Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 1 juli 2013

PITCH PERFECT

Av Stefan Hansson - 1 juli 2013 12:15

    

PITCH PERFECT


"Get Pitch Slapped'


Producerad: 2012


Genre: Komedi / Musik


Speltid: 107 min


Rekommenderas från: 7 år


Regi: Jason Moore


I rollerna: Anna Kendrick, Skylar Astin

Rebel Wilson, Adam Devine, Anna Camp

Brittany Snow, Elisabeth Banks m. fl.


____________________________________


Beca är att tjejen som hellre lyssnar på vad som kommer ut ur hennes hörlurar än vad som kommer ur dig. Framme vid sin nya skola känner hon att hon inte passar in någonstans. Men på något sätt tvingas hon in i en grupp hon aldrig skulle ha valt på egen hand: tillsammans med skolans Mean Girls, söta flickor och konstiga flickor, vars enda sak gemensamt är hur bra de låter när de sjunger tillsammans. När Beca tar denna akustiska sång grupp ur sin värld av traditionella arrangemang och perfekta harmonier slåss de för att klättra sin väg till toppen av mördande värld av college a cappella. Detta kan vara antingen det coolaste de någonsin kommer att göra eller den mest vansinniga, och det kommer förmodligen vara lite av båda.


Aldrig trodde jag att jag skulle gilla den här filmern. Hade väl hört den nämnas som titel. Mer var det inte förräns grabben, 13 år, sa till mig att jag skulle se den. Okej, tänkte jag. O shit!!! Vilken film!!! Snacka om att man bli på ett gått humör! Det här är ju riktigt bra. Inte alls vad jag hade förväntat mig. Det är sådana överaskningar som jag gillar.


Har alltid varit lite svag för high-school/collegefilmer, PITCH PERFECT är absolut en sådan, med skön a capellasång. Det här är en riktigt underhållande film, både som komedi, ungdomsfilm och "musikal"film. Här finns dem "stygga" snygga tjejern, nördarna, idrottskillarna men alla med en passion att sjunga a capella. Naturligtvis är det sångnumren som lyfter filmen. Speciellt tävlingsmomenten och de så kallad battlingarna som sker.


Det märks att regissören Jason Moore vet hur man ska göra ungdomsfilm med tanke på dem tv-serierna han jobbat med tidigare som t. ex. fantastika DAWSONS CREEK och ONE TREE HILL. Han har lyckats fånga den kategorin som filmen vänder sig till ungdomspubliken och nördar som mig när det gäller high school/college och kärlek i dess miljö.


Dessutom har man verkligen lyckats med rollbesättningen. Anna Kendrick som spelar huvudrollspersonen Beca är lysande i sin roll och verkligen en duktig sångerska. Hennes "Cupsong" som hon gör i filmen har blivit en hit. Nästan var och varannan tonåring kan ju den idag. Och det var just denna biten som grabben hemma satt och gjorde då jag frågade var han sett den och lärt sig den ifrån och då sa han att det var från PITCH PERFECT och att jag skulle se den. Det gjorde jag till slut som sagt.


En annan underbar rollfigur i filmen är Fat Amy spelad av Rebel Wilson. Snacka om att den här tjej bjuder på sig själv och sin kroppshydda. Hon lyfter dessutom hela filmen. Rebel har vi tidigare sett i BRIDESMIADS som blev hennes stora genombrott och är även med i Michael Bays (Transformers) senaste film PAIN AND GAIN.


Jag tycker att man på det hela taget har lyckats göra en underhållande och underbar komedi som kommer att älskas och kommas ihåg flera år fram över, inte allra minst för det underbara a capella soundtracket till filmen.


Filmen har dessutom sköna refereser till mannen som ÄR high school och collegefilmernas fader, John Huges, denne gigant när det gäller att skriva filmer i skolmiljö. Naturligtvis är den stora referensen hans egen film THE BREAKFAST CLUB och den stora hiten med Simple Minds, "Don't You Forget About Me".Inte allra minst i tjejgängets, The Barden Bellas, finalnummer. Underbart!! Så mina vänner, leta reda på soundtracket och lyssna på det!


Om ni vill ha mer av PITCH PERFECT så kan ni räkna med en uppföljare 2015 då den är planerad att komma. Och jag säger tack gärna!


Med andra ord. Detta är en film jag tycker att ni inte ska missa. En skön varm och underhållande film som gör en riktigt glad. Faktum är att PITCH PERFECT kommer att bli en av dem bästa som jag sett i år. En film jag kommer att se igen. Har redan sett den två gånger, mer lär det bli.


Betyget på filmen blir fyra stora fyllda popcornburkar som tåls att äta upp flera gånger, LÄTT!! Kan inte annat än rekommenderas och jag lägger mig till skaran recensenter att detta är en av 2012 år bästa komedi och ungdomsfilmer.


 

PITCH PERFECT finns ute på Blu-Ray och DVD.



Här har ni den berömda Cup song med Anna Kendrick som spelar Beca.



Och en underbara a capella version på Bruno Mars låt "Just The Way You Are".



Sist men inte allra minst. The Barden Bellas finallåt i tävlingen.

OBS! Kan kanske vara en spolier men den är grym.



//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards