Stefans filmtips

Alla inlägg den 30 januari 2012

Av Stefan Hansson - 30 januari 2012 08:32

 



Efter att Wills fru blivit brutalt våldtagen, kontaktas han av den mystiske Simon som erbjuder sig att utplåna gärningsmannen. Enda kravet Simon har är att Nick vid ett senare tillfälle måste lova att göra Simon en liten tjänst. Snart börjar Will inse att  han inte kommer undan löftet han gav. Plötligt fattar Will hur illa ute han egentligen är och vad han har gett sig in i. Kommer Will att kunna komma undan kravet och löftet om tjänsten?...


Nicolas Cage är en produktiv skådespelare. Under 2011 spelade han in 5 stycken filmer däribland TRESSPASS som jag har recenserat här på sidan tidigare. Övriga filmer under förra året var bl. a 3D filmen DRIVE ANGRY och SEASONS OF THE WITCH. Men annars är han ju även känd för filmer som NATIONAL TREASURE, FACE OFF, CON AIR, GONE IN 60 SECONDS och FARVÄL LAS VEGAS där han även fick en Oscar 1995, för bästa manliga huvudroll. Det är många som tycker att Nicolas Cage är en tråkig skådespelare men jag vill inte hålla med er som tycker detta. Visst är det som med många andra att dom gör mindre bra och dåliga filmer men även riktigt bra och ibland kanonfilmer, detta gör dom ju alla hela tiden så varför skulle inte Nic Cage vara ett undantag. Nä jag tycker han har blivit oskyldigt dömd ibland för sina filmer. Jag gillar honom som skådis och är en av min favoriter. Det finns en film där han är oslagbar som skådis och det är i John Woo's FACE OFF. Där kan man se hur skicklig han är att spela snäll pappa och sen hänsynslös elak skurk. Det samma är för John Travolta (Grease) som även han gör sin roll kanon. Det bästa från dessa två tycker jag. Så jag ser alltid fram emot en film med Cage speciellt när han rör sig i action-, thriller- eller äventyrsgenren.


Åter till filmen SEEKING JUSTICE. Filmen är regisserad av Roger Donaldson som kanske mest är känd för INGEN UTVÄG med Kevin Costner och Sean Young, men har även gjort COCKTAIL, DANTES PEAK och THE BANK JOB.


I SEEKING JUSTICE ställs Will, Nicolas Cage, i dilemat att om någon lyckas hämnas på vad hans fru, spelad av January Jones (Mad Men, Unknown, X-Men - First Class), har råkat utför så är han skyldig dom en gentjänst. Hamnar man i samma situation som Nics rollfigur Will tror jag nog att vem som helst hade gjort samma sak. Fast i stundens hätta så säger man väl ja och sen inser att man kanske inte skulle gjort det. Precis så tänker Will och ångrar sig snart men då är det redan försent. Filmen är spännande och man sitter allt på nålar när man ser den och man kan känna hans frustration över att han vad han måste göra och försöka komma undan och sätta dit den mystiske Simon, spelad av Guy Pearce (L.A. Confidential), och hans hemliga organisation.


SEEKING JUSTICE är spännande från första rutan till sista. En av dom bästa sakerna med filmen är att den drar igång med en gång och man behöver inte sitta och vänta på att det ska hända någonting. Dessa filmer brukar var bra och så även denna. Detta är absolut en film som är sevärd och som man inte ska missa. Den har fart, spänning, pang pang action lite kärlek och ett bra slut. Alltså en film värd att se. Även om filmen inte får fullpott och hamnar på ett bra betyg innebär inte att ni inte ska se den, tvärtom. Utan gillar ni Nicolas Cage liksom jag så ska ni se den här och han gör ett bra jobb i SEEKING JUSTICE som av fem popcornburkar får:




Vill du se mer av Nicolas Cage så läs gärna min recension av TRESPASS där han spelar mot Nicole Kidman i ett spännande gisslandrama.


/Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10 11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards