Eller hur?


Det känns verkligen att skådespelarna har kommit in i sina roller polis som skurk. Sen så är det ju som jag sagt innan att dem har ju inte förlorat på att ha med Joel Kinnaman i filmerna då han blivit stor stjärna i Hollywood, och fler stjärnor är kanske på g. Jens Hultén (Gränsen) som spelar Seth Rydell, ledaren för ligan, kommer ju faktiskt snart att dyka upp som bondskurk i kommande SKYFALL tillsammans med Ola Rapacé (Tusenbröder, Wallander-serien). Och Jens e riktigt kall och hård som president för sitt gäng även om han i filmen just nu sitter inne men snart muckar, så spänningen kommer att stiga gissar jag på den film då han väl kommer ut. Även Erik Ericsson som spelar ledaren för extremgruppen gör en snygg och stark prestation.


Det var länge sen jag såg en sån här bra svensk polisfilm, och speciellt av dem Johan Falk fimer som finns ute på marknaden. Bäst är helt klart NOLL TOLERANS, den "riktiga" filmen om Falk sen är det den första i FALK-serien GSI som haft samma tempo och kvalitet som DE 107... och då är inte dem övriga så dåliga. Nej faktum är att av alla poliserserier på filmduken är Falk min personliga favorit. Och att Anders Nilsson själv att regisserar en mitt i alla andra det är ett stort plus, då han verkligen kan dom här filmerna och är duktig på att göra spännande och bra action-crimefilmer.

Jag hoppas verkligen att han återkommer med någon mer film i serien. Men som jag nämnt så har hela produktionen fått sig ett lyft och är än så länge med bara två filmer ute, några av dem bästa i serien. Så mina förhoppningar på att det ska fortsätta lika bra är höga. 


Jag kände mig riktigt nöjd och glad att efter att ha sett JOHAN FALK - DE 107 PATRIOTERNA eftersom det, som jag tidigare nämnt, inte finns många döda minuter i filmen, utan spänningen håller sig rätt igenom. 


Det blir inga problem att ge filmen ett rättvisst betyg. För det är det. DE 107 PATRIOTERNA fyller lätt upp fyra stycken burkar med popcorn och är en film ni absolut inte ska missa. MEN glöm ej att helst ska man se filmerna i den ordningen dom kommer för då blir det verkligen lättare att hänga med, då dom refererar till andra händelser eller figurer i dom tidigare filmerna och även lättare att hänga med karaktärerna i deras liv vid sidan av. Så är du som jag ett fan av Johan Falk så ska du INTE missa denna utan bänka dig i soffan. Fyll popcornskålen och häll upp ett glas med dricka. För det här är riktigt bra. Har jag fel får du gärna kommentera varför. DE 107 PATRIOTERNA är grymt bra. THAT's IT!


 


JOHAN FALK - De 107 Patrioterna finns ute på Blu-ray och DVD från den 10 oktober.



 

 

Här ett klipp från filmen. VARNING FÖR STARKA BILDER!! 

 



Till sist ett bakom kulisserna klipp från DE 107 PATRIOTERNA, där Joel Kinnaman och

Jens Hultén berättar om sin rollfigurer Frank Wagner och Seth Rydell.


 

 

//Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Oktober 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards