Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 6 februari 2014

FLYGPLAN - en film om världen ovanför BILAR. Och en fortsättning väntar.

Av Stefan Hansson - 6 februari 2014 07:30

Från världen ovanför BILAR


FLYGPLAN


Producerad: 2013


Genre: Barn / Familj / 3D 


Speltid: 95 min


Barntillåten


Regi: Klay Hall


Svenska röster: Mårten Andersson,

Cecilia Forss m. fl.

_______________________________________


Från Disney kommer Flygplan, en actionfylld, animerad äventyrskomedi om Dusty, vars jobb är att hålla ogräset borta från åkrarna. Men Dusty har högtflygande drömmar om att få vara med i en flygtävling, trots att han inte direkt är byggd för att tävla och han råkar dessutom vara höjdrädd. Dusty sätts på prov då han siktar på att nå höjder han aldrig trott skulle vara möjligt.


Disney Pixar och John Lassetter tar oss med i en ny högtflygande film om världen ovanför BILAR i en film där det denna gången är flygplanen som tar plats och ger oss ett fartfyllt äventyr som tar oss runt hela världen.

Precis som i BILAR handlar det om den lille killen, en underdog, med drömmar om att bli bäst. I den filmen var det banracing här är det flygracing. Så visst det känns att filmerna är kusiner men jag tycker nog ändå att FLYPLAN har fått lite dålig i kritik i övriga medier och tidningar.


Disney Pixar har ju levererat succéer förut med filmer som TOY STORY, UPP, WALL-E, SUPERHJÄLTAR, ETT SMÅKRYPS LIV och HITTA NEMO så tycker nog jag att dem lyckats bra även med denna filmen, trots att vi som sagt får känslan av att ha sett det förrut.

Jag gillar FLYGPLAN, dels för att jag just gillar flygplan och är lite av ett fan av flygplansfilmer. Ta filmer som TOP GUN, IRON EAGLE, FLY BOYS och RED TAILS dem är bra sköna flygfilmer och nu är det dem allra minstas tur att få sin dos levererat av Disney Pixar. Filmen har faktiskt en viss charm och underbar humor och vi känner igen oss bland dem olika planen. Här finns allt ifrån klassiska P51 Mustang, Spitfire till dagens morderna konstflygplan och vanliga sportflygplan som Cessna.


Versionen av FLYGPLAN som jag var med barnen och såg på bio med var 3D versionen och återigen hävdar jag att 3D är bäst när det är tecknat även om jag tror att denna nog även fungerar i vanlig 2D version. Och självklart, barnen älskade den. Det här är en liten TOP GUN för dem små. För visst finns glimtarna till flygfilmen som är nr 1.


När jag satt och kollade på filmen försökte jag hitta någon länk till BILAR, mer än att dem är tecknade på samma sätt och att det utspelar sig i samma värld, så såg jag bara kommentatorn till flygtävlingen Brent Mustanberger och blev faktiskt lite besviken över att man inte hade mer länkar till BILAR typ att Blixten McQueen någonstans skulle dyka upp eller Bärgaren skymta förbi.


Men som tecknad film och underhållning är den bra och har alla dem elementen som vi förväntar oss. Underdogen, hans medhjälpare, den gamle erfarne, tjejen och sidekicken. Alltså precis så som vi vill att det ska vara i denna underbara tecknade värld.


Även om det inte är Pixars och Disneys starkaste film så är den klart sevärd. Får kanske inte lika högt betyg av mig som av barnen men absolut att man ska se den med dem små om ni inte redan gjort det. Annars om man är sugen att se Pixar så är ju mina favoriter HITTA NEMO och SUPERHJÄLTAR.


Om barnen får välja tror jag att dem hade gett FLYGPLAN fem stycken fyllda popcornburkar. Men av mig får den bara tre stycken, mycket för att vi redan sett detta en gång innan, i BILAR. Det är för många figurer som påminner alltför mycket om sina rullande vänner på marken. Men som sagt den är ändå sevärd. Synd bara att det inte känns som nåt nytt.


 

FLYGPLAN finns ute nu på Blu-ray, Blu-ray 3D och DVD.



Här kommer en liten uppdatering: Om ni trodde att ni skulle behöva vänta länge på en uppföljare så tar ni fel för en fortsättning är på väg. FLYGPLAN 2: Räddningstjänsten kommer komma under året. Faktum är att en uppföljare var redan planerad när FLYGPLAN gjordes. John Lassiter som ligger bakom filmen på Disney/Pixar säger att en trilogi var planerad från första början. Så räkna med mer utav Dusty och hans vänner även längre fram.


Kommande FLYGPLAN 2: Räddningstjänsten handlar om en udda elit av flygplan som bekämpar en eld som spridit sig i den lokala nationalparken. När Dusty får reda på att hans motor är skadad och han aldrig mer kan flyga racing byter han karriär och tar anställning på räddningsstationen. Snart är han en del av det modiga och udda gänget som bekämpar den spridande elden och snart lär sig Dusty vad som krävs för att bli en riktig hjälte...

 

 

Trailern till FLYGPLAN 2: Räddningstjänsten

 



//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards