Stefans filmtips

Alla inlägg den 13 februari 2012

Av Stefan Hansson - 13 februari 2012 14:21

 

Episod 1 utspelar sig trettio år före den första Star Wars filmen. Här introduceras den unge Anakin Skywalker, en pojke som besitter speciella krafter och som är ovetande om att den resa han nu påbörjar, kommer att förvandla honom till den onde Darth Vader. Obi-Wan Kenobi, den vise gamle Jedi-riddaren från den första filmen, är en målmedveten lärling och Palpatine, känd som den onde Kejsaren, är en ambitiös senator i den galaktiska republiken. Det är en tid när Jedi-riddarna är fredens väktare i en stormig galax och den unga drottningen slåss för att rädda sitt folk. I de mörka skuggorna lurar en ond kraft, som väntar på rätt ögonblick för att skrida till sitt förödande verk.


Det var 13 år sedan sen sist. Nu är sagan tillbaka. Samma saga fast denna gång i 3D. Jag pratar naturligtvis om STAR WARS sagan. Hur mycket kan man egentligen tjäna på samma film/serie? Och är filmen egentligen bättre som 3D?


Jag tillhör dom som aldrig egentligen gillat dem senare filmerna i STAR WARS. Alltså 1 till 3. Nej för mig är det originalen från 70 - 80 talet. Därför blev jag lite besviken när George Lucas gjorde om dom och digitaliserade upp dom i samband med releasen av del 1 till 3. För mig försvann charmen lite granna pga detta. Så jag ser som sagt originalversionerna först innan nån annan. Men nu är man alltså tillbaka med STAR WARS och försöker hitta en ny generation fans till denna sagan. Vad är det som skiljer sig denna gången då? Jo man har gjort om dom gamla 2D versionerna till moderna 3D versioner. Filmen i sig är fortfarande samma film samma figurer samma Jar-Jar men om 3D lyfter filmen? Nja... lite i så fall. Jag kan förstå att grabben hemma på 12 år tycker den är grym och gillar den skarpt men jag... ja vet inte. Det märks och känns att den från början är gjord i 2D format då den i 3D format tappar sin skärpa här och där till skillnad mot en film som TRANSFORMERS 3 är helt filmad i 3D från första början där man har tänkt på skärpa och djup osv.


STAR WARS I i sig är ingen dålig film. Nej då men den kommer aldrig upp i samma klass som 4, 5 och 6 gör. Men alla filmerna kommer ju en efter en i 3D så jag kommer ändå att se dom på bio. Dock att gå och se den dubbade versionen av STAR WARS är ett no no. Bara där har dom redan hädat mot hela STAR WARS. Jag kan i o f s förstå dom pappor som nu slipper sitta och översätta till sina smågrabbar om vad som sägs i filmen, att dom är lättade. Men nej, man dubbar inte STAR WARS så är det bara.


Jag tyckte DET MÖRKA HOTET var så där när den kom för 13 år sen och det tycker jag fortfarande. Visst den är underhållande på sina ställen och bäst i 3D versionen är Pod-Race scenen, annars kvittar det tycker jag. Men STAR WARS är alltid STAR WARS och vill man ta chansen att se hela sagan på bioduk och storfilmsformat har man nu chansen igen.


Av 5 möjliga popcornburkar får STAR WARS I - Det Mörka Hotet 3D av mig en:





//Stefan

Av Stefan Hansson - 13 februari 2012 13:34

 

Långt innan han lär känna Shrek ger sig den ökände slagskämpen, älskaren och brottslingen Mästerkatten ut på ett äventyr.

Svärd kommer att korsas och hjärtan kommer att krossas i det här äventyret med en av de mest älskade figurerna i Shreks universum - Mästerkatten. Det är en riktig skrävlarhistoria om hans ungdom då han slog sig ihop med mästerhjärnan Humpty Dumpty och den gatusmarta Kitty för att stjäla den berömda Gåsen som lägger gyllene ägg.


Alla har vi nog sett SHREK och känner till figurerna från filmerna och från dom senaste Mästerkatten. Han har nu frått sin alldeles egen film som utspelar sig innan han träffade Shrek och Åsnan.


Som vanligt när man nu förtiden gör nya tecknade filmer så satsar man samtidigt på att göra den i 3D format. Och faktum är, tycker jag, att det är just när man ser på en tecknad film som 3D fungerar bäst. Så även här.

Att det är en film för dom yngre det går ju inte att missa men jag gillar MÄSTERKATTEN och det är en film även för oss barnliga vuxna som älskar se på film.


Många säger att dom hellre då vill se dem odubbade versionerna men jag tycker att dem svenska fungerar alldeles utmärkt, det stör mig inte alls. Det finns en sak som jag har svårt för i den här filmen. Det är den ruskigt fula figuren Humpty Dumpty. En äggfigur som är en smart kille och uppfinnare. För oss här i sverige så tror jag att Humpty är ganska okänd mens han i USA är mera känd i dess sagor "over there". Så jag hade svårt att relatera honom till någon saga. Sen blandar man även in Jack och Bönstjälken och det är väl där hela storyn kretsar sig runt. Fungerar okej, men bäst är filmen i sidopartierna när man lär känna Mästerkatten och när han träffar Miss Kitty.


Min tös som är 7 år älskade filmen och jag kan bara tacka att 3D finns, för så still som hon är när vi kollar på 3D i en biograf det är hon inte om man går på en vanlig. Hon ger säkert MÄSTERKATTEN en fyra i betyg men av mig får denna spinn-off till SHREK:


MÄSTERKATTEN är trots allt en roande och underhållande barn/familjefilm som roar stora som små. 


//Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards