Stefans filmtips

Alla inlägg den 24 februari 2012

Av Stefan Hansson - 24 februari 2012 10:51


Marissa hade egentligen slutat sin karriär som hemlig agent när hon fick barn, men när en superskurk som börjar stjäla tiden dyker upp tvingas hon tillbaka till sitt tidigare yrke. Till sin hjälp tar hon sina styvbarn Rebecca och Cecil, som egentligen inte alls tycker om sin styvmor. Ska de ändra uppfattning när de får reda på vem Marissa egentligen är? Och ska de tillsammans lyckas ta tillbaka tiden?  


Nu är det dags för en ny grupp barn att få ta del av SPY KIDS och denna gången i 4D om man haft tillgång till det. Har man sett den på bio när den gick så var 4D, 3D med luktkort!?? Vilket innebar att vid speciella stunder under filmen så skulle man skrapa på ett kort och dofter sprider sig i salongen. Men den versionen jag har sett är den vanliga s k 2D versionen.


Jag tycker SPY KIDS fenomenet är en kul idé och gillade verkligen den första filmen även om den är gjord för barn. Vi har i tidigare filmer fått följa syskonen Carmen och Juni Cortez om hur dom upptäckte att deras föräldrar var spioner och hur dom själva blev dom första "SPY KIDS". Den första filmen kom 2001 och fick sen två uppföljare till, 2002 och 2003 av skiftande kvalitét. Bakom filmerna har vi regissören Robert Rodrigues som även gjort filmer som FROM DUSK TILL DAWN och SIN CITY. Varför han vill fortsätta med SPY KIDS vet jag inte men han tycker nog att det är ett filmconsept som fungerar. Och det gör det åtminstånde hos min yngsta tös som är 7 år hon gillar dessa filmer skarpt.


Denna gången har han tagit in nya barn som spioner, fast dom inte vet om det, och har även med Jessica Alba (Fantastic Four, Sin City) som mamman som i hemlighet är spion, en gravid sådan. Han kör på i samma typ av film och har man sett dom andra så känner man igen filmspråket och gadgetarna, spionprylarna, som man använder. Visst märker man att filmen först och främst är tänkt som en 3D film och ibland var dom tänkt in luktkorten. Men den fungerar ändå lika bra som 2D. Okej, det är inte den bästa film i den här genren som jag har sett men den är kul för stunden och roar barnen. Och det är väl det som är tanken.


Hur knyter han ihop denna med dom övriga då eftersom det är nya personer vi får lära känna. Jo det gör han ganska finurligt genom att vi återigen får träffa Carmen och Juni och oj det är nu man inser att det är 9 år sen vi såg dom sist. Dom är ju vuxna ju!   Vi får veta att avdelningen med SPY KIDS är nerlagd men Carmen vill dra igång den igen och lyckas. Och det är detta som gör att filmen faktiskt lyfter och är underhållande. För jag satt och undrade och tänkte att det är tråkigt att den inte hade någon av dom andra från originalfilmern med men ack vad jag bedrog mig.


Även om jag som sagt är lite för gammal för såna här filmer så är den underhållande och gillar den och tycker den är helt okej även om den påminner ibland lite för mycket om 1an och 2an. Så har du ett barn som aldrig sett SPY KIDS eller som missat 4an så se den om inte annat så tror jag nog att dina barn gillar den. Det gjorde i alla fall en av mina. Så av fem möjliga popcornburkar ger jag SPY KIDS 4 i betyg en:


 


//Stefan

Presentation


Välkommen till Mina filmtips!

Fråga mig

16 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21 22
23
24
25
26
27
28
29
<<< Februari 2012 >>>

Tidigare år

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

Länkar

RSS

Besöksstatistik

GÄSTBOKEN


Ovido - Quiz & Flashcards