Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 14 april 2014

BLACKFISH - sanningen bakom en späckhuggartränares död 2010.

Av Stefan Hansson - 14 april 2014 11:15

  

BLACKFISH


Producerad: 2013


Genre: Dokumentär


Rekommenderas från: 11 år


Speltid: 85 min


Regi: Gabriella Cowperthwaite

______________________________________


En psykologisk thriller med en späckhuggare i centrum. BLACKFISH är den första filmen sen GRIZZLY MAN om hur naturen slår tillbaka mot människan när man gått för långt. BLACKFISH berättar historien om Tilikum, en av alla späckhuggare på Sea World som har dödat flera tränare under sin tid i fångenskap.

 

Blandat med skrämmande filmer, ovisat material och känslomässiga intervjuer har regissören och producenten Gabriella Cowperthwaite gjort en skrämmande, omskakande dokumentär om dessa ståtliga djur i fångenskap. Om deras liv och förlusten av begåvade tränare och trycket från ett multimiljon företag inom djurparkerna.


Det är inte ofta som jag sätter mig ner för att kolla en dokumentär på ca 90 min. Men det var när jag såg trailern på nätet som jag fick upp ögonen för just denna, BLACKFISH. Späckhuggarna är för mig det mest ståtlliga och vackraste djuret som vi har. Drömmen om att en dag få se en kommer jag alltid ha, och visst har man velat åka till Sea World i Orlando för att kolla på någon av deras shower men efter att ha sett denna lysande dokumentär så blir jag faktiskt tvesksam och får nog sikta in mig på att försöka få se dem i vilt tillstånd, där dem egentligen hör hemma.


Även om den på engelska brukar kallas för killer whale, så finns det inte nåt registrerat fall där dem dödat en människa i vilt tillstånd. Men i fångenskap ska det visa sig vara annorlunda. Inte ens detta visste jag om, förutom det man läste och hörde om 2010 där en kvinnlig tränare blev "uppäten" av en späckhuggare på Sea World i Orlando, Florida. Med bakgrund av just det fallet har denna dokumentär skapats där vi får se skrämmande filmmaterial på att detta har hänt förut men mörklagts för allmänheten och media. Men nu visar Gabriella .... en annan sida av vad alla tror är humant för dessa kungar i vattnet.


Med intervjuer från tidigare tränare på Sea World, forskare och vittnen berättas sanningen om just dessa "nöjesparker" och att allt egentligen inte står rätt till med späckhuggarna i fångenskap. I centrum för späckhuggarna finns en stor bjässe på 5,4 ton vid namn Tilikum som snart ska visa sig ha anfallit och dödat flera andra tränare, redan innan han kom till Sea World för att där bli en avelstjur i fångenskap. För dem flesta späckhuggarna som finns i diverse parker runt om i världen kommer från Tilikum.


Genom hela dokumentären berättas hur allt började och hur brutalt man fick tag på kalvarna som sedan skulle hamna på dessa parker. Här berättar en av herrarna som var med om hur jobbigt det egentligen var, känslomässigt, och hur han ångrar att han var med. Tråden kring filmen är Dawn Brancheau tragiska död 2010 där hon drogs ner i vattnet av Tilikum i foten, och hur han senare dödade henne. Allt försöktes mörkas av parkens ledning och man gick ut med att det var på grund av att hon hade en hästsvans som Tilikum fick tag i som hon drogs ner i vattnet av. Samtidigt som allt skylldes på att Dawn hade gjort fel.


Det här är en tragisk historia om späckhuggare i fångenskap. Och vi borde lära oss att förr eller senare ger ett djur som är inlåst tillbaka. I filmen finns även före detta kollegor till Dawn Brancheau med som berättar hur det var på parken och hur lite man egentligen visste och fick reda på vad som hände bakom kulisserna utan att dem själva visste om det. Hur mycket mörkläggning som vart under åren i rättegångar efter dem tragiska dödsfallen och parkens agerande.


Det är inte utan att man blir berörd av denna dokumentären om dessa ståtliga kungar i vattnet. För det finns egentligen bara en rätt plats för dessa djur och det är där dem hör hemma. I haven. Kom ihåg det att det finns inte ett känt fall där späckhuggare har anfallit en människa i vilt tillstånd, men i fångenskap, där är det annorlunda. Något som jag inte visste förräns jag såg BLACKFISH. Efter det här kan jag kanske förstå bättre varför det hände.


BLACKFISH är en gripande, rörande och fångande dokumentär om späckhuggarna på Sea World. Hur dom kom dit, dem tragiska dödsfallen och vad Sea World egentligen gör åt det. Att dem dessutom inte ens vill medverka gör väl inte allt bättre. Nä det här är en dokumentär värd att uppmärksammas. Efter att ha sett BLACKFISH så kommer jag nog föredra och hoppas på att man en dag får chansen att se dem där ute på havet. För det här är världens vackraste svart vita kungar. Kungar av ett oändligt hav. Och det är där dom hör hemma...


 

BLACKFISH finns ute nu på Blu-ray och DVD.



//Stefan

 
 
Karl Johanson

Karl Johanson

16 augusti 2015 10:50

BLACKFISH är nog en av de bästa domumentärer jag har set. Och rekommenderar verkligen til dem som vi veta hur det igenkligen på ett zoo eller liknande.

http://WWW.y8.com

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
  1 2 3
4
5
6
7 8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29 30
<<< April 2014 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards