Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 26 februari 2014

SWEETWATER - Hämnden är ljuvlig.

Av Stefan Hansson - 26 februari 2014 10:15


 S W E E T W A T E R

 

Producerad år: 2013

 

Genre: Western

 

Speltid: 91 min

 

Rekommenderas från: 15 år

 

Regi: Logan Miller

 

I rollerna: January Jones, Ed Harris

Jason Isaacs, Eduardo Noriega m. fl.

__________________________________

 

I slutet av 1800-talet försöker en före detta prostituerad kvinna att starta ett nytt liv tillsammans med sin make i New Mexicos ödemarker.

 

Men mötet med en sadistisk religiös ledare förändrar hennes liv och leder till en blodig jakt efter hämnd. Hon får dessutom hjälp av en sheriff som visar sig vara ganska brutal.


Det finns en kategori som jag faktiskt inte har lagt någon recension i än och det är Western. Men nu blir det ändring på det då jag sett en ny sådan som heter SWEETWATER och har January Jones i huvudrollen. Jag gillar western, när den är bra, ändå är det faktiskt den typ av film som jag ser minst på. Hmmm... Det som gjorde att jag såg filmen var trailern och nyfiken på en hämndhistoria där kvinnan är den tuffaste i slutändan. Visst det kanske har filmats förut men det här är faktiskt en riktigt bra och underhållande historia.


  

Storyn är ganska enkel och lite förutsägbar men på nåt sätt så gillar jag den ändå. SWEETWATER är som sagt en hämnd historia där den lokala sektledaren styr och bestämmer med Gud som sin rättmätige. Alla mexikanare, horor och rednecks är skit helt enkelt och han tvekar inte en sekund att ta kål på dessa om så skulle behövas. Men snart tar han död på fel kille och hans fru visar sig snart vara tuffare än han anat.


En enkel  hämndhistoria där vi redan listar ut slutet innan den ens är över. MEN som sagt det här är inte kattskit för det. Tvärtom. Nånstans har man lyckats med att hålla tittaren fast framför tv:n och det hela blir underhållande. Mycket tror jag hör till att man har en stark skådespelarensamble med bl. a. January Jones från den populära tv-serien MAD MEN, belönade Ed Harris och belönade Jason Isaacs. Tillsammans utgör dessa tre i sina olika roller nåt som fungerar perfekt. Alla är duktiga i rollerna och spelar övertygande i sina figurer.


SWEETWATER har faktiskt inte många döda sekunder utan behåller väl sin spänning och man kan räkna med att ett och annat skott avlossas i filmen. Det här är en western väl värd att se och som jag varmt kan rekommendera er att se.


Betyget för SWEETWATER är tre välfyllda popcorn. Klart godkänt! 



SWEETWATER finns ute på Blu-ray, DVD och Video-On-Demand.

  


 

 //Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards