Stefans filmtips

Alla inlägg den 24 januari 2014

Av Stefan Hansson - 24 januari 2014 08:30

TOMMY WIRKOLA NORGES SVAR PÅ NYA ZEELANDS PETER JACKSON?


Norrmannen Tommy Wirkola måste nog tillhöra norges mest udda men skönaste regissör. I alla fall när det gäller att skapa film.


Med filmer som DÖD SNÖ, KILL BULJO och hollywoodproduktionen HANSEL & GRETEL: Witchhunters är nu Wirlkola tillbaka med fortsättningen på sin udda nazi zombirulle DÖD SNÖ. Fortsättningen heter så klart DÖD SNÖ 2


Ska villigt erkänna att jag faktiskt inte sett den första men måste nog göra det då jag verkligen gillade hans genombrottsfilm KILL BULJO som var en hyllning till Tarantinos KILL BILL. En av dem roligaste och mest udda komedier jag sett, och norsk dessutom.    Var han får sina idéer ifrån har jag inte en aning om men ett litet komiskt geni det måste jag säga att han är. Även om han också kommit med bottennapp som KURT JOSEF OCH LEGENDEN OM FJORDHÄXAN som tvärtom var riktigt usel. Men efter att ha sett den nya trailern till fortsättningen på DÖD SNÖ 2 så är det bara hoppas att han gjort bra ifrån sig denna gången med där han står för både manus och regi. 


Grejen med Tommy Wirkolas filmer är att det är ganska låg humor. Mycket underbältet och mycket splatt, överdrivet sådant och det är väl kanske därför som det blir bra. Men hans första Hollywoodfilm HANSEL & GRETEl: Witchhunters, var okej men inte alls det som markerar hans filmer. Sen upptäckte jag att i julas hade KILL BULJO 2 premiär i Norge. Men jag gissar på att den tyvärr inte kommer hitta hit till Sverige. Gör den det hamnar den säkerligen direkt på DVD. Dock är det bara han som skrivit manuset till den filmen och lämnat över regin till en annan herre, men han medverkar så klart själv med i filmen som polisen Sid Wislöff. Ser man den trailern så visst känner man igen att han skrivit den men jag hoppas att Vegar Hoel som står för regin är lika bra på att förvalta manuset som jag tycker är Wirkolas bebis.


Efter att ha sett den nya trailern till Tommy Wirkolas nya film, DÖD SNÖ 2 inser jag att jag måste ju se den första filmen om dessa nazizombisar, och om jag fattar rätt så tror jag att filmen fortsätter där den första slutade. Och efter att ha sett trailern så känner man igen hans filmspråk i både dialog, humor och härligt skönt splatter. Allt som behövs för en härlig skräckkomedi. Faktum är ju att en av vår tids stora fantasyregissörer, Peter Jackson började i samma bana med splatter-skräck-komedier som BRAINDEAD och  BAD TASTE


Med andra ord: Tommy Wirkola has returned to Norway and is back!

_______


De fasansfulla nazistzombiesarna är tillbaka för att slutföra sina uppdrag. Men överlevaren Danile står i deras väg och har en personlig hämnd att utföra...


 


//Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20 21 22
23
24
25
26
27
28 29
30
31
<<< Januari 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards