Stefans filmtips

Alla inlägg den 15 augusti 2012

Av Stefan Hansson - 15 augusti 2012 09:30

Vågar du ta nästa steg?



Den förrymde fången Nick Cassidy står plötsligt högt upp på en avsats på en skyskrapa i New York.
Kommer han att hoppa? På nolltid har han fångat hela stadens och alla mediers uppmärksamhet. Under tiden som alla tittar upp, är det ingen som lägger märke till den utstuderade kupp som äger rum på andra sidan gatan.


Hänger dessa båda händelser ihop?
Kommer polispsykologen Lydia sanningen på spåren?
Och har Nick i själva verket en helt annan agenda?


Det var länge sen jag såg en thriller i den här stilen. Tror att det senast var LAW ABIDING CITIZEN med Gerard Butler (Gamer, P.S I Love You) och Jamie Foxx (Colleteral, Ray). Båda dom här filmerna har lite samma stil. Att försöka dölja för polisen vad man egentligen vill och att man är smartare än den som satte dit en.


Innan jag såg MAN ON A LEDGE eller hade sett trailern så undrade jag egentligen var det var för typ av film. Men blev smått överraskad när jag märkte att den var ju faktiskt spännande och mycket bättre än jag trodde.


Filmen är regisserad av Asger Leth en man jag inte vet något om och enligt IMDB.com så har han bara gjort någon dokumentär innan. Men jag gillar hans debut och fortsätter han i den här typen av filmer så kommer  han nog att gå långt.


Det är ingen dålig skådespelarensamble han har fått med sig i filmen. I huvudrollen som Nick Cassidy har vi australiensaren Sam Worthington från bl. a. TERMINATOR - SALVATION och senast WRATH OF THE TITANS men som fick sitt stora internationella genombrott i James Camerons AVATAR. Som hans bror i filmen ser vi Jamie Bell som är Tintin i Stevens Spielbergs film om denne kände äventyrslystne journalist. Den kvinnliga huvudrollen, som är rollen som förhandlare spelas av vackra Elisabeth Banks, känd från bl.a THE NEXT THREE DAYS och HUNGER GAMES.


Men mest roligt är att se helt grymme skådisen Ed Harris. Det var länge sen jag såg han i en film men ni vet vem han är när ni ser han. Var bl. a. med i THE ROCK och ENEMY AT THE GATES. Den killen är stencool, precis som han alltid är och har grym pondus.


MAN ON A LEDGE utspelar sig i New York City och jag såg på en trailer där Elisabeth Banks berättar om när dom gjorde scenerna på avsattsen på ett av höghusen, hur folk nedanför verkligen trodde att det var någon som skullle hoppa och knappt visste om att det pågick en filminspelning. Faktum är att det är inte trickfilmat utan Sam Worthington står faktiskt ute på avsatsen på huset och det var inte alltid som dom stoppade trafiken för att filma till NY Citys, ja dom som bestämmer, förtret.  Lite fräckt tycker jag.  


Filmen är verkligen snyggt gjord och lyckas hålla en spänningen uppe under den mesta delen av filmen och det är kul att dom inte avslöjar allt för tidigt i filmen om vem mannen på avsattsen är eller varför han är där. Det här är som sagt en film som blandar spänning och action. Den är väldigt snyggt filmad också. En helt klart sevärd film som jag inte tror att ni kommer gå missnöjda ifrån. 


Betyget för MAN ON A LEDGE blir ganska lätt. Med den spänningen, skådisarna, snyggt filmad och Ed Harris så ger jag den en:


 



//Stefan

 

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards