Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 13 september 2012

MODIG

Av Stefan Hansson - 13 september 2012 13:30

 

MODIG

Producerad: 2012

Genre: Animerat/3D

Längd: 100 min

Tillåten från: 7 år

Regi: Mark Andrews 

Svenska röster: Amy Diamond, Elisabet Carlsson, Leif Andrée, Ewa Fröling, John Houdi

___________________________


Sedan urminnes tider har berättelser om storslagna strider och mystiska legender gått i arv till kommande generationer bland de karga och hemlighetsfulla högländerna i Skottland.

 

I "Modig" får en ny berättelse sin början när den modiga Merida konfronterar traditionen, ödet och de mest fruktansvärda odjur. Merida är en skicklig bågskytt med häftigt temperament, och dotter till Kung Fergus och Drottning Elinor. För att hitta sin egen väg i livet bryter Merida en urgammal och helig sed. Meridas handling leder indirekt till kaos och raseri i kungadömet, och när hon ber en excentrisk gammal klok kvinna om hjälp, går hennes olycksaliga önskan tyvärr i uppfyllelse. De farofyllda följderna tvingar Merida att upptäcka meningen med äkta mod, hon måste bryta en fruktansvärd förbannelse innan det är för sent.


Ända sen Pixar 1995 kom med TOY STORY har dom gjort succé efter succé och jag tror att MODIG inte kommer vara ett undantag. Med filmer som TOY STORY 1 - 3, HITTA NEMO, BILAR, SUPERHJÄLTARNA m. fl. så vet man nog vad man får om man går och ser en film från Disney Pixar. En bra och snygg tecknad film. Visst är det som med vanlig spelfilm att den ena är bättre än den andra och man hittar alltid sin egen favorit. Hos mig är det dem ovannämna och bland dem svagaste, tänker på storyn, så har jag svårast för UPP och WALL-E. Dem var snyggt gjorda och barnen gillade dem men jag tyckte att dem har tråkig story. 


MODIG är inte det sämsta som Pixar har gjort men inte heller det bästa. Igår var jag på bio med dem två minsta i familjen, en 7 åring och en 11 åring och såg på filmen i 3D. Det tycker jag är det bästa med såna här filmer, hur bra och väl dom fungerar i 3D. För det är som jag har nämnt tidigare att 3D gör sig faktiskt bäst inom den tecknade världen, och MODIG är inget undantag.


Grundstoryn till filmen påminner mycket om Astrid Lindgrens RONJA RÖVARDOTTER. En kung får en dotter som när hon växer upp vill gå sin egen väg och strunta i traditioner och vill känna frihet och upptäcka faror och erfarenheter på egen hand. Visst känns det igen?


Fast här finns inga grådvärgar och vildvittror men små blå varelser, illblåss som påminner om dom underjordiska men är mycket snällare än dem väsen i Astrid Lindgrens berättelse.


Pixar vet verkligen vad dem gör och hur man ska göra det. För detaljerna i filmen är grymt snygga och man blir lika tagen varje gång man ser en film från dem. Sen kan man också räkna med att det alltid kommer i 3D version också. En annan sak som bolaget alltid har det är humorn och härliga birollsfigurer, som oftast är dom som lyfter hela filmen. Utan dom faller nog dem här animerade filmerna platt som en pannkaka. Sen är det oftast så att jag ser den svenska versionen av filmen och kan därför sällan jämföra originalet med denna. Men jag måste säga att rösterna till filmen är väldigt bra och känns trovärdiga och Amy Diamond som gör rösten till Merida är riktigt bra. Där har man lyckats hitta en röst som passar den upproriska Merida. Att rösterna fungerar till personerna är ju faktiskt halva filmen. 


Jag gillar MODIG och frågar du mina barn så tyckte dom den var jättebra, speciellt tösen på 7 år, hon älskar prinsess-hjältefilmer.


Men det var en sak som jag undrade efter att jag hade sett filmen och det var dess titel, MODIG. Varför heter den modig? Visst är Merida "modig" och gör som hon vill men hela filmen går ju ut på att hon vill ändra på traditionerna och gå sin egen väg och gå på äventyr. Så jag tycker att den skulle hetat något annat typ revolt eller nåt. Men det spelar nog ingen roll för som film håller den spänningen för dom små hela vägen. Visst är det en bra familjefilm som jag verkligen tycker att man ska gå och se med sina barn, och gärna då 3D versionen som jag själv såg.


Av fem möjliga så ger jag filmen MODIG en trea i betyg och vill du se den så går den just nu på biograferna.


 



Här är ett klipp från filmen.



//Stefan



 
 
Tush

Tush

18 september 2012 08:26

Har inte hunnit se den än, men får nog ta och kolla i den snart.

http://www.filmkritikerna.se

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards