Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 29 april 2013

JACK REACHER

Av Stefan Hansson - 29 april 2013 10:30

 
JACK REACHER


Producerad:
2012

Genre:
Action / Drama / Crime / Spänning

Speltid: 130 min

Regi:
Christopher McQuarrie


I rollerna:
Tom Cruise, Rosamund Pike,
Richard Jenkins, David Oyelowo, Jai Courtney m.fl

____________________________________


Den före detta militärpolisen Jack Reacher tar steget från Lee Childs bästsäljande roman till vita duken i denna explosiva thriller.

När fem personer skjutits ner och alla bevis pekar på en person som hävdar sin oskuld finns det bara en som är skicklig nog att ta hand om de riktiga förbrytarna. Lagen har sina begränsningar men det har inte Jack Reacher i denna fartfyllda actionsuccé.


En av våra senaste stora actionstjärnor på senare år måste väl ändå vara Tom Cruise. Denne 50 åring som gjort succé med filmer som MISSION IMPOSSIBLE, VALKYRIA, KNIGHT AND DAY, MINORITY REPORT är nu aktuell på Blu-Ray och DVD med ytterligare vad som förväntas bli en ny action filmserie a la Bourne, nämligen filmatiseringen av författaren Lee Childs bästsällande böcker om Jack Reacher. Som vanligt så kommer jag inte jämföra boken med filmen även om det som alltid brukar vara att boken är bättre än filmen. Men det jag vet är att Toms storlek inte ens kommer i närheten av romanfiguren Reacher. Detta har i fankretsar upprört många och vissa har därför undvikit att se filmen, vilket jag i och för sig kan förstå då man tycker det är det bästa man läst och blev besviken när man fick reda på att Tom Cruise's bolag fått rättigheterna att göra filmer på Lee Childs böcker. Så jag kommer bara att recensera JACK REACHER som film.

Jag måste säga att jag gillar Tom Cruise som actionhjälte/stjärna. Han är cool på ett sätt som många andra saknar. Självklart kan han ibland var lite för snygg och bre på med sitt leende som bara han kan men han har verkligen imponerat i alla fyra MISSION IMPOSSIBLE filmerna som gjorts. Dessutom att man vet att han gör det mesta av stuntsen själv imponerar stort, med tanke på vad som skulle kunna hända om saker och ting går fel. Nu vet jag inte om han gjort dem i JACK REACHER men jag skulle bli mycket förvånad om så inte var fallet.

Jag hade mycket höga förväntningar på filmen. Kanske lite för höga. Hade förväntat mig mer action och biljakter, även om den har en jäkligt cool sådan med en häftig avslutning. Filmen börjar riktigt bra med en skjutning av fem personer av en prickskytt och alla undrar vem och varför. När man tror sig ha tagit skytten så är det enda han säger: "GET JACK REACHER" och snart dyker denne man upp hos polisen innan dem ens hunnit hitta honom och prickskytten blivit brutalt misshandlad. Efter viss tvekan går han med på att hjälpa mannens kvinnliga advokat i utredningen om han verkligen gjort det och i så fall varför och vad var motivet. Nu börjar en katt-och-råtta-lek där Reacher hela tiden ligger ett steg före. Men någon ljuger.... någon på insidan, antingen i åklagarmyndigheten eller hos polisen...


Det är absolut inget fel på storyn och skådespelet i filmen. Dem flesta spelar bra utan att spela över och kemin mellan Tom Cruise och Rosamund Pike är lysande. Kul är också att Robert Duvall är med i en biroll i filmen. Den gubben håller än och ger lite glimten i ögat humor åt filmen. Senast Tom och Robert möttes var ju i 90 talsrullen DAYS OF THUNDER.

Visst har filmen sina höjdpunkter och blir riktigt spännande. Men så där knivigt spännande kännas den aldrig. Men vissa scener är bra. Ovan nämnda biljakt, som Tom gör själv, vissa slagsmål, speciellt den sista. Men det finns en sak som jag aldrig fattar, kanske jag missade det men varför är den inom polisen eller åklarmyndiheten skum och kriminell? Det uppfattade jag aldrig av filmen. Detta framgår aldrig tydligt i filmen utan helt klart måste jag ha missat detta.

Så vi får se om Tom kommer följa upp med en fortsättning på någon av dem andra böckerna. Denna filmen ska baseras på Lee Child's bok "ONE SHOT" vilken är den nionde boken och heter "PRICKSKYTTEN" i den svenska översättningen. Men borde man egentligen inte börja med bok nummer ett?  Planerna är i alla fall att det kommer nog bli fler filmer där vi får lära känna Jack Reacher men då hoppas jag på att dem blir mer händelserika och lite mer action. För det här känns som om det kan bli bättre och bli den succé som filmbolagen och Tom Cruise väntar på. Det finns ju 16 stycken böcker till att filma. Men med ett bra manus mer action och svettiga hårda slagsmål så kanske det kan bli en Bourne-anda över Jack också. Så jag håller med vad man sa på Moviezine.se och deras recension av filmen: Bättre lycka nästa gång.

Kanske ligger problemet i regin? För mig är Christopher Mcquarrie helt okänd även om han ligger bakom en hel del manus till filmer som DE MISSTÄNKTA och THE TOURIST och jobbar på manus till TOP GUN 2 och M:I 5. Han har ju omarbetat manuset till Jack Reacher själv och får han slipa lite på nästa bok och tänka till lite så blir det nog som sagt bättre än detta. För mig var filmen inte något som jag höjer till skyarna. Nä då ser jag hellre Tom Cruise igen i MISSION IMPOSSIBLE filmerna en gång till. Men skulden ligger inte på Tom. Han är bra, problemet ligger i spänningen i filmen och hos regissören till att göra en bra och underhållande actionfilm med hårdingen Jack Reacher. För det kan bli bra. Så det är nog som fansen säger: Boken är bättre.

Av fem möjliga popcornburkar får JACK REACHER tyvärr bara tvåstycken fyllda sådana. Men dyker han upp igen, då får vi se om han kan få några till att knapra på.

 

JACK REACHER finns ute på Blu-ray och DVD från den 8 maj.

//Stefan

 
 
Erik

Erik

3 maj 2013 09:01

Jag gillade filmen :)

http://www.filmkritikerna.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2013 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards