Stefans filmtips

Direktlänk till inlägg 24 september 2012

JOHAN FALK 7 - Spelets Regler

Av Stefan Hansson - 24 september 2012 13:45

 

JOHAN FALK -

 

Spelets Regler


Producerad:
2012


Genre: Crime / Action / Spänning


Rekommenderad från : 15 år


Speltid: 96 min


Regi: Charlotte Brändström


I rollerna: Jokob Eklund, Joel Kinnaman, Mikael Tornving, Marie Rickardsson, Jens Hultén m.fl

________________________________________


Det har gått två år sedan Johan Falk på speciallistgruppen GSI i Göteborg och  Frank Wagner bröt sitt samarbete och Frank slutade som infiltratör åt polisen.


Frank har precis haft nyinvigning av sin bar när hans f.d flickväns bror Kevin hamnar i svårigheter på grund av spelskulder. Samtidigt håller Johan och GSI-gruppen, tillsammans med tyska polisen, på att spränga en ovanligt hänsynslös liga som säljer en ny typ av narkotika som slår hårt mot ungdomar. Franks sökande efter Kevin korsar Johans utredning och öppnar upp för ett nytt samarbete dem emellan – med den stora skillnaden att den här gången är det personligt för Frank. Johan och GSI tvingas iscensätta en avancerad operation för att snärja ledarna i knarkligan. Situationen blir ännu farligare eftersom det finns ytterligare en infiltratör med i spelet...


Äntligen är Johan Falk och Frank Wagner tillbaka igen. Denna gången i en ny omgång med sex nya spännande filmer om GSI-gruppen i Göteborg och deras kamp mot kriminaliteten i stan. Senast vi mötte gänget var för två - tre år sedan i filmen OPERATION NÄKTERGAL. Som jag har väntat på att dessa nya filmer ska komma ut, för Falk-serien är en av dem bästa crime-polis-filmserierna som gjorts i Sverige enligt mig. Visst mängden film kan inte mättas med hur många BECK-filmer det finns men där tycker jag att det först var dom sista i den sista omgången som var riktigt bra men att favoriten av BECK är HÄMNDENS PRIS från 2001, och kanske det är så att man ska sluta när man är på topp. Ibland tycker jag att den här typen av serier är underskattade och att det tar ett par filmer innan dom riktigt kommer igång. Men med FALK filmerna så har dom haft ett bra och spännande tempo hela tiden. Men visst finns det väl några som kanske inte var lika bra men överlag så är Johan Falk den som är klart starkast av alla polisserier i filmväg. Men ingen är hårdare än Persbrandt som Gunvald Larsson, det kan jag lätt påstå. 


Hur som helst, tillbaka är han, Johan Falk, spelad som vanligt av Jakob Eklund och även alla andra som tidigare varit med har fortsatt göra sina roller precis som sist. Och denna omgången är som jag nämnt ovan sex stycken nya filmer och den första kommer nu i veckan och heter SPELETS REGLER. Dem övriga kommer komma med ca två veckors mellan rum nu under oktober och november för att så småningom visas i TV4. Men kan du inte vänta tills dess är det bara att hålla utkik efter dem i närmaste videobutik på Blu-ray eller DVD.


Och efter att ha sett filmen så kan jag inte påstå att jag är missnöjd. Utan mer en belåtenhet och nöjdhet  när filmen är slut. För någonting gör att man lyckas med bra manus och regi i dessa filmer. Man lyckas hålla filmen flytande från början till slut och det är klart. Har man dessutom med en utav Hollywoods stora svenska stjärnor just nu och vet att han levererar, ja då är man inte besviken. Jag pratar naturligtvis om Joel Kinnaman som slog igenom stort med Falk filmerna och SNABBA CASH som blev hans biljett till Hollywood där han just nu håller på att spela huvudrollen i en nyinspeling av ROBOCOP. Joel är som alltid bra och gör rollen som Frank Wagner övertygande och man lider med honom när han slits med att försöka komma bort från kriminaliteten och undvika att bli avslöjad som infiltratör åt polisen, samtidigt som han har sina krimminella kompisar efter och runt sig. 


SPELETS REGLER tillhör väl kanske en av dom i serien som har minst action, hittills, men blir bra på grund av spänningen och ett bra manus. För den är spännande rätt igenom och visst, även om man tycker att Jakob Eklund är en träig skådespelare så gör han rollen som Johan Falk trovärdig, tycker jag. Nej jag gillar Jakob som Johan Falk. Så återigen jag är inte besviken på handlingen eller filmen om GSI-styrkan i Göteborg tvärtom, det håller i sig och jag har stora förväntningar på dom övriga kommande i serien så om jag blir besviken eller inte det lär jag återkomma till. Filmena om den undre världen i Göteborg känns trovärdig och jag vet att man har även haft hjälp av polisen för att hitta ämnen och saker att bygga upp den här serien runt. Och Anders Nilsson (När Mörkret Faller) som gjorde den allra första filmen om Johan Falk och göteborgspolisen, NOLL TOLERANS tycker jag tillhör en av dom bästa crim/polis/action fimerna som gjorts. Och när han sen efter att ha gjort två långfilmer till om Falk, LIVVAKTERNA och DEN TREDJE VÅGEN för att senare satsa på att göra en filmserie om Johan och GSI gruppen, och att ha med en av sveriges mest hatade och efterlysta infiltratörer bland den undre världen i handlingen, och ja då blev man definitivt inte besviken. Å det är nog det som gör denna serien så bra. Att man vet att huvudpersonen Frank Wagner bygger på en verklig person. 


Film nr 7 i ordningen om Johan Falk och GSI-gruppen är en bra svensk film som håller måttet. Så om ett par veckor kommer nästa, DE 107 PATRIOTERNA som handlar om gangsterkrigen i Göteborg, ja då lär ni få veta om dom lyckas hålla tempot uppe. De övriga i serien heter: ALLA RÅNS MODERORGANIZATSIJA KARAYANBARNINFILTRATÖREN och KODNAMN: LISA och kommer dyka upp under oktober och november.


Om ni tidigare har sett dem övriga i serien och gillar filmerna om Falk så får ni ju inte missa fortsättningen, det lär inte jag göra. Jag är nöjd med vad jag fick se i SPELETS REGLER och ger filmen en trea av fem möjliga. Fullt godkänt med andra ord. 


 


JOHAN FALK: Spelets Regler - Finns ute på Blu-ray och DVD den 26 september.

 



Här är ett klipp ett s. k. Behind the scenes med Joel Kinnaman som spelar Frank Wagner och varför han valde och gillar rollen i Falkfilmerna.




//Stefan



 

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 14:15

  Dem härliga gula figurerna som kallas Minioner, från DUMMA MIG filmerna, har i år en egen film där vi får lära känna dem innan de blev Gru:s egna små medhjälpare. Populärare än någonsin har man även gjort små kortfilmer med dessa killar, främs...

Av Stefan Hansson - 3 december 2015 13:22

  Vem älskar inte den ekollon jagande ekorren Scrat från ICE AGE filmerna? Nu är han tillbaka i en ny kortfilm där han fortsätter sitt mödosamma jobb med att försöka behålla sitt ekollon. Denna gången leder hans otur hela vägen ut i rymden.   ...

Av Stefan Hansson - 25 juni 2015 10:00

 KINGSMAN - The Secret Service -   Producerad år: 2014   Genre: Action / Spänning   Rekommenderas från: 15 år   Speltid: 129 min   Regi: Matthew Vaughn   I rollerna: Colin Firth, Samuel L Jackson Michael Caine, Mark Stro...

Av Stefan Hansson - 18 maj 2015 08:30


Johan Falk bestämmer sig för att följa med en död maffiaboss hustru till Lettland för att på plats försöka lösa en gåta som gäckat honom i tre år. I en stuga utanför Riga görs ett fynd som chockar både Johan Falk och göteborgspolisens specialenhet...

Av Stefan Hansson - 12 februari 2015 11:15

  Många har väntat på uppföljaren till förra Bond-filmen, SKYFALL, och nu är den igång för fulla muggar. Idag släpptes videomaterial från inspelningarna av filmen som har namnet SPECTRE. Det vi får se här är från en av biljakterna som kommer fin...

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4
5
6
7
8
9
10
11
12 13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards