Stefans filmtips

Alla inlägg den 2 januari 2012

Av Stefan Hansson - 2 januari 2012 14:27

I en framtid där åldrande inte längre existerar har livslängd blivit en lyx och tid den främsta handelsvaran. De rika kan köpa sig till nästintill evigt liv medan de fattiga kämpar, stjäl och tigger sig till extra dagar, månader och år. I denna värld lever Will Salas på fattigdomsgränsen vilket innebär att varje dag kan vara hans sista. När han anklagas för mord tvingas han att fly och tillsammans med en ung kvinna försöker han rentvå sitt namn. Men tiden är inte på deras sida...


Tänk dig framtiden där alla ser ut som 25 år och där det var bestämt hur länge du skulle få leva men har chansen att leva länge om du kan vinna eller samla ihop tid och dagar att förlänga ditt liv.


Idén gillar jag. Så jag så faktiskt fram emot den här filmen och det var minsann ingen besvikelse. Men det kan vara lite rörigt att hänga med och fatta hur gamla folk egentligen är och. Men IN TIME är en bra action/Sci-fi rulle som kör på från början till start. Det blir man inte besviken över. Sen är filmen faktiskt riktigt bra och spännande. Precis så som jag vill att en film ska vara. Det ska hända något från ruta ett till sista rutan.


Att leka med tanken att vi i en framtid kommer ha begränsat med liv är samtidigt spännande som skrämmande. Tänk om det var så att du inte kunde bestömma själv över ditt liv? Visst kanske filmen är lite overklig men det är ju det som är lite av Sci-Fi genren. Men jag gillar temat och jag gillar filmen.


När jag ser IN TIME så inser jag hur bra Justin Timberlake egentligen är som skådespelare, med tanke på att han är sångare och dansare i botten och varit med i ett av världens bästa pojk-

band genom tiderna, tillsammans med BACKSTREET BOYS, N'SYNC. Tyvärr har jag inte sett så många filmer med just Justin men även i den senaste jag såg med honom, BAD TEACHER, som även finns recenserad här, så gav jag honom ett mycket bra betyg just som skådespelare. Forstätter han i den här stilen så kommer han lyckas väl och gå riktigt långt och jag tycker nog att man ska ta honom som en seriös skådespelare för han är bra i IN TIME och han får filmen att flyta framåt. Den kvinnliga huvudrollen i filmen görs av Amanda Seyfried som slog igenom stort i filmatiseringen av MAMMA MIA. Senast var var hon aktuell i bl. a. RED RIDING HOOD filmen om Rödluvan i en modern variant.


IN TIME, det är en rulle som jag tycker att ni inte ska missa för den är spännande och helt klart sevärd mycket tack vare Timberlake. Så av fem möjliga får IN TIME, tack vare Justin Timberlake:



 


//Stefan

Av Stefan Hansson - 2 januari 2012 12:59

Lorraine är en stressad och orolig ensamstående mamma som ständigt trackaseras av sin ex-man. Samtidigt kämpar hon med att ta hand om sin 8 årige son.

       Plötsligt vänds hela hennes värld upp och ner när hon och sonen blir kidnappade och hållna under hot i sin egen bil av en bankrånare, som tvingar henne att köra honom i en desperat jakt undan polisen för att få tag i sin del av bytet från rånet.


Lorraine vägrar att vara ett nytt offer, snart inser hon att hon måste ta kontrollen och slå tillbaka...


Det här är en sån film som när man ser trailern så tänker man. Den måste jag se! Oj vad jag blev besviken.... För jag tänkte att har man vackra Maria Bello (Abduction, Prime Suspect på tv) och cola Stephen Dorff (Blade, Public Enemies)i huvudrollerna i ett kidnappningsdrama/thirller kan det väl bara var en bra film, eller?


Jo det kan det!!! Attans också! Jag trodde verkligen så mycket på den här filmen. Men den är seeeeeeeeeg som tusan. Skådespeleriet från Maria och Stephen är det inget fel på men handlingen. Vad har manusförattarna gjort? Det kunde ju blivit så bra. Varför dra ut på allting, dom pratar ju sönder filmen. Det är fört dem sista 20 minuterna av filmen som den tar riktigt fart och blir spännande. Reta aldrig upp en kvinna som fått nog! :)

Detta skulle dom ha gjort mycket tidigre. Då hade det varit en bra spännande film, nu blir det platt fall. Det är just dom 20 minuterna av filmen som räddar den från att bli ett bottennapp.



Av fem möjliga får CARJACKED en mycket svag:


 



Så frågar du mig, Maria och Stephen till trots. Se nåt annat. Det gör inget om ni missar CARJACKED det finns bättre.


//Stefan

Av Stefan Hansson - 2 januari 2012 11:45

Ni som sett dom tidigare FINAL DESTINATION filmern känner till storyn, om inte...


Döden precis lika närvarande som alltid. Den utlöses då en man förutser en hemsk olycka och lyckas rädda sina medarbetare från en säker död. Men ingen kan lura Döden någon längre tid och i en skrämmande kamp mot klockan försöker dessa själar desperat finna nya vägar att undkomma med livet i behåll.


"Men detta vet vi ju redan om, vi som sett dom andra fyra filmerna. Vad är nytt?"

 

Tja, inte mycket. Storyn är samma. Ett gäng ungdomar lyckas undkomma döden vid en tragisk hemsk olycka genom att någon sover eller drömmer sig bort i några minuter och får en föraning om vad som komma skall och vem som ska dö först. Jo då, vi har sett det förut. Fast med nya olyckor och nya metoder. Första filmen en flygolycka, Andra en trafikolycka med en långtradare inblandad. Tredje en berg-och-dalbana som spårar ur och i den fjärde en olycka vid en racingbana. Vad har man för olycka den här gången då? VARNING SPOILER! Jo, en olycka vid ett vägarbete på en bro med ungdomar i en buss på väg till ett läger.


Jag ska erkänna att jag gillar dessa filmer. Dom är så coola. Klart att den första filmen är den bästa men jag tycker ändå att detta en rolig filmserie att kolla på. Dom två senaste har ju dessutom visats i 3D på biograferna men jag har inte sett dom då, utan bara när dom kommit ut på DVD eller Blu-Ray. Men min äldsta tös såg den senaste på bio i 3D och hon liksom jag gillar filmerna och sa att den är bättre i 3D med tanke på effekterna. Och det är ju just det som gör dessa filmerna så bra, tycker jag,  alla dessa sätt som döden söker upp dom och hämtar dom på. Att det    egentilgen finns så många sätt att dö på det visste jag inte.     


Men det finns en sak med denna filmen som skiljer dom andra åt. Vad? Nä det tänker jag inte avslöja här, det skulle bli en för stor spoiler (avslöjande) av filmen. Så vill du veta då måste du se den.


FINAL DESTINATION 5 iär inte bättre än den första, som var riktigt bra och som jag lätt kan ge 4 st popcornburkar till, men lika bra som dom andra så får filmen av fem möjjliga:




 


//Stefan

Av Stefan Hansson - 2 januari 2012 11:24


Annies liv är en enda röra. Men när hon får reda på att hennes bästa vän är förlovad måste hon bara tacka ja till rollen som Lillians brudtärna. Trots att hon är både pank och singel bluffar sig Annie genom både dyra och bisarra ritualer. Med bara en chans att få det rätt, kommer Annie att visa Lillian och hennes tärnor exakt hur långt någon är beredd att gå för någon man älskar.


Så har man sett 2011 års stora komedi, BRIDESMAIDS. Men var den verkligen så bra? Okej visst är det en tjejfilm men man måste ju ändå ha sett den om den fått titeln som bästa komedin förra året.


Huvudrollerna som vänninorna Annie och Lillian spelas av Kristen Wiig och Maya Rudolph båda två med komikerbakgrund i SNL gänget (SATURDAY NIGHT LIVE). Kristen som spelar Annie har även varit med och skrivit manuset till filmen.  Visst är den rolig. Då dessa töser är med i SNL så hade jag räknat med att det skulle vara riktigt bra. Men tyvärr alla som gillar BRIDESMAIDS så riktigt bra blir det inte. Visst har den humor och är väldigt rolig på sina håll och ja, det är defenitivt Kristen film, hon är RIKTIGT bra i filmen men i övrigt så är det en vanlig komedi. Inte att den är dålig utan bra. Men okej, kanske det är en film som är gjord just för tjejerna, speciellt dom som antingen har gift sig eller snart kommer gifta sig och då känner igen sig i filmen. Därför kanske jag som kille, även om jag ibland är en sucker för tjejfilmer, inte kan hålla med om att det här var 2011 års bästa komedi.


BRIDESMAIDS är ingen dålig film som sagt, men av mig blir betyget bra och filmen får av fem möjliga



En bra komedi men absolut inte 2011 års bästa komedi.



Så tycker du att jag har fel, du som sett filmen. Lämna gärna en kommentar om vad du tyckte och varför.


//Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards