Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 20 juli 2012

STUDIO SEX - efter Liza Marklunds roman

Av Stefan Hansson - 20 juli 2012 09:30


Mitt på kyrkogården återfinns liket av en ung blond kvinna. Hon visar sig jobba som strippa på klubben Studio Sex.

 

Vid första anblicken ser det ut som en okomplicerad tragedi. Snart visar det sig att en politiker på ministernivå har besökt klubben samma kväll som kvinna blev dödad. Snart faller misstankarna på honom och fallet väcker samtidigt upp minne från kriminalreporten Annika Bengtzonsgamla liv, händelser hon helst vill glömma.

 

Annika blir snart besatt av att avslöja vem mördaren är men sjunker snart långsamt djupare ner i Stockholms undre värld.

 

STUDIO SEX är den tredje filmen om Annika Bengtzon som kommer under sommaren och har en lite mörkare handling än dom två tidigare filmerna NOBELS TESTAMENTE och PRIME TIME.


I NOBELS... fick vi en mordhistoria med spänning och fart mens takten försvann i PRIME TIME och liknade mest ett avsnitt ur MORDEN I MIDSUMMER. Men i STUDIO SEX så har man fått tillbaka spänningen även om det inte är så mycket action så är det en story som berör. 


Jag tycker att Malin Crepin som spelar Annika växer ju mer vi ser om händelserna i hennes liv och livet på Kvällspressen. Hon fungerar riktigt bra tycker jag och blir inte alls förvånad om det blir fristående fortsättningar efter att dem sex filmer efter Liza Marklunds romaner kommer bli film typ så som man gjorde med BECK där figurerna finns men inte filmer efter böckerna.


Det är en mörk historia som vi får ta del av denna gången. Förutom att vi snart får reda på att den unga kvinnan är/var en vacker blond student där föräldrarna inget visste så kommer vi närmare Annika in på livet och får ta del utav den delen i hennes liv då hon själv var utsatt för svartsjuka och hot. Där av känner hon efter diverse ledtrådar i filmen ett band till den unga kvinnan och beslutar sig för att gå djupt ner för att lösa fallet, mot sin mans och polisens ovetande om hur hon går till väga.


Jag har tidigare nämnt att jag är mycket förtjust i svenska polis/kriminalserier av den här typen och har sett dom flesta men kanske inte allt. Och det är nog därför som jag sitter som klistrad i soffan när jag ser även filmerna om Annika Bengtzon. Ja jag vet att filmerna inte brukar bli lika bra som böckerna men för mig så fungerar det väldigt bra ändå och tycker om dom. I HUSS serien så tog det en omgång innan dom blev riktigt bra, och kanske det även blir så med denna filmserie. Låt Malin och dom andra växa in i sina roller så kommer det bli ännu bättre och mer spännande. För det är bra storys som Liza Marklund skriver. 


Jag kommer definetivt att se resten av filmerna i serien och närmast kommer DEN RÖDA VARGEN och som vanligt kommer jag även att återkomma med storyn och tankar kring den filmen liksom dom övriga. Så att ni vet vad ni kan fundera på att se under regniga sommarkvällar.


STUDIO SEX som är bättre än PRIME TIME får lätt en trea av fem möjliga i betyg. En film som som sagt är klart sevärd.







Till nästa gång. På återseende.

//Stefan

 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
           
1
2 3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Juli 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards