Stefans filmtips

Alla inlägg den 6 januari 2014

Av Stefan Hansson - 6 januari 2014 20:00

 
GROWN UPS 2


Producerad år: 2013


Genre: Komedi


Speltid: 101 min


Rekommenderas från: 11 år


Regi: Dennis Dugan


I rollerna: Adam Sandler, Kevin James

Chris Rock, David Spade, Salma Hayek

Maria Bello, Maya Rudolph m. fl.

_________________________________


Lenny och hans familj har flyttat tillbaka till den lilla staden där han och hans vänner växte upp. Den här gången är det dock de vuxna som drar lärdom av sina barn under en dag full av överraskningar: den sista dagen i skolan innan sommarlovet.


Adam Sandler och Kevin James är tillbaka tillsammans med David Spade och Chris Rock i en av mina favoritkomedier från 2010, GROWN UPS, där uppföljare heter kort och gott GROWN UPS 2.


Återigen träffar vi gänget i det lilla samhället där dom fortfarande inte riktigt har växt upp och drar hela tiden paralleller till sina ungdoms/high school/college år. Och humorn från den första filmen är den samma, barnslig och typsikt Adam Sandler-iskt. Sexisistiska skämt, under bältet humor och en massa dråpliga och mer eller mindre pinsamma situationer och rollfigurer. Med andra ord vi har sett det förrut. Men det behöver för all del inte alls var dåligt, om man nu gillar Adam Sandler, tvärtom detta är kul även om humorn som sagt var snäppet bättre i den första. 


Regissören till filmen heter Dennis Dugan. Han och Adam Sandler är ett stadigt radarpar som gjort många av Adam Sandlers filmer, när det kommer till komedierna i alla fall. Tillsammans ligger dem båda bakom filmer som HAPPY GILMORE, BIG DADDY, CHUCK AND LARRY, JIDDRA INTE MED ZOHAN, GROWN UPS, JUST GO WITH IT - MIN LÅTSAS FRU och JACK & JILL. Och har man då sett dessa filmer vet man oftast vad det är för typ av komedi som bjuds. Kanske är jag lite partisk i min recension då jag för det mesta gillar Adam Sandler men han har en humor som jag gillar även om han ibland kan vara lite högljudd.   


Kevin James, den kraftige killen i gänget som slog igenom i tv-serien KUNGEN AV QUEENS, är den jag gillar mer och mer och definetivt kommer tillhöra min favorit skådis i komedifacket. 


GROWN UPS 2 är en komedi tror jag som man antingen gillar eller inte. För antingen så gillar man humorn eller så tror jag att man är svårköpt för den här typen av filmer. Storyn är ganska rak och enkel inga krångligheter alls. Vuxna karlar vill inte lämna vuxenstadiet trots snygga fruar och barn och vill gärna fortfarande visa att dem kan och inte allra minst när collegeungdomarna i stan tror att dem är bäst, tuffast och snyggast, och försöker sätta "gubbarna" på plats. Men ack den som tror att gammal är sämst tar fel. Dessa farbröder med fruar och vänner ger snart ordentligt tillbaka till ungdomarna som nog ångrar gott vad dem sagt och gjort. Faktum är att det är dessa skådespelarna, som spelar ungdomarna, som jag tycker spelar mest över. Känns bara fånigt och dumt. Men GROWN UPS 2 levererar sin humor som dem ska från det här gänget och ibland är det underhållande och ibland går det inte riktigt hem. Tror att en del skämt är mer amerikanska än svenska men, som sagt jag gillar humorn och tycker filmen är underhållande, och väl värd att se om man är ett fan av Adam Sandler och Kevin James.


Och eftersom den underhöll mig så ger jag den ett godkänt betyg, tre av fem möjliga popcornburkar. Så en tråkig och regnig vinter/vårdag som dessa dagar och man känner att man behöver piggas upp så är den nog väl värd att ges ett försök, tycker jag.



GROWN UPS 2 finns ute nu på Blu-ray och DVD.



 //Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards