Stefans filmtips

Alla inlägg den 19 december 2012

Av Stefan Hansson - 19 december 2012 12:00

 

STOLEN

 

- 12 timmar, 10 miljoner och

en kidnappad dotter -


Producerad: 2012


Genre: Action / Spänning / Thriller /Crime


Speltid: 95 min


Rekommenderas från: 15 år


Regi: Simon West


I rollerna: Nicolas Cage, Malin Åkerman

Josh Lucas, Sami Gayle, Danny Huston m. fl.

_______________________________


Från Simon West, regissören av The Expendables 2, och manusförfattaren till Safe House kommer en ny, explosiv och spektakulär actionthriller med Nicholas Cage och Malin Åkerman i huvudrollerna.

 

Will Montgomery släpps efter att ha suttit fängslad i 10 år för ett spektakulärt rån på 10 miljoner US Dollar. Han söker direkt upp sin tonårsdotter som han inte har sett på flera år, men i samma ögonblick kidnappas dottern av Wills före detta brottspartner. Och när han kräver Will på rånsumman som lösen för dottern sätts Will i en omöjlig situation. Han får bara 12 timmar på sig att fixa fram pengarna samtidigt som han ständigt övervakas av en misstänksam poliskår. Det blir en spännande kamp mot klockan i ett våldsamt non-stop action tempo.


Kombinationen Simon West och Nicolas Cage har vi mött förut med ett gott resultat. Då var det filmen CON AIR nu är det actionrullen STOLEN. Simon West är en regissör som vet hur man gör spännande och bra action. Tidigare i år kom han ju med den suveräna filmen THE EXPENDABLES 2 med alla våra stora actionhjältar. Men ligger även bakom filmer som THE MECHANIC och LARA CROFT: Tomb Raider, alla dessa filmer är stora actionsuccéer. Därför så förväntade jag mig leverans från West. Och jag är inte besviken.


När det gäller Nicolas Cage så varierar han tyvärr i kvalitéten på leveransen av sina filmer som actionskådis. Visst han har fått en Oscar för sin roll i FARVÄL LAS VEGAS men det var drama. När det gäller action så är han helt klart bäst i FACE OFF. Annars så kan han göra fruktansvärt dåligt ifrån sig och ibland så hämtar han upp sig och levererar bra som han gör i STOLEN. Har läst någonstans att så fort han är "långhårig" så är filmerna sämre än när han är "korthårig" men det tror jag inte gör någon större skillnad då det mesta hänger på bra regi och manus i en film.


Visst har vi sett typen av film förut, en tjuv som åker dit och när han kommer ut måste han rädda någon ur sin familj eller sig själv, med polisen / FBI i hälarna. Men även om vi nu har sett det förut så blir detta i STOLEN aldrig tråkigt. Tvärtom det här är en bra och spännande film som inte spar på krutet och inte dör en sekund. Action från ruta ett, ja nästan i alla fall, och bang filmen är igång och slutar inte förräns eftertexten börjar. Detta är en av dem bästa actionfilmerna jag sett i år.


Josh Lucas (J. Edgar, Firman (tv-serien)) som spelar Vincent i filmen är också bra fast ibland kanske han blir lite för mycket som psykopat. Men det är väl inte för inte som man känner obehag för honom och skulle nog vända om   man såg att han körde taxin som man skulle åka med. 


Bästa dragplåstret i STOLEN till Nicolas Cage är våran Malin Åkerman (Heartbreak Kid, Rock of Ages). Även om det kanske inte är det bästa hon gjort, så tycker jag att hon ändå gör en bra roll och spelar övertygande som flickvännen och kumpanen Riley. För utom henne som svensk touch finns det även en annan sak i filmen som är lysande med svenskt inslag.... vad? Det tänker jag inte berätta för er. Det märker ni om och när ni ser på filmen.


STOLEN är precis så som en action film ska vara. Rapp, snabb, fart, biljakter, spänning, lite humor, katt-och-råtta-lek och sist men inte minst, har den en snabb och spännande inledning, ja då brukar den vara grym. Det är den. Allt detta har STOLEN och Simon West har återigen lyckats gör en lika bra actionfilm som CON AIR och THE EXPENADABLES 2. Jag ser fram emot vad han kommer med näst. Fortsätter han att göra lika bra filmer som dessa, ja då är han definetivt en ny favorit hos mig, där man vet vad man får om man ser en film av Simon West.


Så vill du ha 95 minuter av spännande och underhållande action, ja då ska du verkligen se STOLEN. Av fem möjliga så får den av mig fyra stycken fyllda popcornburkar. Detta för att det är en av dem bästa actionfilmerna från i år som jag sett hittills. Man kan väl lungt avsluta med att säga att det är en blandning av GONE IN 60 SECONDS och TAKEN, hur fel kan det bli då?


 

STOLEN finns ute nu på Blu-ray och DVD.

 



Och som en liten julklapp bjuder jag även på ett klipp ur filmen.



//Stefan


Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< December 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards