Stefans filmtips

Alla inlägg den 22 februari 2012

Av Stefan Hansson - 22 februari 2012 07:41


En kontaktyta, ett ögonblick är allt som krävs för att ett dödligt virus ska överföras från en person till en annan. Det enda som smittar snabbare är rädsla...


Beth har varit på en lång affärsresa återvänder hem trött och matt. Symptomen som hon trodde var vanlig jetlag tar en våldsam vändning. Två dagar senare är hon död och läkarna hittar ingen förklaring. Snart dyker andra, liknande fall upp, antalet insjukna ökar lavinartat och de miljontals kontaktytorna mellan människor varje dag gör smittan omöjlig att spåra. Rädslan sprider sig som en löpeld och läkarna och experterna som kallats in för att försöka hitta smittkällan ställs själva inför omöjliga val hur mycket de är villiga att riskera för att rädda världen undan en dödlig epidemi.


CONTAGION är en ganska aktuell film då det har varit aktuellt med både svin och fågelinfluensa och i dessa influensa och förkylningstider. Det är Steven Soderbergh som är tillbaka med en smittsam thriller. Han har ju tidigre gjort succéer som ERIN BROKOWICH, TRAFFIC och OCEANS filmerna. Till filmen har han lyckats knyta namn som Matt Damon (Bourne), Gwenyth Paltrow (Shakespear In Love), Kate Winslet (Titanic), Lawrence Fishbourne (CSI) och Jude Law (Sherlock Holmes) och det är ingen dålilg ensamble det. Soderbergh går direkt på viruset i filmen och man får följa virusets väg ut i världen från Dag 2. Vad då dag 2? Jo du om du ser filmen så får du en förklaring på varför.


Soderbergh lyckas göra en spännande och gripande thriller eller drama skulle jag nog mer vilja säga. Man sitter verkligen klistrad när man ser filmen och funderar egentligen på hur långt från verkligheten är filmen? Inte så tror jag faktiskt. Men jag ska villigt erkänna att jag saknade lite action i den. Ibland står den och stampar och står still, men den är inte dålig, det kan jag inte påstå. Men jag jämför filmen med en annan från 1995, OUTBREAK av Wolfgang Petersen med bl.a Dustin Hoffman (Mandomsprovet), Rene Russo (Tin Cup) och Morgan Freeman (Prince of thieves) i rollerna. DEN var däremot RIKTIGT bra och spännande och håller än idag. Där handlar det om ett e-bola virus som sprids från apa till människor via bett och hostningar, kyssar osv. OUTBREAK tillhör en idag en av min favoritfilmer och är faktiskt snäppet bättre än Steven Soderberghs CONTAGION.


Visst OUTBREAK är en gammal film men den håller än idag. Jag vet inte om Soderberghs film däremot lämnar mig berörd?  Visst har den fantastiska skådisar i filmen och kanske man tänker en och två gånger på att tvätta händerna. Visste ni att vi tar över 3000 gånger i ansiktet.... oj... det kanske inte är konstigt hur lätt ett virus kan sprida sig. Men det är ingen dålig film han har gjort, utan helt klart sevärd och man ska se den och sen fundera och ta vara på livet och leva det för i morgon kan det ta slut.


Mitt slutbetyg av CONTAGION blir av fem möjliga en:


 


Men om du som sagt vill ha en film att jämföra med så kolla efter OUTBREAK från 1995. Den smäller som sagt högre än CONTAGION. OUTBREAK är lätt en fyra. Är du nyfiken på vilken film jag pratar om så kolla in trailern här under och sen är det bara för dig att välja vilken virusfilm du vill se.


  


//Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards