Stefans filmtips

Alla inlägg den 23 juli 2012

Av Stefan Hansson - 23 juli 2012 20:05


I komedin AMERICAN REUNION återvänder dem alla från succéfilmerna AMERICAN PIE. Killarna och tjejerna som vi lärde känna för lite mer än ett decennium sedan. Denna gången återvänder dem till Great Falls för sin High School-reunion. Under en helg som borde kommit mycket tidigare, kommer vännerna snart att upptäcka vad som ändrats, vad som är sig likt och att tid och avstånd inte kan bryta vänskapens band.


Det var sommaren 1999. Fyra småstadsgrabbar inledde sin strävan efter att förlora oskulden. Under åren som gått har Jim och Michelle gift sig, medan Kevin och Vicky gjort slut. Oz och Heather växte ifrån varandra men Finch suktar fortfarande efter Stiflers mamma. Nu återvänder dessa härliga ungdomar hem för att som vuxna tillsammans minnas, och inspireras av, det förgångna - av de hormonstinna tonåringar som lade grunden till en humorlegend.


Äntligen har dom återvänt. Mina absoluta favoriter i high-schoolskategorin i filmens värld. Om det var PORKYS på 80-talet så var det verkligen AMERICAN PIE i slutet av 90-talet och början av 2000-talet. Jag bara älskar dessa killar och tjejer som snart dyker upp på nytt på Blu-ray och DVD. 


Jag vet inte varför jag alltid gillat dessa filmer om Jim, Stifler, Oz, Kevin, Finch och dom andra andra, men jag gissar på att när jag såg den första filmen så kunde jag känna igen mig i dem på många sätt.


Dem tidigare filmerna om gänget blev braksuccéer, åtminstånde ettan och tvåan. Trean där Jim och Michelle gifter sig blev inte lika populär men är minst lika bra. Serien fick ett otal uppföljare som kallades AMERICAN PIE PRESENTS:..... Men dessa är inte det minsta lika bra och coola som originalen. Det finns väl vissa röda trådar i filmerna och det är släkten Stifler's och inte minst den så förståndige Mr Levenstein, Jims pappa. Han har varit med i ALLA filmerna och gett sina goda råd på olika sätt.


Den här gången när vi träffar honom är han änkeman och tycker att livet är lite trist, och har inte vågat sig ut på nya äventyr för att hitta en ny kvinna trots att Jim uppmanar honom och även hjälper honom att försöka hitta någon via en judisk?! datingsajt. Men snart inser Jims pappa att kärleken kanske finns närmare än han anar när han följer med till Stiflers party.....


Jim och Michelle har, efter dom fått barn, tappat gnistan, i annars det väldiga suget, på sex som dom har visat prov på i tidigare filmer. Jim får goda råd, kanske mer än han vill veta ifrån sin pappa och efter diverse missförstånd med andra situationer med granna töser inblandade så lyckas ungdomarna få till det hetare än dom anat.


Stifler är fortfarande samma "fuckers!"-kille som han var för 13 år sedan och vill egentligen inte riktigt inse att han lämnat high-school stadiet utan hittar fortfarande på hyss och spanar gärna på tjejer. Men snart måste även han komma till varse med att allt är inte som förut och att folk förändras. Men hans lycka vänder snart då han får sin hämnd på Finch. Hur? Tänker jag inte avslöja, det får du se själv när du ser filmen. Men han blir inte missnöjd om man säger så.


Det är väl dessa tre som alltid har utmärkt sig i filmerna och det är dom som fortfarande håller filmen vid liv. Dem andra karaktärerna förutom "Jims dad" och "Stiflers mom", känns lite tråkiga och ja inte alls lika intressanta och roliga längre. Men dom måste vara med annars är syftet med hela filmen meningslös, eller hur?


Men AMERICAN REUNION är en rolig film och är ett måste om man sett dom tre tidigare, men levererar inte lika mycket i skämt och påhitt som dom andra gjort. Men det är skönt att se att Jim fortfarande kan göra bort sig och Stifler skäms inte för nåt. Kanske man inte behövde ha gjort filmen men jag gillar den ändå för att jag är så förtjust i detta underbara gäng. Det blir nog inte årets roligaste komedi, men den håller och är definitivt sevärd och jag kommer att se den igen det lovar jag. Å du om eller när du ser den, stäng inte av när eftertexterna börjar, sitt kvar för det kommer mer.


Av fem möjliga ger jag AMERICAN REUNION eller AMERICAN PIE: Reunion en:



      


//Stefan


Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards