Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 24 februari 2014

HOMEFRONT - Full pott till Statham

Av Stefan Hansson - 24 februari 2014 06:54

 

HOMEFRONT


Producerad år: 2013


Genre: Action / Thriller / Spänning


Speltid: 110 min


Rekommenderas från: 15 år


Regi: Gary Fleder


I rollerna: Jason Staham, James Franco

Winona Ryder, Kate Bosworth,

Clancy Brown, Rachelle Lafevre

______________________________________


Phil är en DEA-agent som efter hans fru dött säger upp sig och flyttar med sin dotter till en lugn småstad, men det dröjer inte länge innan han hamnar i bråk med en lokal knarkboss.


Det finns just nu en kille som verkligen kan leverera när det kommer till film. Om man ser hans namn på omslaget kan man till 90% räkna med att det smäller högt och levereras massor av cool action. Mannen jag pratar om är min nya favorit Jason Statham. Denne engelsman, som slog igenom i Guy Richie's filmer LOCK, STOCK AND TWO SMOKING BARRELS och SNATCH, har på senaste tiden levererat massor av action som heter duga och hans nya film HOMEFRONT är inget undantag. Det finns som sagt nästan alltid actiongaranti när man ska se en film med Jason Statham och det gillar jag.


HOMEFRONT är regisserad av Gary Fleder som tidigare gjort OCH HAN ÄLSKADE DEM ALLA, DE UTVALDA och DON'T SAY A WORD. Vem har då skrivit filmen? Jo det är ingen mindre än Sylvester Stallone, denna gigant bland actionvärlden. Tillsammans har dessa tre herrar verkligen gjort nåt grymt tillsammans, undrar jag om det inte är en av dem bästa actionfilmerna jag sett hittills i år.


HOMEFRONT har faktiskt en bra story och är ingen dumaction. Filmen handlar om Phil Broker som är en undercoversnut för narkotikapolisen men när hans sista uppdrag går fel beslutar han sig för att dra sig undan till en lite mindre ort där hans bortgångna hustru växt upp. Han lever ett lungt och stillsamt liv tills dess att hans dotter bråkar med en av "byfånarnas" grabb och vill jävlas tillbaka. Snart visar det sig att någon i byn även håller på med att göra metamfetamin och vill ha bort Broker till vilket pris som helst. Men som vi alla vet... Statham leker man inte med... 


Manuset är som jag nämnt skrivet av Sylvester Stallone och faktum är att grunden till manuset hade han tänkt först som en ny story i Rambo-serien för många år sen, och rann ut i sanden. Blev sen aldrig akuell på grund av en åldrande Stallone. Men skrev tillslut om manuset och tog in sin nya kompis Statham och skrev om det för honom. Och hade inte Statham nappat så var faktiskt Dolph Lundgren intresserad och hade nappat på att göra filmen, detta enligt IMDb.com


Tänker man efter lite då man sett filmen så är man inte helt oäven att det hade nog fungerat som ett manus till en ny Rambofilm eller att det just vart Dolph som gjort huvudrollen. Men i slutändan tycker jag dock ändå att man har satt rätt man på rätt plats som Phil Broker.


Övriga som syns med i filmen är James Franco, som jag själv har svårt för, men han gör bra ifrån sig som byns knarkkung, Gator Bodine, och kan vara en elak jävel om det vill sig. Winona Ryder som man sällan ser mycket av nu för tiden dyker också upp som flickvän till Franco och gör helt okej ifrån sig men har nog en ganska bortglömd roll. Den jag hade velat se mer av är skolans psykolog som spelas av Rachelle Lefevre, som vi kan se i tv-serien UNDER THE DOME, där man anar ett visst tycke mellan henne och Broker men som aldrig tar fart. Hade fungerat att klämma in en lite kärleksrelation här men som sagt det här är en actionfilm från början till slut. Dottern till Stathams rollfigur spelar väldigt övertygande, dock ser jag henne inte som en 10 åring utan mer som runt 12 men hon är också helt klart godkänd.


Andra birollsfigurer görs av Kate Bosworth som vi senast såg bl. a. i nyinspelningen av STRAW DOGS, gör riktigt bra ifrån sig som crackberoende syster till FrancoMen roligast att se i birollsfacket är gamle Clancy Brown som för mig alltid kommer att förknippas med HIGHLANDER. Här spelar han byns sheriff som man tror inte har rent mjöl i påsen men det visar sig snart vara fel.


Så överlag vinner HOMEFRONT ett högt betyg för att det är action från början till slut. Tappar inte tempot, håller spänningen vid liv och ensamble av skådespelare gör att det här är en av mina stora favoriter i år alla kategorier.


Så ni som är ute efter en bra underhållande actionfilm där ni precis som jag vill ha ACTION från början till slut så ska ni verkligen ta och se HOMEFRONT. Det här är bra! Suveränt bra! Bäst hitills! Se den!!


   Så här ska en actionfilm vara!   


 

HOMEFRONT finns ute på Blu-ray och DVD den 12 mars.



//Stefan

 
 
Joy Malou Schubert

Joy Malou Schubert

17 augusti 2014 18:47

😃 Tusen tack för alla dina fantastiska tips! 👌

http://nicolinda.blogg.se

 
Stefan

Stefan

18 augusti 2014 09:21

Åh tack snälla! Jag blir superglad när ni ger mig dessa fina ord och följer mig här på min lilla blogg. :) //Stefan

http://stefansfiilmtips.bloggplatsen.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
<<< Februari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards