Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 22 augusti 2012

THE AVENGERS

Av Stefan Hansson - 22 augusti 2012 07:22

 


När en oväntad fiende plötsligt hota hela jordens säkerhet måste Nick Fury (Samuel L. Jackson), chefen för den fredsbevarande byrån S.H.I.E.L.D., samla ihop ett team som tillsammans kan rädda jorden från ett katastrofalt öde. 

 

Dem enda som kan stå emot denna fiende, Loke från Asgård, är hans bror Thor, Hulken, Iron Man, Hawkeye, Black Widow och Captain America. Tillsammans under ledning av Nick Fury blir dom ett oslagbart team. Ett motstånd som Loke aldrig hade räknat med.

 

Så är dom då samlade. Marvels stora hjältar, för att skydda jorden från ett krig med asaguden Loke. Dom som ställer upp för mänskligheten är Hulken, Captain America, Iron Man, Thor, Black Widow och Hawkeye. Alla dessa har vi tidigare träffat och fått lära känna i andra separata filmer om just hur dessa blev superhjältar. Men Black Widow dök upp i IRON MAN och Hawkeye lärde vi känna i THOR. Gemensamt för alla dessa filmer vi sett tidigare så har alla fått påhälsning, oftast efter eftertexterna, av Nick Fury, ledaren för en hemlig organisation som sett möjligheterna med deras superkrafter, S.H.I.E.L.D Och det är genom denna figuren som vi har anat vad som allt kan leda fram till, nämligen detta, AVENGERS


Det är ju därför man nog måste även se AVENGERS efter att ha sett alla andra superhjälte filmer från Marvels. Men helt klart bäst av dom filmerna som gjordes inför denna så vinner berättelsen om CAPTAIN AMERICA lätt, följt av IRON MAN.


Jag har inte alltid varit ett stort fan av superhjältar men blev det nog mer när dom första SPIDER-MAN filmerna kom. Sen tycker jag att dom olika seriebolagen bara spottat ut filmatiseringar om just deras hjältar. Annars är nr på toppen filmatiseringen om BATMAN i Tim Burtons version med Michael Keaton i huvudrollen som Bruce Wayne aka Batman. Stålmannen eller Superman som han nu mera heter har jag aldrig fastnat för. Däremot så gillar jag skarpt filmen om FANTOMEN som kom 1996 med Billy Zane i huvudrollen som Mr Walker. En underskattad film i min mening. 


Men att få se flera superhjältar i en och samma film är faktiskt ganska coolt även om jag inte tycker att det är det bästa jag sett. Bakom filmen THE AVENGERS står Joss Whedon, mannen som gav oss tv-serier som BUFFY - THE VAMPIRE SLAYER och ANGEL. Jag måste säga att han lyckas väl med filmen och han förvaltar figurerna riktigt bra och det är snyggt. Men det är nåt i storyn som jag inte gillar.   Jag älskar filmatiseringen av IRON MAN och CAPT. AMERICA men det här känns liiite ointressant. Jag tror att det beror på Loke som skurken han känns fel... och sen    dessa utomjordiska krigare som han fixar till jorden.... nja... jag vet inte. Sen kände jag att jag inte hade några problem att följa med vad dom stora superhjältarna gjort tidigare eller anspelningar till deras filmer då jag faktiskt sett dom och det är nog en fördel om man har gjort det. Då känner man igen dom alla, för dom har faktist rätt skådespelare till rätt roller, förutom, till hulken där Mark Ruffalo (Shutter Island, Zodiac) fått axla rollen som Bruce Banner aka THE HULK, då Edward Norton (American History X, Fight Club) tackade nej till att spela honom en gång till. Hulken är den ende som är datagenererad eller CGI-gjord men dom gör det som alltid i såna här filmer riktigt snyggt.


Men det är som sagt något som gör THE AVENGERS till inte alls vad jag hade förväntat mig. Den känns seg i vissa partier och det tar över en timme innan det verkligen blir sammandrabbningar ordentligt mellan Loke och alla hjältarna. Men som sagt jag gillar att dom använder sig av samma skådisar till rollerna, precis som det är tänkt, där även Stellan Skarsgård dyker upp igen från THOR som en nyckelfigur i rollen som Dr Selvig. Annars är det ju som sagt en stjärnspeckad film, Robert Downey J.R, Samuel L. Jackson, Scarlett Johansson, Gwenyth Paltrow och Jeremy Renner bara för att nämna några. Där kan man inte bli besviken. Och specialeffekterna sparar man inte heller på, som vanligt i såna här filmer är dom riktigt snyggt gjorda och för oss som gillar det blir man riktigt nöjd. Självklart ska man se filmen om man har sett "föregångarna" till filmen och den är sevärd helt klart, men inget hurrarop från mig. Nej, då ger jag det hellre åter till CAPTAIN AMERICA, en film som jag gärna ser om igen, för den är ett snäpp bättre, nära två än THE AVENGERS


Mitt betyg för THE AVENGERS blir sonika en trea av fem möjliga och sen ser jag fram emot att snart få möta IRON MAN igen på biograferna. Trean håller man just nu på att spela in för fulla muggar. Är den lika sevärd som dom andra två, ja då blir betyget riktigt bra, det kan jag lova. Men tills dess får ni som inte kan vänta se Robert Downey J.R i rollen som IRON MAN hålla er till godo med THE AVENGERS.


 

 

THE AVENGERS

Premiär på Blu-ray och DVD den 5:e September



//Stefan

.


 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2 3
4
5
6
7
8
9 10
11
12
13
14
15 16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Augusti 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards