Stefans filmtips

Alla inlägg den 7 mars 2014

Av Stefan Hansson - 7 mars 2014 18:00

NICOLE KIDMAN I EN PORTÄTTLIK ROLL OM PRINSESSAN AV HOLLYWOOD OCH MONACO, GRACE KELLY.


Så kallade biopic's är nog det nya som är väldigt populärt att göra från Hollywood nu. Förra året kom en film om prinsessan Dianas sista år, och den senaste i raden om filmer som handlar om historiskt kända personer, bortgångna som levande, är om vackra skådespelerskan Grace Kelly som gifte sig med furst Rainier III av Monaco 1956, efter att ha träffat honom på Cannesfestivalen året innan. Vad hon inte visste då var att hon skulle bli en av vår tids mest vackra och populäraste kungligheter. Tiden som furstinna av Monaco visade sig inte vara det lättaste och även om hon ville tillbaka till filmens värld blev det aldrig så efter giftermålet med furst Rainier.

 

Tragiskt nog gick hon bort i en trafikolycka den 13:e september 1982 då hon och dottern Stéphanie körde bil på smala serpentinvägar i södra Frankrike på väg mot Monaco. Bilen for av vägen ner i en ravin. Stéphanie undkom med lindriga skador, men Grace var svårt skadad och avled följande dag utan att ha återfått medvetandet. Omständigheterna kring olyckan har aldrig blivit helt utredda, då de fördes till Monaco och franska polisen därmed blev bortkopplad från fallet. Man antog att Grace drabbades av stroke och därför tappade kontrollen över bilen. Vissa källor menade dock att Stéphanie satt i förarsätet. Tjugo år efter händelsen berättade Stéphanie för en tidning att hon varit passagerare och att de båda slungats runt i bilen vid kraschen. Därför återfanns Grace i baksätet, medan dottern tog sig ut via dörren vid förarplatsen då dörren på passagerarsidan var intryckt och inte gick att få upp. Detta tyder i så fall på att ingen av dem använde bilbälte.

 

Om just den här händelsen kommer att finnas med i filmen om GRACE AV MONACO vet jag inte men en sak är säker, det är nog sällan man har en sån porträttllikhet från den som spelar rollen som filmen handlar om. I GRACE AV MONACO spelas Grace Kelly av underbart Nicole Kidman. Kolla in trailern till filmen och se vad lika dem är utan någon större make up mask. En skönhet som spelar en annan skönhet. 

 

I rollen som hennes man, furst Rainier III av Monaco ser vi Tim Roth och i andra roller kommer vi att se Frank Langella, Derek Jacobi, Roger Ashton-Griffiths m. fl.

 

Så kallade biopic's är inga filmer som jag brukar se men denna kommer jag absolut att försöka se, mycket för att jag gillar Nicole Kidman och sen att jag är nyfiken på filmen om Grace Kelly. Någon gång till sommaren hoppas jag att filmen hittar vägen hit till våra biografer. Kanske Nicole Kidman blir ett namn till Oscarsgalan 2015. En bra rollprestation av en annan känd bortgången stjärna brukar leda till en nominering. Men den som väntar får se...

 

 

 

//Stefan

Av Stefan Hansson - 7 mars 2014 08:30

 

THE LONE RANGER


Producerad år: 2013


Genre: Äventyr / Western / Spänning / Action


Speltid: 150 min


Rekommenderas från: 11 år


Regi: Gore Verbinski


I rollerna: Johnny Depp, Armie Hammer

William Fitchner, Helena Bonham Carter

Tom Wilkinson m. fl.

_________________________________


I The Lone Ranger tar den gamle indian-krigaren Tonto (Depp) dig med på den halsbrytande resa som förvandlar den naive åklagaren John Reid (Hammer) till den legendariske maskerade ryttaren. Häng med det skenande tåget till vilda västern för explosiv action och överraskande vändningar, där dessa två udda hjältar med hjälp av både humor och en vit springare tvingas lära sig samarbeta för att kunna bekämpa våld, girighet och korruption.


Teamet bakom PIRATES OF THE CARRIBEAN filmerna är tillbaka med ett nytt actionfyllt äventyr. Fast denna gången är det western som gäller. För oss här i Sverige så är väl THE LONE RANGER en av dem figurer och tv-serier, populär sådan i USA, som vi känner till väldigt lite om. Själv har jag ingen relation alls till The Lone Ranger utan har bara hört talas om serien och figuren innan men inte sett nåt av det. Så jag därför kan jag inte jämföra filmen med "originalet" utan kommer ta till mig THE LONE RANGER (TLR) som film som den är.


Killarna bakom THE LONE RANGER är som sagt två välkända namn. För regin står Gore Verbinski och som producent, välkände, Jerry Bruckheimer. Dessa två har gjort succé innan med filmerna om piraten Jack Sparrow, spelad av Depp, och alla fyra blev mer eller mindre succéer. Därför var förväntningarna höga från mig att TLR skulle bli lika underhållande och rolig att se. Men jag kan efter att ha sett den förstå varför den aldrig slagit lika stort som Pirates gjorde. Visst filmen innehåller allt som behövs för ett matinéäventyr, pang pang, spänning och humor allt i en skön westernmiljö. Men någonstans på vägen så faller filmen och blir lite... njaaaaaa... Det hade kunnat bli bättre och det finns bättre i genren, temat om maskerade hjältar i westernmiljö.


Precis som med Michael Bay, mästaren, så vet man ändå vad man får när man ser en film av Verbinsi/Bruckheimer. Action och smällar högt och lågt och snygga coola effekter. Och självklart är TLR inget undantag. Men dialogen är alldeles för platt och vissa grejor i filmen är helt enkelt ett stort WTF! Söta kaniner som är köttätande med stora huggtänder? Va?? Vad var det? Självklart är det Johnny Depp som äger filmen. Han är grymt duktig på att spela lite udda karaktärer. Ta bara filmer som PIRATES, SLEEPY HOLLOW, EDWARD SCISSORHANDS, Willy Wonka i KALLE OCH CHOKLADFABRIKEN och hattmakaren i ALICE I UNDERLANDET. THE LONE RANGER är inget undantag, MEN! som så många före mig har nämnt, hans Tonto i THE LONE RANGER är allt för lik Sparrow i PIRATES OF THE CARRIBEAN filmerna. Jack i öknen helt enkelt. Men man kan ändå inte säga att han gör det dåligt. Nej, för det är han som håller upp hela filmen. Det här är hans film ändå, och  visst han gör bra ifrån sig men på nåt sätt så tappar filmen. Tror att det är storyn, manuset helt enkelt, det känns lite fattigt. Det känns som att det hade kunnat bli bra. Därför är jag faktiskt lite kluven om betyget av filmen, men det kommer jag till i slutet av recensionen.


En annan skådis som jag tycker spelar bra i filmen är William Fitchner som gör sin roll som den elake skurken Butch Cavendish, är riktigt bra. Snygg make up på honom är det också för det tog ett tag innan jag kände igen honom. 


Det jag tycker om TLR är att man nog ska ta den för vad den är och göra sin egen uppfattning. För mig blir det här en hyfsad action-western-film som jag är tveksam om jag kommer se igen.


Nämnde ju tidigare att det finns bättre western med maskerade hjältar och mina absoluta favoriter är Zorro filmerna med Antonio Banderas i huvudrollen som Zorro. Kanske fel att jämföras med The Lone Ranger men dem filmerna var mycket mer underhållande och bättre handling och rappare dialog och lite bättre skådisar. Då ser jag hellre om dem igen, vilket jag redan gjort en massa gånger, än att se denna en gång till. Så för mig kommer den här snart att glömmas av men jag kommer minnas Depp som Tonto, just för att han är en så grym karaktärsskådespelare. 


THE LONE RANGER som western har allt man kan önska sig. Coola cowboys, rån, dueller, indianer, eldstrider ja allt som ska vara helt enkelt. Men den är ändå en lättsmällt film som man lätt kommer att lägga åt sidan. Men är man ett stort fan av Johnny Depp och matineér eller western så tror jag nog att det är en film för er. För mig är TLR knappt okej, ligger och nosar på en trea i betyg men då jag inte är helt nöjd och kluven över filmen så får tyvärr Verbinski och Bruckheimer bara två fyllda popcornburkar att dela med Depp och dem andra i ensamblen. Men jag tror mycket väl att filmen duger och kolla på en regning vårdag om man inte har nåt annat för sig. Man missar egentligen ingenting om man säger så.


 

THE LONE RANGER finns ute nu på Blu-ray och DVD.

 



//Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
         
1
2
3 4 5 6 7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18 19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Mars 2014 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards