Stefans filmtips

Alla inlägg den 21 februari 2012

Av Stefan Hansson - 21 februari 2012 11:15


När en amerikansk senator mördas av vad som bara kan vara en ökänd sovjetisk lönnmördare tvingas den pensionerade CIA-agenten Paul Sheperdson tillbaka till jobbet. Under hela sin karriär har han jagat den undflyende mördaren och nu har han, tillsammans med en nyutexaminerad rookie, en sista chans att fånga honom.


The Double är en intensiv politisk thriller där Richard Gere, Topher Grace och Stephen Moyer jagar varandra i en djävulsk katt-och-råtta-lek där ingen är vad de utger sig för att vara.


När den här filmens trailer kom i höstas blev jag besviken och tänkte hur kan man göra en trailer som denna? Man fattar ju med en gång vem som är lönnmördaren. Och min föraning var inte sen att besannas när jag såg filmen. Ganska tidigt i filmen fattar man vem som är den mystiske svårfångade Cassius. Så jag satt och såg filmen, lite irriterad över att man fattade vem Cassius är och att ingen annan gör det. Men oj vad jag bedrog mig, för i slutet händer grejor som gör att min negativa inställning till filmen ändrar sig totalt och ger filmen ett lyft som inte ens jag hade kunnat anat förräns i samma ögonblick som filmen ger oss det. Snyggt jobbat. Därför så höjdes filmen efter jag sett den till ett bättre betyg än jag först hade tänkt mig.


Filmen är regisserad och skriven av Michael Brandt som här även debuterar i registolen. Michael har gjort manusen till filmer som WANTED, med bl. a. Angelina Jolie (Tomb Raider) och Morgan Freeman (Se7en), och 3:10 TO YUMA med Christian Bale (Dark Knight) och Russel Crowe (Gladiator). Jag tycker han gör en okej och bra regidebut och får filmen att ta sig bra från början till slut. Som vanligt så gillar jag filmer där det händer nåt med en gång, att dom får en bra start och håller sig på banan hela vägen. Det gör även THE DOUBLE, även om den ibland känns lite för avslöjande som sagt.


I rollen som den erfarne pensionerad CIA-agenten Paul Shepherdson ser vi Richard Gere (En officer och en gentleman, Pertty Woman) och som den nye påläste rookien som gett sig dän på att hitta och fånga Cassius ser vi Topher Grace som slog igenom som Eric Forman i THAT 70's SHOW men har även spelat i filmer som SPIDER-MAN 3 och i komedin som kom härom året TAKE ME HOME TONIGHT.  Till sin hjälp i rollistan finner vi också gamle Martin Sheen (Wall Street, Apocalypse Now), Chariles pappa och Stephen Moyer från TRUE BLOOD.


Båda två tycker jag spelar bra och övertygande i THE DOUBLE och får helt klart godkänt. Filmen är en bra och spännande spion-thriller som växer allt eftersom filmen spelas upp. Men som sagt, när du ser trailern nedan så listar du snart ut vem som är lönnmördaren Cassius i filmen.

Trots detta så kan jag rekommendera er att se filmen THE DOUBLE som är okej och tillräckligt spännande för att stanna kvar i soffan och njuta av en trevlig film en tråkig kväll när inget annat är på tvn.


Av fem popcornburkar får THE DOUBLE av mig i betyg en:




 


//Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards