Stefans filmtips

Alla inlägg den 20 juni 2013

Av Stefan Hansson - 20 juni 2013 07:30


TYSKUNGEN


Producerad: 2013


Genre: Crime / Drama / Spänning


Speltid: 107 min


Rekommenderas från:
15 år


Regi:
Per Hanefjord


I rollerna:
Claudia Galli Coucha,

Richard Ulfsäter, Jan Malmsjö, Lennart Jähkel,

Amanda Ooms, Per Myrberg, Jakob Oftebro,

Edvin Endre m. fl.

_________________________________


När författarinnan Erica Falcks föräldrar omkommer i en våldsam bilolycka blir hon uppsökt av en man som påstår att han är hennes halvbror. När han några dagar senare hittas mördad börjar Erica gå igenom sin mammas saker. Hon upptäcker snart att hennes mamma hade mörka hemligheter, som någon gör allt för att hålla dolda. Erica dras längre och längre in i en väv av lögner och ond bråd död.


Camilla Läckberg från Fjällbacka är Sveriges största deckarförfattare. En pengamaskin. Populära böcker som sålts i runt 50 miljoner exemplar. Och filmkontrakten ligger på hög och väntar, USA, Nya Zeland, Polen, England m fl. Och självklart Sverige. Böckerna har filmatiserats förut i form av tv-serie. Nu har man gett sig på böckerna igen i en av nordens dyraste samproduktioner nånsin. Smakprovet av de så kallade Fjällbackamorden fick vi smakprov av i julas, 2012, och fler i serien kommer, men TYSKUNGEN är den första biofilmen i serien. Som vanligt när filmer bygger på böcker ska jag säga att läst boken har jag inte, så det blir en bedömning helt ur ett filmperspektiv.


Jag gillar verkligen svenska krimanalfilmer gärna med lite action, biljakter och pang-pang. Detta har säkert inte undgåtts i tidigare recensioner av svenska filmer här på bloggen. Men detta är inte mycket som finns med i denna filmatiseringen av Läckbergs femte bok i ordningen. Är detta dåligt då? Nej, faktiskt inte. Det fungerar bra. TYSKUNGEN är spännande och har en mordgåta som för tittaren/besökaren kan vara klurig att knäcka, om man inte läst boken då det vill säga. Faktum är att filmen och upplägget runt mordhistorierna påminner lite om en blandninga av MORDEN I MIDSOMMER och VARG VEUM.


Filmens behållning och bäst och det som jag gillar med den är återblickarna tillbaka till 40-talet under kriget då berättelsen om Ericas mamma och hennes vänner. Dessa scener spelas väldigt bra och övertygande av duktiga nya unga skådespelare, där många tror jag att vi kommer få se i framtiden som stora namn. Att man sen har stora gamla skådisar som Jan Malmsjö och Per "34:an" Myrberg gör inte filmen sämre, tvärtom.


Förhandssnacket kring TYSKUNGEN har varit dåligt, inga bra recensioner men jag tycker dem är orättvisa. Filmen är verkligen inte så dålig som andra skriver. Det känns fel att jämföra TYSKUNGEN med Wallander, Beck och Falk filmerna då dem har ett helt annat upplägg på poliser och storys. Visst kan saker och ting bli bättre och jag hoppas att kommande filmer i Fjällbacka-serien fortsätter att vara lika spännande som denna. Ångrar idag att jag inte såg dem första tv-filmerna som gick i julas på SVT. Men säkerligen kommer det nya chanser att få se dessa.


Jag är positivt överraskad av TYSKUNGEN som visade sig vara bättre än jag trott, då jag egentigen inte hade några höga förväntningar och tycker att den är klart sevärd. För det är en spännande mordhistoria och filmad mycket snyggt och både Claudia och Richard är bra i sina roller som Erica och Robert. MEN hade du väntat dig en action-al-a-Falk ja då blir du besviken. Visst är det lite pang-pang och en bilolycka. Men tillhör du Midsommer-fansen eller mer åt mordgåte hållet så är detta verkligen en film för dig. Regissören och nykomlingen Per Hanefjord har tillsammans med manusförfattarna gjort en underhållande och spännande film som håller hela vägen utan nåt mindre fall där det känns tråkigt och trist.


Det här är en mordgåta och berättelse som jag tycker att ni ska se. Av mig, utan att  ha läst boken för att jämföra, får TYSKUNGEN en 3:a i betyg. Ett välförtjänt sådant. Filmen som i veckan har visats på olika galapremiärer och förhandsvisningar får sin stora premiär den 28 juni.


TYSKUNGEN visas på svenska biografer från den 28 juni.


  

//Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24 25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2013 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards