Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 14 februari 2014

2 GUNS - snygg action av isländsk regissör.

Av Stefan Hansson - 14 februari 2014 09:45

  

2 GUNS


Producerad år: 2013


Genre: Action / Spänning / Crime


Speltid: 109 min


Rekommenderas från: 15 år


Regi: Baltasar Kormákur


I rollerna: Denzel Washington, Mark Wahlberg

Edward James Olmos, James Marsden

Bill Paxton, Paula Patton m. fl.

________________________________


En DEA-agent och en hemlig underrättelseofficer har blivit tillfrågade att utreda varandra när de inser att de båda blivit lurade av självaste maffian – organisationen som de två männen tror de har stulit pengar ifrån.


Jag hade inga större förväntningar av 2 GUNS med Denzel Washington och Mark Wahlberg i huvudrollerna, utan tog filmen lite för vad den var då jag sett trailern. Tänkte antingen gillar man den eller så är den kass, där trailern är bättre än filmen. Gissa vad? Jag gillade den. 2 GUNS har precis det som behövs för en bra action film. En snabb start, där filmen kommer igång med en gång, hyfsat bra story, här är det en bättre story än väntat. Humor och självklart en massa jäkla pang pang.


Filmen är regisserad av Baltazar Kromákur som gjorde CONTRABAND som kom förra året. Det var en remake av hans egna islänska film REYKJAVIK - ROTTERDAM omgjord för den amerikanska publiken. CONTRABAND hade även den Mark Wahlberg i huvudrollen. Den filmen var okej. Men denna gången har Baltazar verkligen gjort en hög-action film som man måste se, enligt mig.


Denzel och Mark är ett bra radarpar som verkligen passar varandra och jag gillar deras humor och spel mot varandra. Att man sen har klämt in gamle Edward James Olmos från tv-serien MIAMI VICE som knarkkungen från Mexico höjer filmen rejält. Bill Baxton från TWISTER gör sin roll som korrumperad CIA-agent riktigt bra. Så med andra ord tycker jag att man har lyckats rejält bra med rollbesättningen av filmen.


2 GUNS innehåller en del rejält coola skjutscener och biljakter men har nog ett av dem fräckaste och lugnaste bankrån som jag har sett på film. Snacka om att vara iskalla. 


Bland dem actionfilmerna som kom ut under förra året 2012 så tycker jag nog att denna, 2 GUNS, kommer att hamna i toppen över sevärda sådana. Det här är eller känns lite som om detta radarpar skulle kunna fortsätta med fler filmer med deras rollfigurer och kanske bli en ny DÖDLIGT VAPEN-duo som Mel Gibson och Danny Glover blev.


Faktum är att jag blir mer och mer förtjust i Mark Wahlberg som skådis och tycker att han bara blir bättre och bättre och kommer absolut att snart klassas in rejält i action facket, för detta känns som om det är något som han kan. Denzel ja, Denzel är ju alltid Denzel, en av Hollywoods bäste svarte skådespelare och nu för tiden gör han sällan en dålig film. Och Mark kommer vi att få se mer av under 2014 då bland annat i LONE SURVIOR och TRANSFORMERS 4: AGE OF EXTINCTION. En film jag i alla fall ser fram emot att få se. TRANSFORMERS rules! Så det återstår att se om han kan axla det lika bra som Shia LaBeuf gjorde i dem tre andra TRANSFORMERS filmerna. Men det är ju klart, Michael Bay regisserar då lär det inte bli en dålig film!   


Tillbaka till 2 GUNS. Detta är som sagt en actionfilm som har det som krävs av en film i denna genren. Du lär inte bli besviken. Jag blev det inte. Så det bli lätt att poppa lite popcorn och fylla upp fyra stycken. Med andra ord en snygg explosivt spännande actionrulle väl värd att se när kylan kryper närmare och man vill bädda ner sig i soffan med en filt. Fullt ös från början till slut utan att man tappar intresset. Se den!


 

2 GUNS finns ute nu på Blu-ray och DVD.



//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards