Stefans filmtips

Alla inlägg den 6 november 2013

Av Stefan Hansson - 6 november 2013 14:15

 

BORN TO RACE


Producerad år: 2011


Genre: Action / Spänning


Speltid: 98 min


Rekommenderas från: 11 år


Regi: Alex Ranarivelo


I rollerna: Joseph Cross, John Pyper-Ferguson

Brando Eaton, Nicole Badaan, Grant Show

Sherry Stringfield m. fl.

_________________________________


Danny Krueger är en rebellisk tonåring som älskar street racing men som alltid hamnar I trubbel. Efter en olycka vid ett olagligt street race, skickar hans mamma honom till sin pappa en före detta NASCAR förare som bor i ett litet samhälle i Kalifornien.

När Danny bestämmer sig för att deltaga i NHRA High Schools årliga drag racing tävling tvingas han motvillig att be sin far om hjälp för att kunna utmana stadens stora drag racing stjärna som inte alltid kör rent spel…


Det var när jag satt och surfade runt på Youtube som jag kom över denna filmen som jag faktiskt aldrig hört talas om. Även om jag inte är så jätteintresserad av bilar så gillar jag bilfilmer med sköna biljakter och kapplöpningar a' la' FAST AND FURIOUS. BORN TO RACE är ingen högbudget film i FF genren men väl en lyckad "kopia" som faktiskt är bättre än man tror där manuset kanske till och med hade fungerat som nr 3 i FF ordningen. För grund idén med BTR påminner mycket om FF 3 - Tokyo Drift. Där mamma tröttnar på sonens street racing äventyr och skickar honom till sin pappa. I FF 3 blev det Japan här blev det en liten håla i Kalifornien. Om det driftas i FF3 så är det street racingen som verkligen gäller här i BORN TO RUN. Och det behövs inte mycket pengar för att göra det hela snyggt eller intressant, nä det går faktiskt att göra den på sponsrade pengar. Nu vet inte jag hur dåligt eller bra det har gått för den här innan jag såg den på Youtube. Men jag tror att det är en film som gick direkt till videohyllan och som aldrig släppts i Sverige vad jag vet. Vilket är lite synd, då den känns verkligen i så fall underskattad.


 

BORN TO RACE är regisserad av Alex Ranarivelo som mest gjort korfilmer innan och har verkligen gjort en intressant och bra debut i långfilmsgenren. Det är även han som har skrivit den. I rolllistan finns det faktiskt några kända namn. I huvudrollen som Danny ser vi Joseph Cross som varit med i filmer som UTAN SPÅR och LINCOLN och lite mer eller mindre kända tv-ansikten som Grant Show, kanske mest känd från MELROSE PLACE och Sherry Stringfield som Dannys mamma, hon är känd från både PÅ SPANING I NEW YORK och CITYAKUTEN. Men även om ni nu tycker att detta låter B bara för dessa skådisar så ska ni ta till er helheten. Även jag var faktiskt tveksam till att om den skulle verkligen vara bra och blev faktiskt överraskad. Ingen FF men inte heller någon riktig B-film med dåliga action och racingscener. Nä tvärtom som sagt.


För trots att det är en lågbudget bil-film så har den hjärtat på det rätta stället och är helt klart sevärd och underhållande. Ibland lite förutsägbar men har ett bra och rätt slut där bäste man vinner. Att den inte ens har gått upp på videohyllorna i Sverige är konstigt för då finns det sämre filmer som kommit den vägen. Kanske den kommer att tas upp av någon tv-kanal eller liknande om inte annat, vill ni se den så finns den som sagt tillgänglig på youtube där jag hittade den.



Anledningen till att jag hittade den där var att jag fick syn på en trailer till en annan film, BORN TO RACE: Fast Track och fattade snart att det måste finnas en föregångare. Och faktum är att det är det och den handlar om hur det går för Danny i hans racingkarriär. Som alltid eller oftast på independentfilmer så spelas rollerna av andra skådisar och vad jag sett så är den ende som följer med är Grant Show och Nicole Badaan som båda repriserar sina roller. Alla andra är utbytta. Den behöver inte alls bli dålig för det, absolut inte men ändå lite trist att det är så. Hur som helst, BORN TO RACE: Fast Track kommer senare under året och hur den är vet jag som sagt inte än men dyker den upp så kommer jag att se den och ge en lite recension av den med. 


 

Men tills dess så vill jag att ni kikar på BORN TO RACE och tar den för vad den är och kollar in dem snygga bilarna och schyssta drag/street race tävlingarna som filmen bjuder på. Så av fem fyllda popcornburkar får BORN TO RACE tre stycken att bränna av.


 

BORN TO RACE finns att se på Youtube.com



Och uppföljaren, BORN TO RACE: Fast Track har du här.



//Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
       
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14
15
16
17
18
19
20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards