Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 4 april 2012

TAKE ME HOME TONIGHT - Best. Night. Ever.

Av Stefan Hansson - 4 april 2012 07:23

Året är 1988. Fyra år har gåt sen Matt Franklin och hans kompisar gick ur high scool. När Matts high school förälskelse Tori dyker upp på hans tråkiga butiksjobb i den lokala videobutiken gör Matt och hans kompis Barry upp en galen plan för att han äntligen ska vinna sina drömmars tjej.


Men tiden får utvisa om Matt ska lyckas förföra och få sin åtråvärda gudinna, Tori Frederking, på ett vilt party och överleva en skandalös kväll full av förälskelse, förströelse och sedeslöshet.


Jag brukar alltid säga att det finns ett årtionde som är det bästa, nämligen 80-talet. Detta ljuva årtionde upplevde jag från det att jag var 5 till 15 år. Det var ett årtionde som hade allt. Filmerna, videon, Pong, flipperspel, axelvaddar med mera men framför allt MUSIKEN! Under 80 talet så fanns det musik för alla. Pop, rock, hårdrock, rap, synth ja alla musikstilar. Idag tycker jag att allt låter lika dant. Och om man kollar på musiken idag, så märker man att många av låtarna som kommer tillbaka som covers är just låtarna från mitt ljuva 80-tal och musiken därifrån kommer jag aldrig att tröttna på. Och det är just musiken som gör att dagens film lyfter. Filmen jag ska prata lite om är en ljuvlig och rolig komedi som kom förra året och som heter TAKE ME HOME TONIGHT.


Först trodde jag att det var en typ high school reunion film om personer som träffas typ 15 år senare men när jag började se den så insåg jag att detta är en film som utspelar sig i slutet av 80-talet med ungdomar som inte riktigt vill släppa taget ut i vuxenlivet.


Filmen handlar som sagt om Matt Franklin, som spelas av Topher Grace som slog igenom i tv-serien THAT 70's SHOW, där även Ashton Kutcher slog igenom stort, och hans syster Wendy som spelas av Anna Faris (Scary Movie, The Hot Chick, Yogi Björn) och Barry som spelas av Dan Fogler, okänd för mig.


Matt har en utbildning på MIT men jobbar på den lokala videobutiken, när han egentligen borde bli ingenjör, Barry som bilförsäljare och Matts syster väntar besked på att få komma in på univeristet i England. Alla tre har svårt att avgöra vad dom egentligen vill göra inför vuxenlivet och kan inte riktigt släppa taget om tiden från high school. Speciellt Matt, han tänker fortfarande på sin stora förälskelse Tori, spelad av Teresa Palmer (Trollkarlen lärling, I am number 4). När hon en dag kommer till hans videobutik försöker han ta chansen att äntligen fråga om hennes telefonnummer och en träff. Men det går väl så där. Tur är väl då att Wendys kille ska ha en stor fest dit ALLA ska komma. Matt ser sin chans att en gång för alla ta chansen att försöka övervinna sin rädsla och fråga Tori om hon vill gå på träff med honom. Men som vanligt i dessa underbara high school-ungdomsfilmer så går det väl inte som någon av vännerna tänkt sig....


TAKE ME HOME TONIGHT är en rolig och underhållande komedi med ett UNDERBART soundtrack. Bara musiken i filmen gör att man njuter. Det är nog just det som gör att jag tyckte om filmen. Det är klart att jag har sett bättre filmer från just 80-talet eller som utspelar sig då. Men den är ändå en trevlig film som lockar till många leenden när man ser den, och man känner klart och tydligt referenserna till det ljuva 80-talet.


Ungdomarna i filmen gör ett bra jobb tycker jag och jag gillar Topher Grace, den här rollen passar honom, och det är nog tack vare att den påminner lite om hans roll som Eric Foreman i THAT 70's SHOW.

Ibland så tappar filmen dock tempo och handling men lyfter sig ganska snabbt. Kul är också att få se en liten 80-tals ikon i Matts pappa som spelas av Michael Bien (Terminator).


Jag är en liten sucker för high school filmer. Eller jag var i alla fall. Har alltid gillat dessa filmer. Mycket tror jag för att jag ville vara där dom var, i USA, i high school. Visst, nu är det nog många som säger "ja men det är ju bara film". Ja, jag vet men jag älskar dem filmerna och kan känna igen mig hur man själv var under dessa skolåren. Det finns många underbara såna filmer, HÄFTIGT DRAG I PLUGGET, FIRA MED FERRIS, BREKFAST CLUB, SIXTEEN CANDLES, TIO ORSAKER ATT HATA DIG, AMERICAN PIE med flera med flera. Men favoriten av ALLA high schoolfilmer är ändå.... CAN'T BUY ME LOVE med Patrick Dempsey. Det finns inte många ungdoms/tonårs/high school filmer som har samma klass som den med sin humor, igenkänninghet, musik och det här härliga med den smarta tönten som trånar efter skolans snyggaste tjej och tillslut lyckas även han att vinna hennes kärlek.


Detta kan man väl säga är temat även i TAKE ME HOME TONIGHT som är en skön "80-tal"s film som jag tycker att ni som minns detta ljuva årtionde ska se. Om inte för det underbara soundtracket med musik

bl. a. från Duran Duran, Mötley Crüe, Opus och Kim Carnes.


Det här är en rulle som är lite av en njutning i soffan och är helt klart sevärd. En kul grej som jag märkte och undrar över när jag såg filmen. I TAKE ME... och CAN'T BUY... så kör båda drömtjejerna likadana bilar. En golf cabriolet. En sk Rabbit. Kanske det just var en liten blinkning från TAKE... till CAN'T... om vilken underbrart bra film den just e?    


Så för att summera och runda av dagens recension så kommer jag att ge TAKE ME HOME TONIGHT, av fem möjliga en stark trea mycket just för musiken i filmen som passar in så jäkla snygggt. Så vill du ha en varm härlig ungdoms/high school film med 80 tals tema ska du verkligen se den.


 



//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards