Stefans filmtips

Alla inlägg under september 2012

Av Stefan Hansson - 27 september 2012 12:00


 EN PLATS I SOLEN


Producerad: 2012


Genre: Crime / Thriller / Drama


Speltid: 89 min


Rekommenderad från: 15 år


Regi: Peter Flinth
 
I rollerna: Malin Crépin, Magnus Krepper, Ruth Vega Fernandez, Richard Ulfsäter, Gerhard Hoberstorfer, Björn Kjellman, Leif André, Kajsa Ernst, Erik Johansson

_________________________________________

 

En känd svensk före detta NHL-stjärna med familj hittas mördad i sitt hem på Costa del Sol i södra Spanien - alla utom den 16-åriga dottern, som är spårlöst försvunnen. 

Först tror polisen att det är ett inbrott som gått fel, men ju mer brottet granskas, desto märkligare blir det. När också inbrottstjuvarna påträffas döda lamslås hela utredningen. Brottet sänder en chockvåg som skakar om, till och med på den brottstyngda Solkusten.

 Annika Bengtzon på Kvällspressen skickas ner till Marbella för att bevaka morden. Under den heta solen dras hon in i ett ödesdigert spel om kokain, penningtvätt och vedergällningar som innefattar flera generationer. Annikas sökande efter den försvunna 16-åriga flickan för henne slutligen bort från Europa och ner till Afrika.


Då har vi kommit fram till den sista i raden av 6 st nya filmer om Liza Marklunds romankaraktär Annika Bengtzon. EN PLATS I SOLEN, är den avslutande filmen i denna omgången och större delen av filmen utspelar sig i Marbella, Spanien. 


Jag har varit mycket nöjd med att få följa Annika, hennes familj och kollegor på Kvällspressen i Stockholm, och det har varit sex spännande filmer där alla har fått mer eller mindre godkänt. Så jag gissar på att om ett år eller två så kommer det nog en ny omgång med Bengtzon och nya kriminalfall för henne att lösa.


Manusen i filmerna har varierat och även regin. Men det finns nåt guldkorn i serien som överväger dessa och det var den förra filmen LIVSTID som var ordentligt bra. Bra för att vara en svensk crimefilm. Många har tyckt att filmerna har varit röriga och dåliga men det håller jag faktiskt inte med om. Dels för att jag gillar den här typen av film och sen för att jag tycker man måste ge dom en chans. Sen är det klart att även om jag inte läst eller läser böcker/na så vet jag att storyn i boken alltid skiljer sig från filmen/rna. Därför så har jag aldrig gjort mina recensioner utifrån böckerna utan mer om film som helhet med handling och spänning.


EN PLATS I SOLEN är en bra avslutning på serien och är spännande och lite oförutsägbar. Kul är också att Annika går vidare med sitt liv efter separationen från Thomas då han varit otrogen. 


Handlingen i filmen fungerar även om man ibland undrar om en journalist verkligen jobbar på det här sättet och så är det naturligtvis inte! Det kallas fiction. Men det är väl det som gör den här seriens så bra att det inte är dom gamla vanliga poliserna som löser brotten och undersöker vad som egentligen ligger bakom. Å lika dant blir det i EN PLATS I SOLEN. Även om Annika får kontakt, en mycket nära kontakt med en svensk polis i Marbella som jobbar tillsammans med den spanska polisen, så är det som vanligt hon som hittar lösningen till gåtan. Så visst även denna följer fallet från a till ö blandat med lite privata händelser i hennes privatliv.


EN PLATS I SOLEN är regisserad av Peter Flinth som även gjorde NOBELS... så där är cirkeln sluten men om dom ska fortsätta göra filmer om Annika Bengtzon så måste dom ta in Ulf Kvensler igen, han som gjorde LIVSTID. Han fick sin film att om Bengtzom bli riktigt spännande. Men EN PLATS... är ingen dålig svensk film utan den har som sagt ett bra tempo, spännande och blir en värdig avslutning på serien denna gången.


När NOBELS... kom så sa jag att hon kändes lite osäker och inte varm i sina kläder som Annika och det kan jag intyga att det gör hon nu. För mig så är hon kanon som Bengtzon och jag gillar henne som skådespelare och tror nog att det kommer gå bra för henne i den svenska filmvärlden. Och jag ser henne gärna igen i rollen som Annika Bengtzon kriminalreporter på Kvällspressen. 


Om man summerar omgången av alla filmer så blir snittet en 3a och även EN PLATS I SOLEN får en 3a av mig. Har du missat vad dom andra filmerna fick så kan du läsa om dom här på bloggen. 



Filmen finns ute nu på Blu-ray och DVD




Här har ni ett smakprov ur EN PLATS I SOLEN.



//Stefan

Av Stefan Hansson - 24 september 2012 13:45

 

JOHAN FALK -

 

Spelets Regler


Producerad:
2012


Genre: Crime / Action / Spänning


Rekommenderad från : 15 år


Speltid: 96 min


Regi: Charlotte Brändström


I rollerna: Jokob Eklund, Joel Kinnaman, Mikael Tornving, Marie Rickardsson, Jens Hultén m.fl

________________________________________


Det har gått två år sedan Johan Falk på speciallistgruppen GSI i Göteborg och  Frank Wagner bröt sitt samarbete och Frank slutade som infiltratör åt polisen.


Frank har precis haft nyinvigning av sin bar när hans f.d flickväns bror Kevin hamnar i svårigheter på grund av spelskulder. Samtidigt håller Johan och GSI-gruppen, tillsammans med tyska polisen, på att spränga en ovanligt hänsynslös liga som säljer en ny typ av narkotika som slår hårt mot ungdomar. Franks sökande efter Kevin korsar Johans utredning och öppnar upp för ett nytt samarbete dem emellan – med den stora skillnaden att den här gången är det personligt för Frank. Johan och GSI tvingas iscensätta en avancerad operation för att snärja ledarna i knarkligan. Situationen blir ännu farligare eftersom det finns ytterligare en infiltratör med i spelet...


Äntligen är Johan Falk och Frank Wagner tillbaka igen. Denna gången i en ny omgång med sex nya spännande filmer om GSI-gruppen i Göteborg och deras kamp mot kriminaliteten i stan. Senast vi mötte gänget var för två - tre år sedan i filmen OPERATION NÄKTERGAL. Som jag har väntat på att dessa nya filmer ska komma ut, för Falk-serien är en av dem bästa crime-polis-filmserierna som gjorts i Sverige enligt mig. Visst mängden film kan inte mättas med hur många BECK-filmer det finns men där tycker jag att det först var dom sista i den sista omgången som var riktigt bra men att favoriten av BECK är HÄMNDENS PRIS från 2001, och kanske det är så att man ska sluta när man är på topp. Ibland tycker jag att den här typen av serier är underskattade och att det tar ett par filmer innan dom riktigt kommer igång. Men med FALK filmerna så har dom haft ett bra och spännande tempo hela tiden. Men visst finns det väl några som kanske inte var lika bra men överlag så är Johan Falk den som är klart starkast av alla polisserier i filmväg. Men ingen är hårdare än Persbrandt som Gunvald Larsson, det kan jag lätt påstå. 


Hur som helst, tillbaka är han, Johan Falk, spelad som vanligt av Jakob Eklund och även alla andra som tidigare varit med har fortsatt göra sina roller precis som sist. Och denna omgången är som jag nämnt ovan sex stycken nya filmer och den första kommer nu i veckan och heter SPELETS REGLER. Dem övriga kommer komma med ca två veckors mellan rum nu under oktober och november för att så småningom visas i TV4. Men kan du inte vänta tills dess är det bara att hålla utkik efter dem i närmaste videobutik på Blu-ray eller DVD.


Och efter att ha sett filmen så kan jag inte påstå att jag är missnöjd. Utan mer en belåtenhet och nöjdhet  när filmen är slut. För någonting gör att man lyckas med bra manus och regi i dessa filmer. Man lyckas hålla filmen flytande från början till slut och det är klart. Har man dessutom med en utav Hollywoods stora svenska stjärnor just nu och vet att han levererar, ja då är man inte besviken. Jag pratar naturligtvis om Joel Kinnaman som slog igenom stort med Falk filmerna och SNABBA CASH som blev hans biljett till Hollywood där han just nu håller på att spela huvudrollen i en nyinspeling av ROBOCOP. Joel är som alltid bra och gör rollen som Frank Wagner övertygande och man lider med honom när han slits med att försöka komma bort från kriminaliteten och undvika att bli avslöjad som infiltratör åt polisen, samtidigt som han har sina krimminella kompisar efter och runt sig. 


SPELETS REGLER tillhör väl kanske en av dom i serien som har minst action, hittills, men blir bra på grund av spänningen och ett bra manus. För den är spännande rätt igenom och visst, även om man tycker att Jakob Eklund är en träig skådespelare så gör han rollen som Johan Falk trovärdig, tycker jag. Nej jag gillar Jakob som Johan Falk. Så återigen jag är inte besviken på handlingen eller filmen om GSI-styrkan i Göteborg tvärtom, det håller i sig och jag har stora förväntningar på dom övriga kommande i serien så om jag blir besviken eller inte det lär jag återkomma till. Filmena om den undre världen i Göteborg känns trovärdig och jag vet att man har även haft hjälp av polisen för att hitta ämnen och saker att bygga upp den här serien runt. Och Anders Nilsson (När Mörkret Faller) som gjorde den allra första filmen om Johan Falk och göteborgspolisen, NOLL TOLERANS tycker jag tillhör en av dom bästa crim/polis/action fimerna som gjorts. Och när han sen efter att ha gjort två långfilmer till om Falk, LIVVAKTERNA och DEN TREDJE VÅGEN för att senare satsa på att göra en filmserie om Johan och GSI gruppen, och att ha med en av sveriges mest hatade och efterlysta infiltratörer bland den undre världen i handlingen, och ja då blev man definitivt inte besviken. Å det är nog det som gör denna serien så bra. Att man vet att huvudpersonen Frank Wagner bygger på en verklig person. 


Film nr 7 i ordningen om Johan Falk och GSI-gruppen är en bra svensk film som håller måttet. Så om ett par veckor kommer nästa, DE 107 PATRIOTERNA som handlar om gangsterkrigen i Göteborg, ja då lär ni få veta om dom lyckas hålla tempot uppe. De övriga i serien heter: ALLA RÅNS MODERORGANIZATSIJA KARAYANBARNINFILTRATÖREN och KODNAMN: LISA och kommer dyka upp under oktober och november.


Om ni tidigare har sett dem övriga i serien och gillar filmerna om Falk så får ni ju inte missa fortsättningen, det lär inte jag göra. Jag är nöjd med vad jag fick se i SPELETS REGLER och ger filmen en trea av fem möjliga. Fullt godkänt med andra ord. 


 


JOHAN FALK: Spelets Regler - Finns ute på Blu-ray och DVD den 26 september.

 



Här är ett klipp ett s. k. Behind the scenes med Joel Kinnaman som spelar Frank Wagner och varför han valde och gillar rollen i Falkfilmerna.




//Stefan



Av Stefan Hansson - 20 september 2012 14:30


 

PROMETHEUS


Producerad: 2012


Genre: Sci-fi / Skräck / Spänning


Rekommenderad från: 15 år


Speltid: 124 min


Regi: Ridley Scott


I rollerna: Noomi Rapace, Michael Fassbinder,

Charlize Theron, Idris Elba, Logan Marshall-Green m. fl.

___________________________________________________________


En grupp vetenskapsmän och utforskare ger sig ut på en intergalaktisk resa som sätter deras fysiska och mentala begränsningar på prov och strandsätter dem på en avlägsen planet, där de hittar svaren till mänsklighetens mest djupsinniga frågor och till livets främsta mysterium.

 

Det finns klassiker som man aldrig tröttnar på, två av dessa inom sci-fi genren är ALIEN och ALIENS. Första filmen, ALIEN kom 1979 och regisserades av Ridley Scott (Gladiator) och uppföljaren kom 1986 och gjordes av James Cameron (Titanic). Båda dessa regissörer är mästare och har gjort många fantastiskt bra filmer och filmerna om rymdmonstren tillhör deras bästa. Tyvärr fick dessa  två usla uppföljare som inte ens går att klassas in i samma kategori som "originalen" med Ellen Ripley.


Många har väntat på att urprungsregissören, Ridley Scott skulle komma med nåt nytt i Aliens-serien och nu har hans senaste dykt upp på hyllorna. PROMETHEUS är i och för sig ingen "ren" Alienfilm utan försöker vara något eget men med vissa hintar till hans succé från 1979. Å visst kan man hitta dom om man kan sin Alien. Nu jag inte lika stort fan som många andra men gillar ALIEN och ALIENS som sci-fi filmer och håller med om att dom är bäst i klassen och odödliga klassiker. Därför är det nog många som har väntat på PROMETHEUS då den utspelar sig innan ALIEN men Scott vill ändå inte kalla den för en s k. prequel utan en film i sig själv, även om han ger vissa referenser till sin föregångare.


I ALIEN och ALIENS så spelades den tuffa kvinnorollen, Ellen Ripley av Sigourney Weaver och hennes roll klassas fortfarande som en av dem hårdaste och tuffaste kvinnorna på vita duken.


Denna gången är det vårt svenska Hollywood-stjärnskott Noomi Rapace som fått axla rollen som den forskaren och ingenjören Elisabeth Shaw, en kvinna som till slut tvingas slåss mot rymdisarna. Men att hon skulle vara tuffare än Sigourney, det finns ingen chans men tuff det är hon. Det är roligt att Noomi lyckas så bra i Hollywood efter succén i Millenium-serien och faktum är att jag tycker hon var MYCKET tuffare och hårdare i MÄN SOM HATAR KVINNOR, men det är ju klart. Det är ju en av anledningarna att Noomi blev vald till huvudrollen i Scotts film, då han blev imponerad av henne i just Millenuim filmerna.


Noomi är en duktig skådespelerska och kommer gå långt och spelar bra i PROMETHEUS och kommer nog att så småningom kunna välja och vraka bland rollerna. 


En annan sak som självklart skiljer sig från ALIEN och PROMETHEUS är specialeffekterna. Då i slutet av sjuttiotalet så fanns  ju inte alls datageneringarn som man kan ha nytta av idag utan fick skapa illusioner och effekter på ett helt annat sätt. Och det gjorde han galant i ALIEN. Ta bara den scenen när John Hurts rollfigur "föder" en alien när bröstkorgen exploderar. Den scenen spelades faktiskt in utan att dom övriga skådisarna egentligen visste vad som skulle hända, så deras reaktioner är riktiga. Det är coolt! Men man kan inte klaga på effekterna i PROMETHEUS heller för dom är verkligen snygga och det är klart att utan datorns hjälp hade det varit mycket svårare att skapa den miljön som filmen utspelar sig i. Så effekterna i filmen får gott betyg men som sagt som film i övrigt blir jag besviken. Varför? Tja... den var... inte så häftig och spännande som jag trott och kändes seg i början innan dom kommer fram till planeten och upptäcker allt.


Jag vet vad syftet med filmen är att som en kompis sa att den ska "bevisa" att monstren som vi själva skapar kommer en dag förgöra oss. Kanske är det så men det är ändå nåt med den här filmen som jag saknar.... nu vet jag! RYMDMONSTREN!!!! Det fanns ju inga rymdmonster, bara några bläckfiskliknande föregångare. Men men tanken är ju som sagt att den ska vara en början på det som händer i ALIEN och ALIENS. Men en sak undrar jag om vi eller "space jockeysarna" skapade oss som sen "skapar" monstren varför ser man då en bild av Aliendrottningen på väggen när dom kommer in i skeppets innersta?.... hmmm.... Nä ge mig mer alienmoster nästa gång.


Hos dom riktigt inbitna fansen har filmen gått hem och även hos många kritiker men jag fastnade inte riktigt för den. Kanske, kanske är den bättre i 3D? Har inte sett den versionen men det är ingen film som jag känner att jag måste se om, så bra tycker jag den inte var. Möjligt för Charlize Theron men inte mycket mer.    Så tyvärr av mig så blir det inget toppbetyg. Visst se den om du vill men inget måste. Så av fem möjliga popcornburkar ger jag bara PROMETHEUS en tvåa i betyg. Kanske nästa blir bättre, om det kommer en ny. Då kanske vi får reda på mer om människans ursprung, men snälla ge oss mer monster!!!


 

 

Filmen finns ute på Blu-ray och DVD från den 5 oktober.


PROMETHEUS - 3 minuters trailer



//Stefan




Av Stefan Hansson - 13 september 2012 13:30

 

MODIG

Producerad: 2012

Genre: Animerat/3D

Längd: 100 min

Tillåten från: 7 år

Regi: Mark Andrews 

Svenska röster: Amy Diamond, Elisabet Carlsson, Leif Andrée, Ewa Fröling, John Houdi

___________________________


Sedan urminnes tider har berättelser om storslagna strider och mystiska legender gått i arv till kommande generationer bland de karga och hemlighetsfulla högländerna i Skottland.

 

I "Modig" får en ny berättelse sin början när den modiga Merida konfronterar traditionen, ödet och de mest fruktansvärda odjur. Merida är en skicklig bågskytt med häftigt temperament, och dotter till Kung Fergus och Drottning Elinor. För att hitta sin egen väg i livet bryter Merida en urgammal och helig sed. Meridas handling leder indirekt till kaos och raseri i kungadömet, och när hon ber en excentrisk gammal klok kvinna om hjälp, går hennes olycksaliga önskan tyvärr i uppfyllelse. De farofyllda följderna tvingar Merida att upptäcka meningen med äkta mod, hon måste bryta en fruktansvärd förbannelse innan det är för sent.


Ända sen Pixar 1995 kom med TOY STORY har dom gjort succé efter succé och jag tror att MODIG inte kommer vara ett undantag. Med filmer som TOY STORY 1 - 3, HITTA NEMO, BILAR, SUPERHJÄLTARNA m. fl. så vet man nog vad man får om man går och ser en film från Disney Pixar. En bra och snygg tecknad film. Visst är det som med vanlig spelfilm att den ena är bättre än den andra och man hittar alltid sin egen favorit. Hos mig är det dem ovannämna och bland dem svagaste, tänker på storyn, så har jag svårast för UPP och WALL-E. Dem var snyggt gjorda och barnen gillade dem men jag tyckte att dem har tråkig story. 


MODIG är inte det sämsta som Pixar har gjort men inte heller det bästa. Igår var jag på bio med dem två minsta i familjen, en 7 åring och en 11 åring och såg på filmen i 3D. Det tycker jag är det bästa med såna här filmer, hur bra och väl dom fungerar i 3D. För det är som jag har nämnt tidigare att 3D gör sig faktiskt bäst inom den tecknade världen, och MODIG är inget undantag.


Grundstoryn till filmen påminner mycket om Astrid Lindgrens RONJA RÖVARDOTTER. En kung får en dotter som när hon växer upp vill gå sin egen väg och strunta i traditioner och vill känna frihet och upptäcka faror och erfarenheter på egen hand. Visst känns det igen?


Fast här finns inga grådvärgar och vildvittror men små blå varelser, illblåss som påminner om dom underjordiska men är mycket snällare än dem väsen i Astrid Lindgrens berättelse.


Pixar vet verkligen vad dem gör och hur man ska göra det. För detaljerna i filmen är grymt snygga och man blir lika tagen varje gång man ser en film från dem. Sen kan man också räkna med att det alltid kommer i 3D version också. En annan sak som bolaget alltid har det är humorn och härliga birollsfigurer, som oftast är dom som lyfter hela filmen. Utan dom faller nog dem här animerade filmerna platt som en pannkaka. Sen är det oftast så att jag ser den svenska versionen av filmen och kan därför sällan jämföra originalet med denna. Men jag måste säga att rösterna till filmen är väldigt bra och känns trovärdiga och Amy Diamond som gör rösten till Merida är riktigt bra. Där har man lyckats hitta en röst som passar den upproriska Merida. Att rösterna fungerar till personerna är ju faktiskt halva filmen. 


Jag gillar MODIG och frågar du mina barn så tyckte dom den var jättebra, speciellt tösen på 7 år, hon älskar prinsess-hjältefilmer.


Men det var en sak som jag undrade efter att jag hade sett filmen och det var dess titel, MODIG. Varför heter den modig? Visst är Merida "modig" och gör som hon vill men hela filmen går ju ut på att hon vill ändra på traditionerna och gå sin egen väg och gå på äventyr. Så jag tycker att den skulle hetat något annat typ revolt eller nåt. Men det spelar nog ingen roll för som film håller den spänningen för dom små hela vägen. Visst är det en bra familjefilm som jag verkligen tycker att man ska gå och se med sina barn, och gärna då 3D versionen som jag själv såg.


Av fem möjliga så ger jag filmen MODIG en trea i betyg och vill du se den så går den just nu på biograferna.


 



Här är ett klipp från filmen.



//Stefan



Av Stefan Hansson - 12 september 2012 13:15

 

LIVSTID

 

Producerad: 2012

 

Genre: Thriller/Crime

 

Speltid: 89 min

 

Tillåten från: 15 år

 

Regi: Ulf Kvensler

 

I rollerna: Malin Crépin, Björn Kjellman, Leif André, Richard Ulfsäter, Kajsa Ernst, Jonas Malmsjö, Ellen Mattson

_______________________________________________

 

När David Lindholm, Sveriges mest kända polis, hittas skjuten i sängen identifierar hon sig snabbt med hans unga hustru Julia. Julia hotas av livstids fängelse för mord, både på sin man och sin försvunna fyraårige son Alexander.

 

Men Julia nekar. Det var inte hon. Det var en annan kvinna som sköt hennes man och kidnappade hennes son. Medan tillvaron rasar samman omkring Annika gräver hon sig allt djupare ner i den mördade polisens våldsamma förflutna.

Till slut återstår två grundläggande frågor. Om Julia ljuger: Var har hon gömt Alexander? Om hon talar sanning: Vem håller honom fången?





Vi har under sommaren och hösten kunnat följa Liza Marklunds romanfigur Annika Bengtzon i dem nya filmatiseringarna baserade på hennes böcker med samma namn.


Denna gången har vi kommit fram till den näst sista i serien för denna gången, LIVSTID, som jag tycker är den bästa hittills i serien. Jag vet inte vad dom har gjort med manuset men denna gången lyfter verkligen filmen om henne och hennes kollegor på tidningen.


LIVSTID är en film som aldrig tappar fart från det att den drar igång med mordet på polisen David Lindholm. Nu börjar filmserien bli i klass med dem sista BECK och HUSS filmerna. Spänning till tusen. Även Malin Crépin som spelar Annika börjar bli ett med rollen och känns mer och mer säkrare för varje film som kommer.

 

Ulf Kvensler som regisserat filmen har lyckats med den dom andra hade svårt för, att behålla spänningen och handlingen genom hela filmen. Kvensler, för er som inte vet vem han är, ligger bland annat bakom manus och regi på den oerhört populära komediserien SOLSIDAN som snart kommer med en tredje säsong. Det tråkiga är att det bara är en film kvar i denna omgången. 


Jag gillar, ni som hänger med här på min sida, såna här svenska crime/thriller filmserier. Favoriten bland dessa är FALK filmerna som äntligen snart kommer tillbaka igen i en ny omgång. Men denna sviten av filmer om Annika 

tycker jag faktiskt har fått oförtjänt dålig kritik. Visst varierar filmerna i kvalitét men överlag så gillar jag dom och dom är spännande och inte så förutsägbara som många kanske tror. Det är skönt med såna här filmer där man även får följa huvudpersonens privata liv och motgångar. Det gör att man får en hel annan bild av filmerna, oftast då man måste se filmerna i följd för att hänga med om vad som händer med t. ex. deras familjesituation. För även i LIVSTID så traglas (spoiler om du inte sett dom tidigare filmerna!) Annika med att lösa jobb och "jobbet" som ensamstående mamma och tvingas be om hjälp trots att  hon egentligen inte vill men måste då hennes ex fortfarande klagar på att hon sätter jobb före barn.


Den här gången har man också lyckats med att hitta filmseriens bästa skurk. Det är Jonas Malmsjö som spelar polischefen Christer Bure, en polis som har dom kontakter han kanske inte borde ha. Han spelar en så härligt äcklig översittare att man blir sur som tittare när man ser på filmen. På nåt sätt tycker jag att dom har lyckats med det mesta i denna filmen, gänget bakom serien, med att få bra skådisar till rollerna och fått huvudrollsinnehavarna att växa och spela rollen med värdighet. LIVSTID är klart en film som man inte får missa i denna serien och den håller som sagt väldigt hög klass och är en mycket bra svensk film i genren crime/thriller. 


Så jag hoppas att nästa film i serien EN PLATS I SOLEN håller samma tempo och att vi efter den snart får träffa Annika och dom andra på Kvällspressen snart igen.


LIVSTID får av mig en stark fyra i betyg, just för att den har ett bra manus, bra regi och att den håller spänningen från ruta ett tills filmen är slut. En underbart oförutsägbar svensk thriller/crimefilm.


 


Filmen finns ute nu på Blu-Ray och DVD.



//Stefan



Av Stefan Hansson - 4 september 2012 15:30


Två före detta high school-rivaler blir partners som förstaårspoliser. Deras sätt att jobba tillsammans uppskattas inte överallt och dem blir omplacerade.  Killarna får i uppdrag att att jobba under täckmantel som elever, för att spränga en knarkliga som opererar i deras gamla skola.

 

Väl tillbaka i sina tonårsroller faller de in i gamla vanor och blir inte bara ovänner igen utan riskerar också att stjälpa fallet de arbetar på - med hysteriskt katastrofala resultat som följd! Jonah Hill, Channing Tatum och Ice Cube spelar huvudrollerna i denna galna actionkomedi!



Innan Johnny Depp blev kapten Sparrow och slog igenom stort i GILBERT GRAPE hade han varit med i en av 80-talets stora ungdomsserier. 21 JUMP STREET serien spelades in och visades på tv mellan 1987 och 1991. Depp var med fram till 90. Depp spelade rollen som Tom Hanson en av dem ungdomspoliserna som infiltrerade skolorna för att stoppa diverse brott. Nu har denna serien hittat sin väg till vita duken och har precis släppts på filmhyllorna.


I filmversionen möter vi Schmidt och Jenko, spelade av Jonah Hill (Moneyball, Supersugen) och Channing Tatum (G.I. Joe, Magic Mike), två killar som är varandras totala motsvarigheter, både i popularitet och kunskap i skolan. Efter skolans slut möts dom igen, denna gången på Polishögskolan där dom snart inser att istället för att retas med varanda, stötta och lära varandra utav sina egna kunskaper för att klara polisskolan och bli poliser. 

Efter att ha blivit placerade på sin station inser snart kommisarien där att dom passar bättre in i ett nytt projekt på 21 Jump Street. Där får dom reda på att dom kommer ingå i ett team där dom ska infiltrera sin gamla skola för att avslöja var drogerna som finns på skolan kommer ifrån. Det dröjer inte länge förräns dom lyckas smälta in och tar samtidigt chansen att få göra det dom inte lyckades med under deras tid i high-school och kanske få chansen att äntligen gå på balen.. och avslöja vem som ligger bakom drogerna på skolan.


Jag gillade verkligen tv-serien när den visades i svensk tv och därför hade jag väldiga förväntningar på filmen. Kanske för höga. Medans tv-serien var "seriös" så är filmen mer åt det komiska "töntiga" hållet. Men det fungerar. Mycket tack vare det grymma samspelet mellan Jonah Hill och Channing Tatum. Medans Hill är tönten men geniet är Tatum den dumma snygga muskelknutten. Dessa två kombinationer tycker jag fungerar alldeles ypperligt även om det i bland kan bli lite för mycket.


Som ledaren för "ungdomsdivisionen" ser vi rapparen och skådisen Ice Cube som tidigare gjort bl.a BOYS IN THE HOOD och xXx 2 - THE NEXT LEVEL. Annars så är det mest en massa "okända" skådisar med i filmen. Regissörer bakom filmversionen av 21 JUMP STREET heter Chris Miller och Phil Lord som tidigare gjort DET REGNAR KÖTTBULLAR. Jag tycker att teamet som sagt lyckas så där att för serien vidare på vita duken. Men jag tror att detta är ett ganska vanligt fenomen, när man försöker skapa nya filmer på gamla goa 80-talsserier. MIAMI VICE gick ju också så där tycker jag. Det som jag tycker gått bäst är A-TEAM det var en riktigt bra film baserad på tv-serien. Jag tror i o f s att det kan vara ganska svårt att överföra tv-serie till duken men det går nog om man har ett bra manus, som STARSKY OCH HUTCH och THE DUKES OF HAZZARD.


21 JUMP STREET har sina poänger och visst är det action men också ibland lite för mycket töntstämpel över filmen. Filmens behållning är dock ändå som jag nämnde tidigare, samspelet mellan Hill och Tatum. Det är dem som gör hela filmen, och dom går ur detta med flaggan i topp. Jag tycker inte att det är en toppfilm men en bra film som man gott kan se om man vill. Det goaste med filmen kommer i slutet. Var är vikningarna till tv-serien? Jo då den finns där och det på ett coolt sätt. Ni som sett tv-serien fattar nog annars så kan det vara svårt att hänga med. 


En fortsättning av filmen är planerad men när den kommer vet jag inte, men jag gissar på någon gång under 2014. 


 


Filmen finns nu ute på Blu-ray och DVD.

 



//Stefan

Av Stefan Hansson - 3 september 2012 06:45

 


Tuff rymdaction skriven och  producerad av den fantastiske stilisten Luc Besson.

 

Snow (Guy Pearce) är en fd agent som dömts felaktigt för spionage mot USA. Nu får han möjligheten att bli fri - om han lyckas genomföra ett uppdrag på ett superfängelse i rymden, där alla fångar brutit sig ur sina celler. Snow måste frita presidentens dotter som befinner sig där, i rymden, kidnappad av jordens allra västa kriminella.


Teamet som gav oss den underbara thriller och actionfilmen TAKEN med Liam Neeson är tillbaka med en ny stjärnspäckad rulle. Denna gången med en sci-fi-film. Precis som vanligt så är det mästaren från Frankrike, Luc Besson som ligger bakom filmen, och när han är i farten, har jag på senare tid inte blivit besviken i alla fall. Så blir nog fallet även med denna filmen LOCKOUT även om han har gjort mycket bättre. 


Besson har varit med och skrivit manuset och producerat filmen, men för regin står två killar som heter James Mather och Stephen St. Leger två killar som jag vet väldigt lite om. Men dom gör ett gott jobb. 


Med sig i filmen har man lyckats knyta australiensaren Guy Pearce (Momento, L.A Confidential), Maggie Grace från TAKEN, som presidentdottern och återigen dyker våran egen Peter Stormare (Jägarna 2, Get the Gringo) upp i en bi-roll. Denne mästare av bi-roller. 


Ibland så gillar jag sci-fi filmer och ibland inte. Det beror helt och hållet på vad för typ av sci-fi som det handlar om. Jag gillar nog mer den här typen av schysst action och spänning. Svårare för typ STAR TREK, BABYLON 5 och liknande filmer. Ja ni fattar. Sen naturligtvis får det ju gärna vara ett bra manus som gör att det lyfter hela filmen. OCH det måste vara spännande från början till slut, och sist men inte minst, snygga effekter!!! 


Men det är en trevlig film för den som gillar den här typen av filmer. Det är väl inte det bästa jag sett och inte heller det sämsta, utan det är med andra ord en helt okej sci-fi/action film.


Handlingen i filmen är bra fast den ibland kan kännas lite förutsägbar. Presidentens dotter i rymden på ett rymdfängelse med världens farligaste brottlingar. Vad kommer hända? Hmmm... inte svårt att lista ut det där va? Men som tur är så finns det en hjälte som kan rädda henne, även om det är en kille som regeringen inte vill ha hjälp av. Men som vi alla vet, så vet vi hur det kommer sluta. Eller hur?


I år verkar det som om det är Peter Stormares birollsår. För jädrans vad han dyker upp i biroller här och där i olika filmer. Oftast typcastad till antingen hård chef för någon organisation eller en rysk/östeuropeisk skurk. Så även i denna fast då som chef. Han blir jag aldrig besviken på en guldklimp från Bergmans stall som lyckas i Hollywood. 


Men om du gilla den här typen av filmer så ska du ändå se LOCKOUT för det är en bra okej film som fungerar när det är en regnig dag ute nu när hösten kommer. Så av fem möjliga blir det slutliga betyget en trea.


 


Filmen får premiär på Blu-ray och DVD den 17 oktober.



//Stefan




  

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards