Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 18 november 2014

TRANSFORMERS: Age of Extinction

Av Stefan Hansson - 18 november 2014 10:45


TRANSFORMERS

- Age of Extinction -


Producerad år: 2014


Genre: Action / Sci-Fi / Spänning


Rekommenderas från: 11 år


Speltid: 165 min


Regi: Michael Bay


I rollerna: Mark Wahlberg, Nicola Pelz

Stanley Tucci, Jack Reynor, Kelsey Grammer


_____________________________

 

Det har gått tre år sedan Sentinel Primes förräderi och decepticons ödeläggelse av Chicago. Trots att autobots hindrat att jorden ödelagts räknas de redan som överflödiga av världens regeringar. Det är när bilmecken Cade upptäcker att långtradaren han ska slakta för delar är en autobot, den legendariske Optimus Prime, som det blir uppenbart att det finns krafter som gör allt för att autobots inte ska återaktiveras. Samtidigt uppmärksammas hela världen på ett nytt hot. Något världen aldrig skådat förr.

 

Säger bara en sak: MICHAEL BAY IS BACK!!! 

 

 


Ni som följer mig här på bloggen vet att en av mina stora favoritregissörer är Michael Bay och nu är han tillbaka med råge med ännu en uppföljare till TRANSFORMERS serien. Och som han gör det, med besked kan man lungt säga.


Borta är det gamla gänget från dem tre tidigare filmerna och nu har han slängt in nytt blod som Mark Wahlberg, Stanley Tucci och Kelsey Grammer. Och kanske var det det som behövdes, enligt andra i alla fall inte mig, för att fortsätta göra storyn om TRANSFORMERS i ytterligare tre filmer. 


Återigen träffar vi Optimus, Bumble Bee och dem andra fast tre år senare efter "kriget" med dem onda decepticons i Chicago. Regeringen har dock satt ett pris på alla transformers huvuden och dem som blandar sig med dem. En av anledningarna till att ledaren för dem goda, Autobots, hållt sig undan men som köps som skrot av uppfinnaren Cade Yeager, spelad av Mark Wahlberg, och så snart det upptäcks att Optimus lever har dem hela amerikanska underrättelsetjänsten på sig. 


Förväntningarna på nya TRANSFORMERS var från mig mycket höga och självklart visste jag att jag kan lita på Mr Bay. Han gör som alltid det han är bäst på. En härlig massa action och spänning. Visst handlingen kanske inte är den bästa men snacka om att han kan göra spännande och grymma härliga actionfilmer. Och när han gör det gör han det med sitt härliga speciella filmspråk där man lätt känner igen att det är en Michael Bay film. 


Att han är en av världens mest framgångsrikaste och inkomstbringande regissör i stil med Spielberg och Jackson ja det säger inte lite om honom, att han helt enkelt vet hur man ska göra för att göra en säljande film. Och detta trots att han inte alls är lika populär hos dem "äkta" filmkritikerna, snarare tvärtom. Men som sagt här på stefans filmtips och hos den riktiga biopubliken där jublas det när han har gjort sina filmer.


Vad är det då som gör att jag gillar TRANSFORMERS: Age of Extinction? Anledningen är att jag älskar dessa filmatiseringar av dessa 80 tals ikoner. Tyvärr var jag inte lika intresserad av dem då men när han kom med den första filmen om robotarna som kan ändra form 2007 ja då blev jag helt begeistrad i dem och fullkomligt älskar dem. Och faktum är att trots att tvåan är den som kanske är svagast i serien tycker jag själv att den ändå håller måttet, och underhållande. Lite udda och konstiga robotar men va katten, det är ju TRANSFORMERS!  Och gissa om jag blev glad när beskedet kom förra året/en att han skulle ge sig på projektet igen då jublade jag. Och återigen, sicken härlig film det blev!

Det enda som egentigen kan kännas igen från dem tidigare filmerna är robotarna, annars är allt nytt. Nya coola bilar, nya skådisar, nya platser och nya härliga robotar, denna gången i form av så kallade Dinobots, dionsaurierobotar alltså. Hur dem kommer in i kriget mellan dem goda och onda tänker jag inte avslöja här det skulle bli en för stor spoiler.


Så om du förväntar dig en härlig actionsprutande actionfilm med massor av snygga effekter och härliga transformerande robotar ja då ska du helt enkelt inte missa Age of Extinction. Speciellt inte om du redan har sett dem tre övriga i serien. Det här är underhållning på hög nivå. Precis som en Michael Bay film ska vara. Se den säger jag bara. 


Att ge ett betyg på TRANSFORMERS: Age of Extinction är inte svårt. Detta är lätt 5 fyllda popcornburkar för det är ju helt enkelt så här en slipsten ska vara när den är hanterad av mästerregissören  MICHAEL BAY     

Om jag kommer se den igen? Absolut. Kommer skaffa den så fort den kommer ut så att jag kan se den igen! Härlig underbar robotaction på högsta nivå. Och vet ni vad? Det kommer mera om några år! Men innan dess ska Mr Bay ge sig på en uppföljare till actionrullarna BAD BOYS med Will Smith och Martin Lawrence. Så räkna med att inom nåt år eller två få mer härlig Bayham action serverad på en biograf nära dig.


 

TRANSFORMERS: Age of Extinction finns ute nu på Blu-ray, 3D och DVD.

 


Klipp från TRANSFORMERS: Age of Extinction: "I THINK WE JUST FOUND A TRANSFORMER"

 


//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19 20 21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< November 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards