Stefans filmtips

Alla inlägg den 10 januari 2012

Av Stefan Hansson - 10 januari 2012 09:31

1944. Kriget i Europa sliter på dom allierade trupperna och Pentagons ledning har ingen annan utväg utan tvingas att överväga ta till okonventionella åtgärder, som att sätta in otränade och otestade afro-amerikanska piloter i ett nytt försöksprogram kallat - Tuskegee. Just som projektet riskerar att bli avslutat och dem unga Tuskegee-männen riskerar att bli hemskickade får dom den ultimata chansen att visa vad dom går för. Mot alla odds, med allt att bevisa, och allt att förlora, tar dessa orädda unga piloter över för att slåss för sitt land - och ödet för den fria världen.


Det här är upptakten till George Lucas nya produktion, RED TAILS som handlar om dom svarta piloterna som till sist kom med i kriget och stred för USA i europa. Dessa var dom första afro-amerikaner inom flyget i USA och detta berättelsen om deras strider och hjältemod i luften ovanför Europa.


Filmen går upp på biograferna här under våren. Tills den dyker upp så kan du njuta av den grymma trailern.



Jag är sjukt förtjust i flygfilmer. En av avoriterna är TOP GUN (Tom Cruise, Kelly McGillis, Val Kilmer) naturligtvis, men kanske ändå mest IRON EAGLE (Louis Gossett Jr, Jason Gedrick). Dessa två kom nästan samtidgt på 80-talet men IRON EAGLE är bara så sjukt bra. Okej, handlingen kanske inte är den bästa men den är cool, snygg och jäkligt bra soundtrack.

        På senare tid har det kommit filmer som jag också vill rekommendera. Den ena är FLYBOYS med James Franco (Planet of the apes - Revoultion, 127 dagar) den handlar om dom första amerikanska flygarna i Europa under första världkriget. Mycket trevlig och underhållande film. RED BARON, (Lena Headey, Joseph Fiennes), en film om flygesset Röde Baron under första världskriget. Också en trevlig film, lite långsam emellanåt men helt okej.

Varför har man en sån kärlek till dessa flygfilmer? Antar att det är för att jag alltid har varit svag för att flyga. Då jag är uppvuxen vid ett flygfält på västkusten, såg man dessa dagligen under året och när jag var i 15-16 år åldern fick jag chansen att få flyga med och prova och spaka. Sen var jag såld. Tyvärr har det aldrig blivit något certifikat men många flygningar efter det blev det. Men den bästa flygupplevelsen jag haft var för två år sen då jag fick chansen att flyga med i en helikopter. Jisses! Jag hade ståpäls HEEEEELA tiden. En present och upplevelse som jag fick av min kära hustru och som jag ALDRIG kommer glömma! Världens coolaste, fräckaste och bästa uppfinning, helikoptern.

Nä sätt på en bra flygfilm och jag sitter som klistrad i soffan. Jag väntar med spänning på RED TAILS och kommer självklart att komma med en betraktelse runt filmen när jag sett den.


Tack för ordet och tack för att du tittade förbi.

:)


/Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards