Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 15 maj 2012

RANGO

Av Stefan Hansson - 15 maj 2012 10:37

    

Det här är berättelsen om kameleonten Rangos komiska och livsförändrande resa. Rango lever ett lungt liv i trygghet som ett vanligt husdjur hemma hos en vanlig familj. Trots detta lider han av en stor identitetskris. För hur högt kan man egentligen sikta när hela ens liv består av att smälta in? 


När Rango av en händelse hamnar i den sandiga, pistoltäta byn Dirt – en laglös utpost bebodd av öknens mest sluga och originella varelser – inser den allt annat än modige ödlan att han plötsligt sticker ut ur mängden.

Med sin rappa tunga och skådespel välkomnas Rango som stans sista hopp och snart tvingas han ta sig an sin nya roll...  som sheriff. Snart börjar hans nya actionfyllda liv med situationer och möten som han bara kunnat fantisera om, och det dröjer inte länge förräns Rango blir den hjälte han en gång i tiden endast drömde om att vara.

Det verkar som om Hollywood bara spottar och spottar ur sig tecknade filmer i långa rader och att även etablerade regissörer som vanligtvis gör "vanlig" film även satsar på att göra tecknade-, dataanimerade filmer. Och en av dom är Gore Verbinski som nog är mest känd för sina filmer om Jack Sparrow i PIRATES OF THE CARRIBEAN men har även gjort filmer som den amerikanska versionen av THE RING och THE MEXICAN med Brad Pitt (Fight Club, Moneyball) och Julia Roberts (Pretty Woman, Erin Brochovich).

Till sin hjälp med rösten som Rango i den amerikanska versionen har han Johnny Depp som ju spelade Jack Sparrow. Tyvärr så såg jag, som alltid, den svenska dubbade versionen med Miranda, min dotter, men då man ser hur Rango rör sig så förstår man att Depp är den som han skapade kameleonten Rango runt. För kroppsspråket är på snudd lika dant som hon Johnny Depps unika och underbara skådespeleri. Och Johnny har la sina favoriter i Gore Verbinski och Tim Burton (Alice in Wonderland, Edward Scissorhands, Sleepy Hollow) som han har jobbat med ett otal gånger som tillsammans är aktuella med nya filmen DARK SHADOWS som precis gått upp på biograferna. Med Gore Verbinski spelar han just nu in THE LONE RANGER.

Men tilbaka till filmen RANGO. Detta är som sagt, tycker jag i alla fall, en lite udda animerad film. Massa konstiga figurer som jag tycker ser mer hemska ut än dom är söta men kanske har man sett för många filmer från Dreamworks och Pixar. Men man ska väl inte dömma filmer ut efter om dom är söta eller inte. Och jag blev faktiskt överraskad av filmen. Den var mycket bättre än vad jag trodde. Men jag har ändå svårt för fula äckliga figurer i detta fall mycket reptiler osv. i såna här filmer. Men men... det fungerar och visst har den sin humor och fantasi. Kanske den blir bättre i sin originalversion, den amerikanska. Den är absolut inte dålig utan gillar man animerade filmer tycker jag att man ska se den men jag har sett bättre och tycker inte att den ska få ett sånt toppbetyg som den får i aftonbladet eller i nyhetsmorgon. RANGO håller som en bra film för barn och vuxna och kanske den är mer riktad till vuxna än barn i vissa scener. Men vill ni få en stund med era barn en regnig dag så kan jag rekommendera er att se den för dom kommer garanterat att gilla den.

Av fem möjliga är jag dock villig att ge RANGO en trea i betyg för så dålig som det låter är den inte men inte heller så bra som andra tycker.



 

Mycket nöje! Yeeehaaa!

//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
 
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Maj 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards