Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 2 juli 2012

PRIME TIME - efter Liza Marklunds roman

Av Stefan Hansson - 2 juli 2012 07:01

Det är valborgsmässoafton och tio personer befinner sig på ett ensligt slott utanför Stockholm för att spela in ett tv-program. Morgonen därpå hittas den populära men inte allt så omtyckta programledaren, Michelle Carlsson, ihjälskjuten.

 

Kvällspressens Annika Bengtzon får i uppdrag att bevaka mordet, men hon får snart veta att en av hennes bästa vänner, Anne Snapphane, är en av de tio misstänkta. När polisen släpper alla en efter en - alla utom Anne - blir det personligt för Bengtzon som gör allt för att rentvå sin vän. 


I förra veckan så recenserade jag den första utav sex filmer baserade på Liza Marklunds böcker om journalisten Annika Bengtzon, NOBELS TESTAMENTE. Redan nu är jag tillbaka med nästa film i serien, PRIME TIME


Efter att ha sett NOBELS... så var förhoppningarna höga på att PRIME... skulle ha samma spänning och tempo som den första. Men redan nu kan du nog lista ut att jag inte är riktigt nöjd. 


Jag gillar verkligen att teamet bakom serien har lyckats knyta så många bra skådisar till ensamblen. Malin Crépin är bra som Annika och dom andra som spelar hennes kollegor på tidningen tycker jag gör sina roller väl. Du har t. ex. Björn Kjellman (Adam och Eva, Vägen Ut) som hennes chef, Anders Schyman, och Richard Ulfsäter (Playa Del Sol) som hennes make. Men i PRIME TIME har man ändå lyckats få till sig ganska bra och kända skådespelare till mordhistorien. Offret, Michelle, spelas av den underbart vackra Josephine Bornebush (Järngänget, Playa Del Sol, Solsidan), som är som klippt och skuren för rollen med tanke på hur man beskriver Michelle i tv-världen. Hon gör sin roll väldigt bra och trovärdig. Andra som finns med i listan över misstänkta är bl.a Göran Stangertz (Glädjekällan), Maria Kulle (Kim Novak Badade Aldrig.., Gynekologen Från Askim) och Moa Gammell (Irene Huss (2011), Sommaren Med Göran) som Annikas bästa kompis Anne.


Det är något som saknas i filmen. Spänningen finns där, eller nja knappt, men det är något mer. Och det känns när man kollar på filmen. 

Du har ett mord, misstänkta och allt det där. Men mer känns det som det inte är. Det ända som jag tycker är bra med hela mordhistorien är hur dom visar när alla berättar sin version av kvällen för Annika. Det har dom gjort på ett snyggt sätt och man får se det ur flera olika perspektiv. 


Men det är som sagt något som saknas den här gången. Men jag kan inte slå huvet på spiken än och säga vad... 


Men det finns ljusglimtar i filmen som jag tycker är bra och som jag tror kommer följas genom hela filmserien. Det är förhållandet mellan Annika och hennes man och hur hon får mer och mer och bättre kontakt med polisen i filmen. Det känns som om det är sidospår som kommer lyckas bäst. Det har något som gör att man gillar Annika som figur. Sen är det klart att Crépin tycker jag gör en bra roll som Bengtzon.


Men PRIME TIME kan inte bara överleva på Annikas relationer till maken, familjen och polisen. Faktum är att filmen känns nog mer som ett avsnitt ur MORDEN I MIDSUMMER eller KOMMISARIE MORSE eller någon annan liknande engelsk tv-deckare. Nä jag saknar lite fart. Det finns ingen fart i filmen. Som sagt det är en spännande mordhistoria som tur är avslöjas inte så lätt men det finns ingen fart. Och när mordvapnet uppdagas och hamnar hos en av rollfigurerna så kan vi som tittare ganska lätt dra slutsatsen vem som slutligen är mördaren bland dom 10 som befunnit sig på plats på slottet.


Nej, vill teamet bakom filmerna om Liza Marklunds, Annika så får dom allt få upp tempot lite tycker jag annars så står filmerna och trampar i lera och kommer ingenstans. I NOBELS TESTAMENTE så fanns spänningen farten och t o m lite action och det är de jag vill ha mer i dom kommande filmerna.


Nästa film i serien är STUDIO SEX och kommer på DVD/Blu Ray i mitten på Juli. Men även om jag var lite besviken denna gången så kommer jag ändå att följa Annika Bengtzon och hennes kollegor på Kvällspressen. Så håll utkik efter nästa recension om filmatiseringarna av Liza Marklunds Annika.


 




//Stefan

 
 
Tush

Tush

3 juli 2012 16:34

Ja den filmen verkar inte ha fått nå bra betyg nånstans.

http://www.filmkritikerna.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards